hoe kan je leren te leven met een lichamelijke klacht die te overheersend is?

heb zins 12 jaar last van krakende kaakkoppen waardoor me kaakkoppen veel kraak-en en knakken en hoor het kraakbeen ook heel vaak wat klinkt als of je op een zeentje zit te kauwen en dat alles begint nu echt extreme te worden elke dag de hele dag door en dus zodanig dat ik er aan onder door ga en ik ben er voor na de huisarts geweest al een paar keer zelfs en die kan niks anders zeggen dan je moet er maar mee leren leven maar hoe dan als het je dagelijkse leven beheerst en extreme overheersend aanwezig is ik ga er psychisch aan onder door van dit alles

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met chronische pijn of een handicap bedoel je ? Of met een obsessie ? Want dat zijn wel verschillende dingen natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is geen obsessie en een handicap het is een lichamelijke klacht die met de jaren alleen maar erger aan het worden is en pijn heb ik gelukkig nog niet maar dat kan nog komen want dat vraagt me huisarts wel alle keren of dat ik pijn heb aan de kaakkop of kaakgewricht het is wel dat ik vaak een stijve kaak heb waardoor ik me mond weer moeilijk open kan krijgen en moeite heb met kauwen en een moe gevoel tijdens het kauwen in me kaak maar dat laatse dat komt gelukkig minder voor een moeie kaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet leuk , niet leuk ...
ff de kaken op elkaar ......
zoals ik al zei ..... niet leuk

Het beste antwoord

Omdat de klachten die je beschrijft (nog)geen pijn doen en geen handicap zijn, maar wel voortdurend en steeds opdringeriger aanwezig, denk ik dat het te vergelijken is met het leren leven met tinnitis ; een klacht die veel voorkomt, waar weinig tot niets aan te doen is, en die letterlijk je leven kan gaan beheersen, vooral als je dat toelaat.

Het grootste probleem met dit type klachten is inderdaad dat huisartsen ze nog wel eens neigen te bagatelliseren (omdat het geen symptoom van een ziekte is, maar vaak het gevolg van een voorbije of onschuldige aandoening, die door stress, drukte en angst juist erger kan worden.

Hoe alleroverheersend dergelijke klachten kunnen worden, vooral als je er op gaat focussen, (en dat is wat ik in mijn eerste reactie bedoel met 'obsessie') kunnen eigenlijk alleen mensen begrijpen die het zelf meemaken. Ik heb zelf al een jaar of 8 tinnitus, bij vlagen vrij ernstig en in combinatie met gehoorverlies, en als ik me daar op ga focussen, zou ik knettergek worden - zoals ik soms ook wordt op dagen met veel drukte of juist teveel stilte (dan hoor ik juist mijn oor suizen) om me heen. Ik kies dan ook bewust voor afleiding.

En dat is vaak de beste manier ; naast het zoeken naar methoden die wellicht toch nog verlichting kunnen bieden (informeer daarvoor via tandarts / kaakchirurg, maar ook fysiotherapie kan soms dingen voor je doen - er is vaak meer mogelijk dan je denkt, maar : niet alles kan genezen worden) zoeken naar afleiding, en - lang leve Internet - contact met lotgenoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet iets dat over gaat het is een blijvend iets helaas en dat wat u zegt over dat stress en spanningen en drukte het erger maken dat klopt ja en ik probeer er juist niet aan te denken maar dat gaat gewoon weg niet want het is zo aanwezig dus dat gaat erg moeilijk zeker als ik dan dat kraakbeen zo erg hoor want dat is een geluid dat is echt geen pretje om te horen en omdat het zo dicht bij het oor zit hoor je het ook erg hard en ik ga eens rond neuzen op de links
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergelijk zeker ook maar eens met tinnitus ; dat is een klacht die heel veel mensen hebben, en waar dus heel goed op te zoeken is / veel info te vinden is. En de kern komt ook op het zelfde neer : voortdurend geluid horen dat 'er niet is' of niet hoort te zijn. Of je wilt of niet, dag en nacht, de hele tijd, suizen, rinkelen, kloppen, fluiten; geluid, geluid, geluid. Ik denk dat er bij jouw klachten ook een relatie kan zijn met spanningsklachten / bruxisme / tandenknarsen en al dan niet daaruit voortgekomen kaakartrose. Laat je niet te snel vertellen dat 'er niks meer aan te doen is' want ze vinden steeds nog nieuwe methodes, therapieen en hulpmiddelen uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wat u heeft dat heb een zwager van me ook en net wat u zegt daar kan je ook goed gestresst van raken temeer omdat het 24/7 is ongeacht wat je doet het is er altijd en dat van me kaak dat hoor ik dan over het algemeen alleen als ik me kaak beweeg of iets eet heel soms hoor ik hem terwijl ik bijvoorbeeld niks doe maar dat is gelukkig zeldzaam en dat over tandenknarsen dat klopt ja dat heb ik ook zeker gedaan kwam ik alleen te laat achter en spanning staat zeker centraal ja dat klopt zeker en ik hoop dat er wat aan te doen is want echt happy wordt je er niet van neem nu vanacht wordt ik wakker om 5 uur door me kaak en na een half uurtje is het weer over me kaak maar onder tussen wel klaar wakker door het alles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het enigste wat ik moet leren is om niet zo extreme boos te worden als ik weer last heb van me kaak want ik kan me op het moment dat me kaak weer begint moeilijk beheersen en ben dan echt niet te genieten en erg aggrie dat is een grote fout van me zelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad de beste manier ; op die momenten afleiding zoeken. Want dan boos worden zal de kwaal eerder verergeren.
Voor de nacht zou je zeker eens contact moeten opnemen bij je tandarts of een otrhodontist ; een van die twee (weet zo niet welke) kan je een apparaatje aanmeten om in elk geval 's nachts minder te knarsen, waardoor het wellicht overdag ook draagbaarder wordt ; goed slapen is vaak de helft van je stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga ik ook maar eens doen dan naar de tandarts om eens te infomeren naar zo bitje of wat ze er ook voor gebruiken als dat scheelt voor de nacht en me kaak dan niet gaat knakken zodat ik weer klaar wakker ben scheelt dat een hoop ja want nachtrust heb je nodig

Andere antwoorden (2)

Je kan er zeker 'mee leren leven' hoe vervelend die term ook is. Maar dat zal niet van de ene op de andere dag gaan. Er zijn ook fysiotherapeuten die een specialisatie hebben voor cranio-mandibulaire klachten (kaakgewricht). Misschien is het de moeite waard om een van hen eens te bezoeken. Verwijzing van de huisarts is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is er nog niet veel aandacht geweest voor behandeling van deze klacht, toch? Zoals genoemd: er zijn gespecialiseerde kaakfysiotherapeuten. Je huisarts, tandarts, of een fysiotherapeut in de buurt weet wel welke fysio's in de regio die specialisatie hebben.

Dit soort klachten vallen onder TMD: temporomandibular dysfunction. Vaak beweegt de discus niet goed, dat is het kraakbeenschijfje binnenin het gewricht, vergelijkbaar met de meniscus in de knie. Als spierspanning het grootste probleem is, kan fysiotherapie zeer effectief zijn. Als het gewricht echt beschadigd is, is het lastiger. De therapeut kan helpen met leefadviezen, oefeningen, en kan je leren dmv massage de spierspanning te verminderen. Voor de nacht kan soms een bitje uitkomst bieden, zeker als er ook sprake is van bijv. knarsen. Bij ernstige problemen is een consult bij een gnatoloog aan te bevelen, dat is de tandarts-specialist van het kaakgewricht. Vraag je tandarts of huisarts of zo'n verwijzing zinnig is in jouw geval.

Dan je vraag, het stukje 'leven met'. Met bijna alles valt te leven, klachten wennen op den duur. Maar jij hebt dit al 12 jaar, en je worstelt nog steeds. Blijkbaar stagneert er iets, is er iets waardoor je niet verder kunt met deze klacht. Hopelijk krijg je met fysiotherapie meer een idee van controle over je klacht, omdat je dan leert wat je zélf kunt doen. Misschien helpt contact met lotgenoten. Maar als je ondanks dat nog steeds niet verder kunt, dan is het misschien goed om psychologische begeleiding te zoeken. Er zijn genoeg psychologen die ervaring hebben met medische problemen, die weten wat er speelt als je leeft met chronische lichamelijke klachten.

Geloof mij: ik ben niet iemand die zelf niks mankeert en die vanaf de zijlijn vertelt hoe het werkt, ik heb mijn deel aan pijn en beperkingen. En hoe hinderlijk of overheersend een klacht ook is, de manier waarop je erover denkt, je je leven inricht en je omgaat met klachten, bepaalt voor een veel groter deel hoeveel hinder je ervan hebt dan de klacht zélf.
Als je een zware last moet dragen, kun je twee dingen doen: je maakt de last lichter, of je leert effectiever tillen. Idealiter allebei. Maar als de klacht zélf niet verder te behandelen is, zul je moeten werken aan het vergroten van je draagkracht, en daar kan een psycholoog of andere hulpverlener je bij helpen als je daar zelf niet uitkomt. En als je al zo lang zo worstelt met deze klacht, lijkt die hulp me ook bepaald geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks voor de uitgebreide informatie en dat over hulp zoeken om er me te leren leven dat is wel een goede tip ga ik ook zeker achteraan en voor de rest wat u ook al zei er is in die 12 jaar niks gedaan door me huisarts alleen zei die je moet er mee leren leven meer niet hij deed er erg laks onder echt zo van ach het is maar een beetje knakken meer niet terwijl dat dat het juist niet is het is daarvoor te overheersend dit probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ermee leren omgaan en niet bij de pakken neer gaan zitten, ik ben 5 jaar geleden blind geworden door een hersentumor, struikel iedere dag wel een keer, maar heb nog veel lol in het leven, zie de positieve kanten, geniet van de kleine dingen die wel goed gaan, LEEF je leven! Als je dat niet alleen kunt, ga op zoek naar hulp.