Wat kunnen de oorzaken zijn dat iemand regelmatig griep heeft?

Man 30 jaar eet gezond slaap goed

Toegevoegd na 25 minuten:
Griep = verkoudheidsvirus

9.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt griep of, wat meestal griep wordt genoemd maar het niet is, een verkoudheid virus.
Het verschil is het duidelijkst in het ontstaan, verkoudheid komt geleidelijk, griep komt plotseling, in een periode van 3 uur voel je je ziek, griep geeft hoge koorts en spierpijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben jullie jonge kinderen ? Die nemen vrijwel dagelijks nieuwe virusje mee van school, en als je man in zijn jeugd zelf weinig heeft opgelopen, is-ie nu voortdurend aan de beurt.

Antwoorden (6)

Oorzaken
Het influenzavirus is zeer besmettelijk en wordt meestal overgebracht door besmette vloeistofdeeltjes in de lucht. Het virus wordt verspreid door bv. hoesten, met elkaar praten of zelfs een hand geven. Griep treedt gewoonlijk op in de winter en vroeg in het voorjaar.
Omdat het virus zo besmettelijk is, komt griep vaak als epidemie voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verminderde weerstand kan een oorzaak zijn. Je kan heel gezond eten en leven, maar dat is niet altijd een garantie dat je geen griep krijgt. Het griepvirus is zeer besmettelijk, en bovendien is de een er vatbaarder voor dan de ander.

Misschien is de man in kwestie wel erg gestresst? Stress is echt killing voor je weerstand. En als je weerstand achteruit gaat, heb je - zeker in deze donkere, koude wintermaanden - grote kans dat je een griepje te pakken krijgt.

Lekker veel naar buiten gaan, in beweging blijven, sinaasappeltjes uitpersen iedere ochtend om de vitamine C binnen te krijgen en verder vooral niet stressen. Ik weet uit ervaring dat stress echt fnuikend is als het om griep en aanverwante klachten gaat (keelpijn, keelontsteking, verkoudheid etc.),
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tikrit
12 jaar geleden
Stress is een grote boosdoener. Het tast je hele gestel aan. Ik ben jaren ziek geweest door stress. Nu is de (werk) stress weg en ... nooit meer koorts, griepjes en andere ondermijnende weerstandsklachten.
Als het om echt griep, het influenza virus gaat, dan kan niet goed uitzieken de oorzaak zijn dat het terug komt. Zorg dat je goed uitrust een dag of 10 ben je wel zoet met een griep infectie.

Toegevoegd na 10 minuten:
N.a.v. je toevoeging sluit ik me helemaal aan bij het antwoord van Lavender.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste wat bedoel je precies met "regelmatig griep"?
Je kan nl. niet regelmatig griep hebben.
D.w.z. Wanneer je eenmaal griep hebt gehad kun je deze niet nog een keer krijgen.
Je lichaam is resistent geworden tegen de heersende griep zodra je deze te pakken hebt gehad.
Er is wanneer er sprake is van "heersende" griep altijd sprake van één bepaald griepvirus.
Het is niet zo dat er vele verschillende griepvirussen rondgaan bij een griepgolf.
Mensen die vatbaar zijn krijgen de griep maar zijn daarna resistent voor het virus wat deze griep veroorzaakt heeft.
Meestal (eigenlijk altijd) waart er eigenlijk maar één bepaald griepvirus rond,wat telkens een nieuw of gemuteerd virus is.
Dit begint over het algemeen in Aziatische landen als China,India etc. en komt dan deze kant op.
Griepvirussen uit eerdere jaren zullen mensen niet zo snel of helemaal niet meer ziek maken omdat men hiervoor resistent geworden is.
Deze virussen sterven op den duur dan ook helemaal uit.

Griep is GEEN verkoudheidsvirus.
Het verkoudheidsvirus is echt geheel iets anders en heeft totaal niets met griep te maken.
Je kunt wel als je verkouden bent griepverschijnselen hebben.

Wanneer je echter regelmatig denkt griep te hebben zou ik toch eens een arts bezoeken,want het kan best zo zien dat het immuunsysteem niet helemaal op orde is.
Je kunt dan gezond eten en goed slapen maar dat betekend nog niet dat alles verloopt zoals het hoort en je dus helemaal niets kan gaan mankeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regelmatig griep,is eigenlijk niet mogenlijk,
Als je griep hebt gehad ben je toch wel enigszins
beschermd tegen het virus,en zo veel griepvirussen
zijn er niet,ik denk ook meer aan verkoudheid,daar
kan je natuurlijk ook een grieperig gevoel van hebben.
Toch vind ik dat je eens naar de dokter moet om eens
te laten kijken waar die mindere weerstand van daan
komt, door een bloed onderzoek is al veel boven tafel
te halen, dus ik zou zeggen, maak een afspraak en
doe je verhaal bij de dokter,en dan ben je weer gerust.
Als je die zekerheid hebt voel jij je ook al beter.
12 jaar geleden
Gek genoeg kun je een specifieke verkoudheid maar één keer krijgen. Verkoudheid wordt veroorzaakt door rhinovirussen, en als je de besmetting met een specifieke variant hebt overwonnen, ben je voortaan immuun voor die variant.
Helaas waren er talloze varianten rond, en muteert elk virus ook nog eens razendsnel. Dus het kan goed zijn dat je nu besmet bent met versie X, herstelt, en dan versie Y oploopt.
Als iemand continu verkouden is, zou ik toch eens kijken of er redenen zijn waarom iemand zo vatbaar is.
Eet gezond slaap goed zeg je - is er voldoende ontspanning? Is het eten echt gezond, met voldoende afwisseling zodat alle vitamines en dergelijke aan bod komen? Komt de persoon ook regelmatig in de buitenlucht en in de zon? Is er veel contact met andere mensen (extra blootstelling aan virussen e.d.)? Woont/werkt iemand in gezonde lucht? (Een airco of hele droge lucht kan je neusslijmvlies doen uitdrogen, wat het 'wegspoelen' van besmetters uit je neus lastiger kan maken. Zo kan slapen met open mond ook de kans dat je besmet raakt vergroten.)
En soms heb je domweg zo'n seizoen waarin je nauwelijks snotvrij bent :-(