Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een bult op mijn neus nadat ik tegen de zwembadrand ben geklapt. Gaat deze weg?

Best hard, maar kwam nauwelijks bloed uit en ben ook niet duizelig ofzo. Doet wel pijn als ik erop druk. Bult zit ter hoogte van de neusheuvel.
mvg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
jc54
10 jaar geleden
Toch maar even naar laten kijken. Het lijkt er op dat je je neusbeentje hebt gebroken, mogelijk moet het recht gezet worden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn twee dingen, die er aan de hand kunnen zijn.
Ten eerste zou het kunnen dat je neus gebroken is. In dat geval zou je moeten kunnen zien dat hij scheef staat. Iemand (het liefst een arts) moet hem dan rechtzetten. Als je dan te lang wacht groeit je neusbotje dus scheef weer aan elkaar. De bult blijft er dan altijd zitten. De enige manier om er dan nog vanaf te komen is door hem operatief recht te laten zetten.

Ten tweede zou het ook om een bloeduitstorting kunnen gaan. Dit eigenlijk gewoon een blauwe plek, maar doordat er weinig ruimte onder de huid van de neus zit vormt zich dan een bult. Afhankelijk van de hoeveelheid bloed die er onder de huid zit kan zo'n bult week of vrij hard (in medische termen: vast) aanvoelen.
In dit geval wordt het bloed na verloop van tijd weer opgenomen en verdwijnt de bult weer. Bij een flinke bloeduitstorting kan dit wel weken tot maanden duren. Soms vormt zich in de bloeduitstorting een soort littekenweefsel. Als dat gebeurd kan je daardoor wel weer een soort bultje blijven voelen.

Toch wel verstandig om er even een arts naar te laten kijken. Dan weet je het tenminste zeker en wie weet moet je neus dus wel rechtgezet worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor uw reactie. Ik ben nu in Italië en dus ben ik bang dat ik hier geen arts kan bezoeken, aangezien die 100km rijden is. Ik keer donderdag terug en zal dan meteen een arts bezoeken, ik heb gelezen op internet dat het 5 dagen duurt voor de botten om weer aan te groeien. Heeft u verder nog tips om de zwelling tegen te gaan? Verder heb ik geen pijn meer behalve dat het gevoelig is als ik erop druk. Nogmaals erg bedankt voor uw reactie.
Mvg,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat het alleen gevoelig is als je erop drukt past beter bij de bloeduitstorting, dat zou mooi zijn. Natuurlijk kan ik dat niet zeker weten... Binnen 6 uur na het ongeluk kan koelen nog helpen de zwelling te verminderen, daar ben je dus waarschijnlijk te laat voor. Koelen wil vaak ook wel pijnstillende werken. Het beste is dan om ijs in een doek te wikkelen en dat voorzichtig op je neus drukken. Ijs nooit direct op je huid houden, die kan daardoor bevriezen. Als dit onvoldoende werkt dan blijven pijnstillers over. Paracetamol 3dd1000mg (2 tabletten) lijkt me dan de meest logische keus. Dan moet je wel oppassen met alcohol. Natuurlijk doet het ook minder pijn als je er gewoon af blijft. Is de dichtstbijzijnde arts echt 100km? Is er niet een kampdokter oid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We zitten erg afgelegen in de bergen dus ik ben bang van wel.. Verder heb ik er gister nog ijs op gedaan waardoor de zwelling heel veel kromp. Nogmaals erg bedankt voor uw reacite.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding