De laatste maanden heb ik enorm vaak de hik. Kan dit een medische oorzaak hebben?

Normaal is mijn hik al redelijk heftig, je hoort t van verre al, maar nu is het helemaal erg. Ik heb t idee dat t bijna een schreeuw is zelfs met dichte mond. Ik heb dan ook enorme pijn onder mn ribben, middenrif dus. Ik voel het een paar seconden van tevoren aankomen en dan zit ik bijv alleen maar op de bank en niks helpt. Adem inhouden, schrikken, 7 slokken water, adem controleren, afleiding. Soms heb ik t wel 3 a 4x per dag.

19.8K

Het beste antwoord

De hik is idd erg vervelend om te hebben.
Op onderstaande site vind je meer over:
Beschrijving van Hik
Oorzaak van Hik
Klachten en symptomen bij Hik
Behandeling van Hik
Tips en adviezen bij Hik

Als je er vaak last van heb kun je langs de huisarts gaan, er zijn goede medicijnen voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan, maar het kan ook gewoon reactie zijn op bijvoorbeeld je eetgewoonte. Zelf krijg ik onmiddellijk de hij als ik snel koude cola drink. Ga eens bij jezelf na of zoiets ook aan de hand zou kunnen zijn. Vaak de hij hebben is heel erg vervelend. Kom je er zelf niet uit, ga dan naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
loginabcde
12 jaar geleden
ik heb t ook als ik gewoon op de bank zit en niet eet of drink
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste even naar een h.a.!
Harstikke vervelend die hik,als je het zo regelmatig
hebt,zou ik even naar de dokter gaan,zelf heb ik dat ook gehad, 3 dagen lang,en op een gegeven moment wil je
echt wel naar de dokter,en ja, hij had er een pilletje voor.
k, was er zo af,ik heb ze in voorraad als ik het krijg,pilletje en het is over.
12 jaar geleden
Laatst was er een documentaire op TV van iemand die al jarenlang de hik had. Na vele onderzoeken hebben de artsen ontdekt dat hij een tumor in de hersenen had.
Vergezochte en zeer zeldzame oorzaak, maar na verwijdering van de tumor was hij van de hik af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan. Het kan te maken hebben met voedingsgewoonten, maar het kan ook komen door aandoeningen van de maag, darm, alvleesklier, hart, longen, en vast nog wel meer organen. Meest voorkomende oorzaak is waarschijnlijk reflux vanuit de maag, en/of een vertraagde maagontlediging. Ik weet niet of je ook andere klachten hebt die hierop kunnen duiden?

Ik heb zelf refluxklachten, en sinds ik daar medicatie voor gebruik, heb ik ook veel minder vaak de hik. Daarvoor had ik het ook vaak een aantal keren per dag, en soms urenlang achter elkaar. Heel vervelend inderdaad.