Hoe komt het dat als je je arm stoot tegen iets je soms een soort van elektrische stroom door je arm heen voelt gaan?

Het is niet alleen maar bij de arm maar kunnen ook andere lichaamsdelen zijn zoals been etc. Maar hoe komt dit nu eigelijk? En wat is het nu echt wat je door je arm voelt gaan? Goeie vraag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag :p
Geen idee hoe het komt. Volg hem

Het beste antwoord

Het telefoonbotje (ook wel elektrische knobbel, tinteldoosje of weduwnaarsbotje geheten) is een schertsende term voor dat deel van de elleboog dat wordt gevormd door het onderste, mediale deel van het opperarmbeen. Dit deel heet officieel de epicondylus medialis.

De belangrijke zenuw nervus ulnaris loopt door een groef over dit bot en kan op die plaats worden geraakt. Dit geeft een korte, hevige pijn die uitstraalt tot in de pink en ringvinger. Deze pijn wordt weduwnaarspijn genoemd.

De benaming telefoonbotje heeft haar oorsprong in de aard van de pijn. De korte, hevige pijnscheut zou doen denken aan de elektrische schok die men vroeger kon krijgen bij het overgaan van de telefoon, als de twee draden van de bel werden aangeraakt (de wisselspanning op deze draden was zo'n 80 a 90 Volt tijdens het overgaan van de bel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je je antwoord niet duidelijker formuleren a.u.b. Je geeft hier meer een uitleg over het telefoonbotje maar ik kan er nu nog niet echt aan uit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou de formulering is eigenlijk van wikipedia hoor ;) Maar die pijn krijg je daar dus omdat op die plek een zenuw heel dicht aan de oppervlakte ligt. Je kan hem dus heel makkelijk raken als je elleboog stoot, en dan kan hij bekneld raken in het bot. Die zenuw loopt helemaal tot aan je pols ongeveer, dus dat nare gevoel dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je elleboog stoot op een bepaalde plek, raak je dat 'telefoonbotje', en dat kan een gevoel van een stroomstoot geven. Dus een prima antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel alle 2 :)