ik krijg last van mijn onderrug, als ik veel heb gelopen en vooral als ik heb gerend, hoe komt dit en wat kan ik er tegen doen?

-

Toegevoegd na 10 minuten:
ik ben trouwens maar 15

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je zou eens kunnen proberen om andere schoenen te gebruiken waar je meer steun hebt onder de hakken!

Ik liep vroeger altijd op "nette"schoenen en na een klein uurtje lopen kreeg ik al last van een zeurende pijn in de onderrug! Daarna liep ik op een stevige wandelschoen, en al mijn rugklachten waren voor een groot deel verdwenen.

Misschien helpt het voor jouw ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk toch dat jij je rug teveel belast,heb je het wel goed
opgebouwd?dat is natuurlijk erg belangrijk,ik zou gewoon
is minder ver rennen begin voorlopig is met 10 minuten,
en bouw dan op,gaat het dan nog niet, over zou ik je
rug eens bij een fysiotherapeut na laten kijken.
Sus 6
12 jaar geleden
Misschien helpt dit: ga na de loop op b.v.een tapijt of iets dergelijks liggen, onder je hoofd een kussentje. Maak een aantal malen(bv 5x of meer) een holle rug. Rust halve minuut. Herhaal dat nog tweemaal. Rust. Daarna trek je je rechter knie zover mogelijk naar je neus toe. Daarna hetzelfde met je linker knie. Herhaal deze maneuver drie maal. Dan beide knieen tegelijk naar je neus toe. Rust.
Dan opnieuw holle rug maken. rust. rust, rust
Die rust is vooral nodig/nuttig om je spieren de kans te geven zich aan te passen aan die maneuvels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord +
Persoonlijk zou ik even beginnen met nog eenvoudiger oefeningen.
Plat op je rug liggen: Beide benen naar links laten vallen.
Daarna beide benen naar rechts.
Doe dit 5 x
Leg daarna je benen recht neer: Maak ze om en om langer.
Dit ook 5 x
Het lijken beide eenvoudige oefeningen, maar als je het in je rug heb, zijn ze echt pijnlijk.
Voer op naar 10 x , daarna pas de andere oefeningen.
Misschien is het een idee om je onderrug spieren te trainen? Dit kan je doen door plat op je rug op n harde grond te liggen ( eventueel een matje) Je armen langs je lichaam. Til dan je benen en je billen in de lucht. Jr billen krijg je maar een klein stukje van de grond maar dit is normaal. Zo train je je onder rug. Als compensatie kan je je buikspieren trainen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging op m'n 15e naar een Mensendiecktherapeut, die heeft me goede oefeningen aangeleerd voor m'n rug. Misschien is dat ook een optie, want als je oefeningen verkeerd uitvoert, krijg je alleen maar meer last.
Je zou de huisarts kunnen vragen naar je voeten te kijken. Mischien heb je doorgezakte voeten en heb je steunzolen nodig. De huisarts kan je dan doorverwijzen naar een podoloog.