Tips om te stoppen met alcohol na 10 jaar+ stevig drinken?

Na een tiental jaar stevig doordrinken ben ik eindelijk tot het besef gekomen dat ik on-ge-lo-fe-lijk dom geweest ben.

Ik dronk de afgelopen tien jaar toch tenminste anderhalve fles witte wijn per avond. Ik heb een zeer stresserende job en zocht zo een manier om met de stress om te gaan. Dom was dat. Het kwam allemaal heel geleidelijk tot anderhalve, twee flessen wijn per avond heel normaal leken.

Na een leveronderzoek een tijd geleden en de vaststelling van "extreme leververvettin" begint het eindelijk tot me door te dringen dat ik ongelofelijk domme dingen aan het doen ben.

Ik kan alleen maar hopen dat de leververvetting nog teruggedraaid kan worden, of indien de situatie al erger zou zijn, dat de schade nog beperkt kan worden en niet meer verergert.

Ik moet ab-so-luut stoppen met alcohol, zoveel is duidelijk maar het is zo'n gewoonte geworden dat ik me onwennig voel om bijvoorbeeld zonder groot glas wijn rustig in bad te liggen en te relaxen. Als ik met een hoofd vol stress thuis kom, dan moét ik me gewoon een glas wijn inschenken om met de stress te kunnen omgaan. Ook sociale druk, als ik bij vrienden kom, staat bij wijze van spreken de fles wijn al op tafel en het is o zo gezellig om met vrienden in de tuin te zitten en die te ledigen.

Maar ik wil het niet meer, ik wil niet ziek worden, ik wil niet sterven aan die vuile alcohol.

Heeft iemand tips die me kunnen helpen om het vol te houden en er volledig mee te stoppen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
het is net zoiets als met roken, je koppelt de ontspanning aan dat glas wijn/die sigaret. Die koppeling moet je zien te veranderen, andere dingen zoeken om hetzelfde effect te krijgen.
Zoeken naar tips voor stoppen met roken is ook wel handig denk ik
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterkte, ik denk dat je dit niet zonder hulp kan.
Ga eens naar je huisarts met deze vraag, of vraag hier om hulp:
http://www.jellinek.nl/behandelingen/behandeling-volwassenen/cognitieve-gedragstherapie/internetbehandeling/online-zelfhulp/online-zelfhulp-alcohol/
Amadea
9 jaar geleden
Stop linea recta met het consumeren van elke vorm van alcohol. Gooi/geef alles weg. Nooit een drup meer. Ook geen rumbonen en kersenbonbons. Vanaf nu ga jij je lever schoon maken!
Castle
9 jaar geleden
Ik heb de alcohol ingewisseld voor Tonic die ik in hetzelfde glas deed. Het is vaak dat je slechte gewoonte vervangen moet worden voor een goede of betere gewoonte. Sporten is een goede manier om van stress af te komen. Een hobby kan je ook helpen hiermee. Lekker de natuur in, muziek, mediteren, puzzelen, fotoshoppen, etc. Van alles dat je hiermee kan helpen. Je gedachtes verschuiven dan ook naar dat sporten of hobby toe in plaats van de alcohol. Probeer het eens.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dit is in ieder geval al een stap in de goede richting. Het willen stoppen is al een heel belangrijk iets, want die dat niet wil, zal niet slagen. Ik als roker weet hoe dat is, ik ben verslaafd, ik ben me daar van bewust maar wil niet stoppen, dan lukt het ook niet. Zoals jij je verhaal hier schrijft klinkt het alsof je echt wilt stoppen, wie echt wil, zal slagen :-)
Ik zou in ieder geval wel contact opnemen met je huisarts, zij kunnen je eventueel doorverwijzen naar een specialist die jou kan helpen op een manier die wij niet kunnen. Ik wens je in ieder geval heel erg veel succes, want het zal moeilijk gaan worden en je zal nog heel wat te verduren krijgen tijdens dit proces. Maar uiteindelijk kom je er wel, zolang jij zelf sterk blijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor o.a. je lever:
Curcuma, nog lekker ook en rijst wordt er mooi geel van.
Daarnaast eten waar je last van hebt, dus lever(worst) eten. (geen supermarkt troep, maar van een bio slager of zelf maken)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd: juist geen leverworst!
De lever slaat stoffen op, dus als je lever van een dier eet, krijg je ook die dingen binnen die het orgaan heeft opgeslagen. En dat wil je niet :)
Zou eerder aanraden om (heel rustig aan!) kombucha te gaan gebruiken, die ontgift je lichaam. Langzaam opbouwen van een klein glaasje per dag tot meer.
Ritsuka
9 jaar geleden
Kun je voor mij deze vragen beantwoorden over de 'detox' werking van kombucha? https://www.facebook.com/photo.php?fbid=725694764128703&set=a.738852342812945.1073741829.715411361823710&type=1&permPage=1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@LTK: voor bio-industie dieren heb je gelijk,
voor gezonde buitenlopende grasgevoerde dieren niet.
De lever zuivert en voert af, er wordt niks slechts opgeslagen als dat proces goed werkt. Wat wel wordt opgeslagen zijn reserves en die wil je juist hebben.
liveisgreat
9 jaar geleden
mijn schoonbroer heeft bij het afkicken van alcohol veel steun ondervonden van de anonieme alcoholisten. mijn zus zit op een site voor mensen die willen afkicken en ondervindt van daaruit veel steun.
http://www.alcoholhulp.be/forum-intro
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@:viridiflavus: ik kan je niet helemaal volgen. nog een kruiden tip: mariadistel

Antwoorden (4)

Ga even naar je huisarts en laat hem/haar weten dat je stopt. Overleg hoe je het wil doen. Na een zeer lange periode van overmatig alcohol gebruik kun je in sommige gevallen niet in eens stoppen. Dat brengt gezondheids risico's met zich mee.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/43997-alcohol-risicos-bij-het-plotseling-stoppen.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waardevol antwoord. Hoe graag je ook wil, het is niet verstandig om 1-2-3 te stoppen. Doe het onder begeleiding. Zoek ook, via je huisarts, een goede psycholoog om je te helpen. Zoals je zelf al aangeeft, je wil wel maar er zijn allerlei sociale/psychische dingen die je nog moet ombuigen naar iets waar jij mee kan leven... In ieder geval, heel veel succes!!!
Ik ben het eens met Vrouwe70. Wat ook is aan te raden is om te gaan sporten en gezond te gaan eten, alleen maar super gezonde dingen om je lichaam te laten herstellen van al die jaren alcohol gebruik. Je geest moet worden verruimd en niet door de alcohol maar door beweging, afleiding, muziek, strandwandelingen, dus de knop omzetten naar een ander leven zonder dat gif. Het gaat je lukken want het kwartje is gevallen maar doe alles met beleid en vraag hulp dus blijf hier niet in je eentje mee rondlopen. Begeleiding met sporten, op psychologisch gebied ( praten erover ) geeft jou de beste kans om deze ommezwaai te maken zonder al teveel afkick verschijnselen en eventueel een terugval.
Raadpleeg een huisarts en een praktijk ondersteuner van je huisarts die met dit gebied bekend en opgeleid is om je met raad en daad bij te staan. Heel veel succes en heel goed dat je dit hier aankaart. Ik sta achter je!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer een afspraak te maken in een afkick kliniek, want alleen doen is wel heel erg moeilijk hoor. Daar krijg je ook medicijnen die het afkicken ''iets'' makkelijker maakt. Ze kunnen je in ieder geval op weg helpen. En je vrienden en fam. zullen ook moeten helpen , want om daar nu gezellig te gaan zitten als jij niets mag dat is bijna niet te doen ( in het begin) Ze moeten je helpen en steunen.
En dat heb je nodig want het is te doen maar allen is het heel erg erg moeilijk. Wens je veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Simpelweg wat het drinken betreft: zoek iets ander dat je prikkelt: verse muntthee, bijzondere versfruitdrankjes, bitter lemon, crodino...
Maar wat de verslaving betreft ga ik je geen advies geven. Je bent en blijft levenslang een verslaafde en daar heb je geen goeievraag maar professioneel advies bij nodig.
Ik wens je kracht en wijsheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Hoezo voorgoed een verslaafde? Daar ben ik het niet mee eens!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent en blijft een verslaafde... dat is wel een erg negatief uitgangspunt of misschien beter gezegd voorspelling.
Lijkt me niet oke om daar van uit te gaan. Veel succes en vooral doorzettingsvermogen toegewenst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik mag mijzelf een ervaringsdeskundige noemen, met twee verslaafde ouders. Het uitgangspunt van alle verslavingszorg onderschrijft mijn opmerking en is precies zoals ik het verwoord: je bent en blijft verslaafd. Dus gewoon nooit meer drinken nadat je gestopt bent, want je bent er meteen weer aan.