Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Tips om te stoppen met alcohol na 10 jaar+ stevig drinken?

Na een tiental jaar stevig doordrinken ben ik eindelijk tot het besef gekomen dat ik on-ge-lo-fe-lijk dom geweest ben.

Ik dronk de afgelopen tien jaar toch tenminste anderhalve fles witte wijn per avond. Ik heb een zeer stresserende job en zocht zo een manier om met de stress om te gaan. Dom was dat. Het kwam allemaal heel geleidelijk tot anderhalve, twee flessen wijn per avond heel normaal leken.

Na een leveronderzoek een tijd geleden en de vaststelling van "extreme leververvettin" begint het eindelijk tot me door te dringen dat ik ongelofelijk domme dingen aan het doen ben.

Ik kan alleen maar hopen dat de leververvetting nog teruggedraaid kan worden, of indien de situatie al erger zou zijn, dat de schade nog beperkt kan worden en niet meer verergert.

Ik moet ab-so-luut stoppen met alcohol, zoveel is duidelijk maar het is zo'n gewoonte geworden dat ik me onwennig voel om bijvoorbeeld zonder groot glas wijn rustig in bad te liggen en te relaxen. Als ik met een hoofd vol stress thuis kom, dan moét ik me gewoon een glas wijn inschenken om met de stress te kunnen omgaan. Ook sociale druk, als ik bij vrienden kom, staat bij wijze van spreken de fles wijn al op tafel en het is o zo gezellig om met vrienden in de tuin te zitten en die te ledigen.

Maar ik wil het niet meer, ik wil niet ziek worden, ik wil niet sterven aan die vuile alcohol.

Heeft iemand tips die me kunnen helpen om het vol te houden en er volledig mee te stoppen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ga even naar je huisarts en laat hem/haar weten dat je stopt. Overleg hoe je het wil doen. Na een zeer lange periode van overmatig alcohol gebruik kun je in sommige gevallen niet in eens stoppen. Dat brengt gezondheids risico's met zich mee. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/43997-alcohol-risicos-bij-het-plotseling-stoppen.html

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/versla...

Ik ben het eens met Vrouwe70. Wat ook is aan te raden is om te gaan sporten en gezond te gaan eten, alleen maar super gezonde dingen om je lichaam te laten herstellen van al die jaren alcohol gebruik. Je geest moet worden verruimd en niet door de alcohol maar door beweging, afleiding, muziek, strandwandelingen, dus de knop omzetten naar een ander leven zonder dat gif. Het gaat je lukken want het kwartje is gevallen maar doe alles met beleid en vraag hulp dus blijf hier niet in je eentje mee rondlopen. Begeleiding met sporten, op psychologisch gebied ( praten erover ) geeft jou de beste kans om deze ommezwaai te maken zonder al teveel afkick verschijnselen en eventueel een terugval. Raadpleeg een huisarts en een praktijk ondersteuner van je huisarts die met dit gebied bekend en opgeleid is om je met raad en daad bij te staan. Heel veel succes en heel goed dat je dit hier aankaart. Ik sta achter je!

Probeer een afspraak te maken in een afkick kliniek, want alleen doen is wel heel erg moeilijk hoor. Daar krijg je ook medicijnen die het afkicken ''iets'' makkelijker maakt. Ze kunnen je in ieder geval op weg helpen. En je vrienden en fam. zullen ook moeten helpen , want om daar nu gezellig te gaan zitten als jij niets mag dat is bijna niet te doen ( in het begin) Ze moeten je helpen en steunen. En dat heb je nodig want het is te doen maar allen is het heel erg erg moeilijk. Wens je veel sterkte.

Simpelweg wat het drinken betreft: zoek iets ander dat je prikkelt: verse muntthee, bijzondere versfruitdrankjes, bitter lemon, crodino... Maar wat de verslaving betreft ga ik je geen advies geven. Je bent en blijft levenslang een verslaafde en daar heb je geen goeievraag maar professioneel advies bij nodig. Ik wens je kracht en wijsheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100