Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is sauna en infrarood sauna goed voor rugklachten/spondylolyse?

Ik kamp al een tijdje met lage rugpijn, heb een NMR/MRi scan laten maken en de diagnose was "spondylolyse - neuroforaminele vernauwing".

Binnenkort start ik met kinesist therapie,

maar mijn vraag is: kan een warme sauna, eventueel een infrarood sauna pijnstillend werken?

En zijn er nog andere tips of adviezen om de pijn te verminderen?

Weet jij het antwoord?

/2500

de warmte dringt dieper door dan een gewone sauna de warmte van een infrarood sauna is beter voor de rug in ditgeval dan de gewone sauna ? Toegevoegd na 1 minuut: de pijn gaat niet weg maar het verlicht wel

Tips: blijven bewegen maar niet overbelasten, warm bad doet af en toe ook wonderen. Hou in ieder geval je rug warm.

Ja hoor, een sauna of infrarood sauna (waarbij de warmte dieper doordringt in de spieren) kan pijnstillend werken. Het kan vooral goed werken om de spieren te ontspannen, die secundair aan het letsel in je rug gaan verkrampen. Juist in de eerste fase van de behandeling voor spondylolyse gebruikt ook kinesisten/fysiotherapeuten (in Nederland hebben we het over een fysiotherapeut als het gaat over wat in België een kinesist of kinesitherapeut is). Alleen geeft een spondylolyse soms ook zenuwpijn, en dan kan warmte soms prettig zijn, en soms de pijn ook verhevigen. Als je geen last hebt van zenuwpijn (bijvoorbeeld heftige uitstraling in je benen, tot onder de knie) dan werkt warmte naar alle waarschijnlijkheid juist prettig en kan het inderdaad de pijn - tijdelijk - verminderen. Wat je verder kunt doen om de pijn te verminderen, is vooral ook iets wat je therapeut je straks kan vertellen. Die zal je adviezen geven over sport en bewegen, en in het begin zul je vooral rust moeten houden met je rug. Soms wordt ook een brace voorgeschreven, en daarna volg je een oefenprogramma om je spieren weer te verstevigen, zodat je spieren je rug goed stabiel houden en de diepere structuren beschermen. Wat je zelf kunt doen, is voorzichtig in beweging blijven, maar vooral extreme bewegingen vermijden. Vooral achterover buigen met je rug is bij dit letsel niet goed. Kijk thuis en eventueel op je werk naar een goede stoel, waar je rug in de juiste houding ondersteund wordt. Denk eraan om met tillen je rug recht te houden, en bewegingen zoveel mogelijk symmetrisch uit te voeren. En warmte kan dus helpen: je kunt een warme pittenzak gebruiken op je rug, of een warmtepleister die je bij de drogist kunt kopen. Voordeel daarvan is dat je je rug gewoon kunt bewegen met zo'n pleister op, terwijl ze tot 24 uur warm blijven. Daarnaast zou je een pijnstiller kunnen nemen als dat nodig is. Als je langdurig pijnmedicatie nodig hebt, of als je niet genoeg hebt aan middelen die zonder recept verkrijgbaar zijn, overleg dit dan met je huisarts. Die kan ook nog andere middelen voorschrijven, en indien nodig doorverwijzen naar een pijnspecialist.

Warmte ontspant, en kan ook voor mensen met reuma of rugklachten verlichting bieden. Dit hoeft niet alleen een sauna of infrarood sauna te zijn. Een warm bad(als je fit hebt), kan ook een optie zijn.

Het zal niet veel verbeteren als je in de sauna gaat,het geeft je wel een lekker gevoel, maar je vernauwing gaat er echt niet mee weg. Wat wel heel goed helpt zijn oefeningen. Als ik die elke dag trouw doet, is de pijn stukken minder maar die oefeningen zal je wel van je therapeut krijgen. Als die goed opvolgt dan zal je behoorlijk verlichting krijgen. Beterschap, en suc 6