Zijn slapende ledematen gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
rose
12 jaar geleden
Je moet zeker geen slapende ledematen wakker maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan worden ze boos...

Antwoorden (2)

Het punt van slapende ledematen.. bijvoorbeeld een been is zelf niet gevaarlijk maar wat je er zelf mee doet is vaak het probleem, omdat je niet voelt wat er "omgaat" in het been en je probeert hem "wakker" te maken .. door er bijvoorbeeld op te slaan of er vaak op te gaan stampen kan je, je been of voet breken of kneuzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je af en toe een beetje raar zit en je been gaat dan slapen, is dat niet gevaarlijk.

Een 'slapend' been wordt veroorzaakt doordat er wat druk staat op een zenuw of bloedvat. Als die druk wordt opgeheven, komt het gevoel in je been weer terug. Maar als die druk heel langdurig wordt volgehouden, kunnen er beschadigingen optreden. Als je je vinger strak afbindt met een elastiekje, kan je ook een gevoel van 'slapen' gaan ervaren. Als je dat elastiekje drie dagen laat zitten, kun je je voorstellen dat die vinger er niet meer al te best aan toe is, afhankelijk van hoe sterk de druk was en of de druk vooral op een bloedvat of op een zenuw zat. Maar stel dat je een beetje op je arm ligt tijdens je slaap, dan hoef je echt niet bang te zijn dat 's ochtends je arm beschadigd is hierdoor. In je slaap beweeg je altijd wel wat, en daarbij is er dan geen grote druk op één plaats, maar is de druk wat meer verdeeld meestal.

Als je heel regelmatig last hebt van slapende ledematen, kan dat duiden op een onderliggend probleem. Bijvoorbeeld bepaalde vitaminetekorten kunnen zorgen voor een tintelend of doof gevoel in de ledematen, en sommige neurologische aandoeningen ook. Als je steeds last hebt van één 'slapend' ledemaat, kan het zijn dat er iets drukt op de zenuwen die er naartoe leiden. Denk bijvoorbeeld aan het bekende carpaal tunnelsyndroom, waarbij naast andere klachten (vaak pijn) ook een doof, tintelend (slapend) gevoel in bepaalde delen van de hand heel kenmerkend is. Dat wordt veroorzaakt doordat een zenuw in de pols niet genoeg ruimte heeft, en kan in ernstige gevallen ook leiden tot krachtsverlies in de hand wanneer de druk op de zenuw niet wordt opgeheven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met "regelmatig last van slapende ledematen" bedoel ik dat het een steeds terugkerend probleem is, dat je er heel vaak (bijvoorbeeld dagelijks) last van hebt, en duidelijk meer dan je eerder had. Op zich is 'regelmatig' last hebben van slapende ledematen natuurlijk geen teken van een ziekte, ik bedoel echt de situatie waarin het overdreven vaak terugkomt.