Galbulten zijn jeukende bultjes op je huid die optreden als allergische uitslag. Een andere naam ervoor is netelroos. Zelf kreeg ik ze als kind na het eten van chocolade, aardbeien, en varkensvlees.
Amadea
12 jaar geleden
Urticaria (urtica = brandnetel) is de medische naam voor netelroos of galbulten. Het is een zich in korte tijd ontwikkelende, vaak heftig jeukende uitslag van de huid, die begint met rode vlekjes en daarna in verdikte bleke plekken kan overgaan. De huidafwijkingen kunnen al of niet samenvloeien tot grotere vlakke plakkaten. In feite betreft het een vochtophoping in de bovenste laag van de huid doordat de kleine haarvaatjes in de huid zich verwijden (de rode fase) waarna door lekkage het vocht in de weefsels terecht komt (bleke fase).
Eén zo'n plek noemen we een urtica of kwaddel; het ziektebeeld in zijn geheel heet urticaria. Deze reactie is in het algemeen wel vervelend, maar meestal niet van ernstige aard, omdat het proces zich vrijwel steeds na enkele uren weer herstelt. De aanvankelijk jeukende plekken trekken dan geleidelijk weg.
Urticaria is een vaak voorkomende huidreactie. Een kwart van de bevolking zal in de loop van zijn/haar leven hiermee worden geconfronteerd. De oorzaken lopen uiteen en de aandoening komt op alle leeftijden voor, zowel bij mannen als bij vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netelroos (urticaria) is een jeukende huiduitslag met bleek roze, licht gezwollen vlekken, ook wel galbulten genoemd. De uitslag lijkt veel op de bultjes die u krijgt als u brandnetels heeft aangeraakt. De uitslag ontstaat plotseling en verdwijnt meestal binnen enkele uren tot dagen. Netelroos komt veel voor.

Hoe ontstaat het?

Netelroos is meestal het gevolg van een allergische reactie. Dat wil zeggen dat u ergens overgevoelig voor bent. Vaak blijft de precieze oorzaak onduidelijk, maar meestal ontstaat de uitslag als reactie op een van de volgende prikkels:

- geneesmiddelen zoals antibiotica of aspirine;
- voedingsmiddelen zoals chocolade, eieren, schaaldieren, noten of fruit;
- voedseltoevoegingen zoals kleurstoffen,
- conserveringsmiddelen en smaakversterkers;
- warmte, koude, druk of zonlicht op de huid;
- contact met plantaardige of chemische stoffen;
- insectensteken, bijvoorbeeld van wespen, muggen of luizen.
- Ook psychische factoren zoals drukte en spanning kunnen een rol spelen.

Wanneer u met de prikkel in aanraking komt, komt er in uw huid een stof vrij die de uitslag veroorzaakt. Deze stof heet 'histamine'.