Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

kunnen er verschijnselen als bij het syndroom van Raynaud optreden na het drinken van teveel energiedrankjes?

Toegevoegd na 7 minuten:
ik heb energy op, het is koud en opeens krijg ik allemaal lichtoranje vlekjes

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat lijkt me niet! Ik heb zelf last van het syndroom van Raynaud en heb ook geen last van lichtoranje vlekjes. Mijn vingers worden altijd spierwit, wanneer ze koud worden, alsof ze dood zijn. Zover ik weet, vindt dit plaats doordat de kleine bloedvaatjes zich (onnodig) te sterk samentrekken, waardoor de doorbloeding stagneert. Waarom zou dit door energiedrankjes veroorzaakt kunnen worden?

Oranje vlekjes hebben niets met Reynaud te maken. Je zegt zelf al dat je het alleen hebt na het drinken van energiedrankjes. Dan lijkt het advies me voor de hand te liggen: kap daar eens mee. Je beschrijft dat je 1,5 liter energy drink op hebt, reken zelf eens uit hoeveel suiker je dan inmiddels binnen hebt gekregen en hoeveel stimulerende stofjes. Als er veel carotenoïden in die drankjes zitten, zou dat op lange termijn tot vlekjes kunnen leiden, maar niet acuut.