Kun je ook hypoglycemische verschijnselen krijgen als je geen diabetes hebt?

Bijvoorbeeld als je te lang niets gegeten hebt oid?
(ik heb dit niet hoor, vraag het me alleen af)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, absoluut. Maar het verschil met diabetici is dat je normaalgezien een hormonale reactie hebt in het lichaam die de lage bloedspiegel uiteindelijk corrigeert door bv vet af te breken tot suiker.
Bij diabetici gebeurt dit niet spontaan en zij kunnen dus in coma raken bij een te lage bloedspiegel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hypoglycemie betekent gewoon dat je een te lage bloedsuikerspiegel hebt. Dat kan ook bij niet-diabetici voorkomen, o.a. door verschillende ziektes. Zeker als je gewend bent om veel geraffineerde koolhydraten te eten is de kans groot dat de een overmaat aan insuline de bloedsuiker te veel verlaagt als je daar plotseling mee stopt. Maar ook na een maaltijd kan de insulineproductie doorschieten. De gevolgen zullen echter minder schadelijk zijn dan een diabeticus die meer insuline gespoten heeft dan nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat had ik vroeger vaak toen ik nog werkte en beperkt was om tussendoor te eten. Ik kon dan opeens beginnen te beven, het zweet brak me uit en ik werd prikkelbaar. Dan moést ik iets in mijn mond steken om het te laten overgaan.

Ik dacht toen dat het gewoon honger was, maar nu weet ik dat het met te laag suikergehalte in het bloed te maken had.
Die verschijnselen heb ik nu niet meer omdat ik verschillende kleine maaltijden over de dag kan verdelen.