Wat is kalium(tekort)?

Er was uit de bloedtest gekomen dat kalium heel erg laag was en dat ze het in de gaten willen houden en dat ik over 2 weken opnieuw moet laten testen. En dat ik veel kaliumrijk voedsel moet eten.
Ik heb alleen geen idee wat kalium is en waar je het voor nodig hebt en hoe het kan dat ik er een tekort aan heb.
Weet iemand wat het is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Kalium is potas in het nederland en het is nodig voor zenuwprikkelgeleding en het handhaven van een normale bloeddruk . Belangrijke bronnen voor kalium zijn aarappelen en brood en groenten.
Een tekort aan kalium kan onstaan als gevolg van een Verhoogd verlies aan kalium door langdurig diarree of braken. Symptomen bij een tekort aan kalium zijn onder andere spierzwakte en een verstoorde harfunctie. Depressie en Verwarring kunnen ook een gevolg van een tekort aan kalium.

Toegevoegd na 10 minuten:
Andere bronnen van kalium zijn vlees en zuivel . Verder is kalium noodzakelijk voor het samentrekken van de spieren en voor energiehuishouding van de spieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kalium is een alkalimetaal.

Kalium is een onmisbaar mineraal voor de mens. Het helpt bij de stofwisseling en andere lichaamsfuncties. Met name groente en fruit bevatten veel kalium. Mogelijk heb je dus te weinig groente en/of fruit gegeten en meer kalium-arm voedsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kalium heb je nodig voor je spiersamen trekkingen en bloedsomloop.
bijna al het voedsel zit het wel in.

voor meer info zie bron link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem jij een diureticum? Indien ja, dan doet dat teveel kalium uitscheiden. Bijnemen in pillenvorm is de boodschap.
Bananen zijn een rijke bron van Kalium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Het komt vaker voor bij mensen boven de 45.

Ouder worden betekent niet alleen meer rimpels of meer wijsheid. Het betekent ook minder spiermassa. 45 is daarbij een scharnierleeftijd: vanaf dan vermindert de spiermassa jaar na jaar met ongeveer een procent. Geen reden tot paniek echter: met verse, kaliumrijke groenten en fruit en krachttraining kan je dit 'natuurlijk' verval grotendeels compenseren.

Jonge, gezonde volwassenen hoeven bij voldoende consumptie van groenten en fruit niet te vrezen voor een kaliumtekort. De opname wordt wel bemoeilijkt door koffie, alcohol, (geraffineerde) suiker, een koolhydraatarm dieet en een te hoog zout gebruik.

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/883/Ouder-worden/article/detail/315638/2008/06/17/Ga-spierverval-tegen-met-kaliumrijke-voeding.dhtml

Een overzicht van kaliumrijk voedsel vind je hier:

http://www.famidoo.be/nl/Kalium
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen 45+ Ik ben 18, kan het dan veel kwaad? Want ik heb gelezen dat je hartkwalen kan krijgen spierverzwakking enzo, moet ik me nu dan zorgen maken? Want ik moet weer worden gecheckt over 2 weken willen ze weer bloed prikken en onderzoeken.
Eet bananen. Tennissers doen het ook om de spieren voor krampen te behoeden.
Kalium is net als Calcium en Natrium en Magnesium, en misschien nog een paar, een mineraal, dat in je bloed aanwezig hoort te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In met name sinaasappelsap zit (veel) kalium.
Gebruik je plaspillen (diuretica) vraag dan een kaliumsparend type diureticum.
Je kunt ook DIEETZOUT nemen, dat is een mengsel van NaCl en KCl. gebruik wel hiervan normale hoeveelheden.
Je kaliumgebrek is dan snel verleden tijd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kalium speelt een hoofdrol bij de zenuwgeleiding.
Vroeger werd het gewonnen uit plantenas (vandaar de Engelse/Latijnse naam: Potassium)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan op jouw vraag een antwoord geven door vanalles te vertellen maar de antwoorden die al gegeven zijn vertellen er ook al het e.e.a. over. Teveel ballast hoeft ook niet dus beperk ik me door jou op een website te wijzen waar je kort en krachtig de nodige info vind.
Kijk op www.kruidenvrouwtje/mineralen/kalium.htm