Hoe vaak kun je een cardioversie doen?

Familielid heeft hartritmestoornissen en krijgt regelmatig een cardioversie. Vraag me alleen af hoe vaak je dit, zonder gevolgen, kunt ondergaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is een cardioversie? een soort reset oid...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook af Eleo. Op wikipedia staat dit:
"..een ingreep met het doel een hart dat in een gestoord ritme klopt, in sinusritme te laten kloppen, wat de normale toestand is." En nog meer natuurlijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cardioversie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is door middel van electrische schokken, het hart "resetten". In films doen ze dat met van die strijkijzers.

Antwoorden (3)

Een familielid (vr 76) had hartritmestoornissen, kreeg een cardioversie, maar na 2 tot 14 dagen begonnen de stoornissen weer. Zij heeft toen een stuk of 6 maal zo`n behandeling gehad en tegelijk verschillende soorten medicijnen. Uiteindelijk zijn de stoornissen toen verdwenen (nu 2 jaar geleden).
De cardioloog vond 6x zo`n behandeling geen bezwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cardioversie is minder belastend voor het hart dan de hartritmestoornissen. Bij een cardioversie wordt het hart onder narcose even helemaal stilgezet en daarna weer aan het kloppen gebracht, zodat het ritme weer in orde is. Dit is net zo-iets als een horloge dat je even stil zet, omdat het voor loopt. Je zet het dan weer aan op het juiste moment, zodat het weer op tijd verder kan lopen. Blijkbaar vond de cardioloog dat in dit geval 6 x een cardioversie en medicijnen de beste behandeling was. Zo te zien heeft de cardioloog hier gelijk mee gehad, dus het was een prima oplossing. Ik geloof niet dat er vaste regels zijn, hoe vaak iemand een cardioversie mag ondergaan.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gisteren de 41 ste cardioversie gehad. Ik voel me daarna weer veel beter en heb nog dezelfde energie na de 41ste keer dan na de eerste keer 9 jaar geleden. Ben wel chronisch hartpatiënt doordat ik een aangeboren hartafwijking heb en geopereerd ben op mijn 5e jaar. Ik ben nu inmiddels 53 jaar. Door litteken weefsel (door de operatie) ontstaan steeds die hartritmestoornissen, maar ben ik blij dat er cardioversie bestaat. Mijn cardioloog heeft verteld dat het hart er niet onder lijdt dus kan zo vaak als nodig is gedaan worden.