Als je neus is verstopt moet je dan steeds snuiten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snuit mn neus nooit, en ik leef nog. Dus nee, het hoeft niet.

Antwoorden (4)

als het gewoon los zit dan kan je snuiten je moet het zeker niet voorzeren en als het te dicht zit je neus dan kan je een neusspray gebruiken die je bij de kruidvat of etos kan kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Vaak en krachtig snuiten prikkelt het slijmvlies in de neus en zorgt ervoor dat besmet slijm in de voorhoofdsholten en oren kan komen. Daarom is het beter de neus niet te hard te snuiten.

Bij een verstopte neus kan fysiologische zoutoplossing of xylometazoline gebruikt worden. Deze zijn als neusdruppels of als neusspray verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ met aantekening, xylometazoline mag niet te lang achtereen gebruikt worden, omdat dat verslavend kan werken en de reuk ernstig kan beschadigen, beter is de zoutoplossing of de neusspray van cinuforce
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat crea, maar dat was de vraag niet, he? :) Dank voor het +je, ook Bessy.
Als je de neus op kunt halen, zou ik dat doen, gewoon doorslikken , kan geen kwaad en is minder irritant dan snuiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het aan een KNO-arts zou vragen zou hij zeggen dat snuiten nooit goed is want het meeste snot jaag je dan zo je voorhoofds- en bijholten in en kan daar dan tot ontsteking leiden. Als je neus verstopt zit door een verkoudheid kan je xylometazoline spray gebruiken, echter niet langer dan max. 2 weken achter elkaar. Als je het te lang gebruikt tast het de functie van je neusslijmvlies, met daarop trilhaartjes, aan zodat het de ingeademde virussen, bacteriën, fijnstof enz. niet meer aan zich kan binden en zoals een wave, in stadion,naar de keelholte transporteert waar je het dan doorslikt en wordt uitgescheiden. In plaats daarvan: je holten in m.a.g. kans op infectie. Het aangetaste trilhaarepitheel (neusslijmvlies)
veroorzaakt bloedvat verwijding m.a.g. opzwellen van je neusslijmvlies en dan moet je weer sprayen om je slijmvlies te laten slinken en is de cirkel rond. Zo raak je dus verslaafd aan de xylometazoline!
Is je neusslijmvlies opgezwollen (= verstopte neus) door een allergische reactie, bv. huisstofmijt, dan kan je aan de arts om antihistamine vragen.