Wat jeukt er zo als een korstje NET van een wondje afvalt?

Er is wel een vraag waarom een wond jeukt (11901), maar dat gaat over de aangroei van nieuwe huid onder het korstje en dat bedoel ik niet.

Waarom gaat een wond die helemaal niet heeft gejeukt, kortstondig vreselijk jeuken als de korst er NET af is gevallen.

De huid is dan allang klaar dus dat kan het niet zijn

12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Toch geeft die jeuk aan dat de huid nog aan het genezen is. Aan de buitenkant ziet het er weer nieuw uit, maar de onderlagen zijn nog niet geheel hersteld.
Jeuk heeft te maken met de gevoeligheid van de huid. Overal zitten zenuwuiteinden die ons erop attenderen wanneer we ergens mee in aanraking komen wat niet goed voor ons zou kunnen zijn (insecten, schadelijke stoffen). Jeuk kan ook ontstaan wanneer zenuwcellen beschadigd zijn. Er zit dan een defect in het doorgeven van de juiste signalen en er kan jeuk ontstaan. Maar ook bij het herstel van (zenuw)cellen kan jeuk ontstaan.
Een droge huid veroorzaakt ook vaak jeuk, en bovendien een trekkend gevoel. Een dunne huid jeukt ook vaker, daarom komt dit ook meer voor bij oudere mensen. Ook een warme of een transpirerende huid jeukt vaker. Stress is ook een veroorzaker van jeuk. Mensen die niet lekker in hun vel zitten, zie je ook vaker krabben.
Amadea