Kan een bloedglucose waarde van 10 mmol oorzaak zijn dat je je heel moe en naar voelt na het eten?

Ik ben sinds kort bezig met thuis bloedglucose waarden bijhouden. Nu weet ik wel dat ik normaal 1,5-2 uur na het eten moet prikken, maar ik krijg altijd vlak na het eten een hevige moe- en slaapaanval waarbij ik mij dan ook naar en beverig voel, vooral dat hevig moe en slaperig zijn duurt soms wel een paar uur.

Nu wilde ik dus wel eens weten hoe hoog de waarde dan is, en dat was na een half uur na een bruin puntje met kaas en tomaat 10 mmol. Vlak voor het eten was het 7.2

Ik heb volgende week een afspraak met mijn huisarts voor de resultaten, maar ik wil nu wel eens graag weten of dit er inderdaad mee te maken kan hebben dat ik mij altijd zo moe en naar voel wanneer ik net heb gegeten?

Toegevoegd na 6 uur:
Allemaal alvast heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik ben er best wel onzeker van. Mijn eigen huisarts is pas volgende week terug en ik wil ook niet aldoor de plaatsvervanger en de apotheek lastig vallen met mijn vragen. Laat staan de huisartsenpost in het weekend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

ter aanvulling van de al gegeven correcte antwoorden: zeker bij een beginnende insulineresistentie reageert het lichaam met een ietwat doorgeschoten aanmaak van insuline na het eten van snel op te nemen, dus geraffineerde koolhydraten. dat zijn suikers en producten die geheel of grotendeels gemaakt zijn van witte bloem, waaronder bruinbrood. 10 mmol/l is inderdaad aan de hoge kant. Je bloed zit dan vol glucose maar het kan de cellen niet in omdat daar heel veel insuline voor nodig is. Dat kan zeker vermoeidheid veroorzaken.

Ik zou het gebruik van snel opneembare koolhydraten tot het uiterste minimum beperken met dergelijke klachten. In feite doe ik dat al, hoewel ik soms flink zondig waarna ik gestraft word met precies wat jij ervaart. :-) Het is overigens een misvatting dat bruinbrood beter is dan witbrood. Eigenlijk is bruinbrood witbrood met een kleurtje. Volkorenbrood is beter voor je gezondheid maar eigenlijk is brood van spelt- of teffmeel veel beter voor de menselijke spijsvertering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, zoals we gewoon zijn van jou :)
+
Speltbrood ken ik, maar wat is teffmeel, Kees?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Siska. Teff is een oergraan met veel kleinere korrels dan tarwe. Voor mij is het ook tamelijk nieuw maar het is een belangrijk bestanddeel van Slankbrood, nog niet zo lang op de NL markt. Aanvankelijk zag ik er niet zo gek veel in; alleen die naam al, maar de bedenker van dit brood, Hans Turkenstein, benaderde me met een uitleg die me tot verdere informatie uitnodigde. Het spul is enerzijds beter te verwerken door de menselijke fysiologie, levert nog veel minder snelle koolhydraten dan volkoren producten en het schijnt nog lekker te smaken ook. Ik ga het binnenkort zeker proberen en als ik morgen tijd heb voor de natuurvoedingswinkel ga ik een pak teffmeel proberen te scoren. Ik denk, eerlijk gezegd, ook een aanrader voor diabetici. Ben benieuwd wat jij ervan vindt. http://www.slankbrood.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal nog even duren voor ik het kan proberen, want in België schijnt het nog nergens te koop te zijn. (even gegoogled) Maar ik ga de tip zeker onthouden. Bedankt voor de uitleg :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag inderdaad op het kaartje dat België nog niet tot het verkoopgebied van Slankbrood behoort. Als het in NL een succes wordt dan zou dat best eens kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij was de vermoeidheid na het eten inderdaad vrijwel meteen over toen ik overstapte op gezonder eten en met name volkorenproducten. Gewoon volkorenbrood echter bevalt uitstekend; nog minder koolhydraten zouden me vermoedelijk niet genoeg energie leveren om de dag doro te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal adviseer ik volkoren tarwebrood omdat brood op basis van spelt en teff voor veel mensen een brug te ver is. Die laatste twee hebben niet alleen betere glycemische eigenschappen maar ze bevatten ook veel minder fytinezuur, dat een ontkalkende werking heeft en zich ook bindt aan magnesium, ijzer en zink, waardoor er minder van door de darmen wordt opgenomen. Tot nu toe bakte ik mijn brood zelf van speltmeel maar teffmeel trof ik vanmorgen helaas nog niet aan in de natuurvoedingswinkel. Ik ga eens kijken of het ergens via een webwinkel te koop is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, moet hetzelfde zijn. verreweg de meeste bakkers gebruiken mixen maar dat maakt niet uit. Ik dacht inderdaad ook dat het een marketing stunt was maar dit lijkt me toch echt wel iets waar we op gezondheidsgebied iets aan kunnen hebben. Wordt vervolgd, zullen we maar zeggen.

Andere antwoorden (3)

Dat kan. Vermoeidheid is vaak een teken dat de bloedsuiker te hoog of te laag is. Dit is vaak het geval wanneer iemand met diabetes nog niet wordt behandeld.

De vermoeidheid bij hoge bloedglucose waarden komt doordat de cellen van het lichaam niet genoeg energie krijgen. Er is wel bloedsuiker, te veel zelfs, maar het lichaam kan dat niet gebruiken als energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schommelende bloedsuiker kan vermoeidheid veroorzaken, maar betekend niet dat er gelijk sprake is van diabetes. Hypoglykemie is eigenlijk het tegenover gestelde van diabetes en zou de oorzaak van de vermoeidheid na het eten kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypoglykemie kan toch niet met een glucosegehalte van
10 mmol/l ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypoglykemie bij diabetes betekend idd een te laag bloedsuiker. Maar heb je geen diabetes is hypoglykomie vooral een extreme schommeling van de bloedsuiker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypoglykemie is eigenlijk een raar begrip. Als de cellen ongevoeliger zijn voor glucose kun je in feite al een hypo krijgen bij een hogere bloedglucose dan bij iemand zonder insulineresistentie.
ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, maar een bloedsuiker van 10 mml voel ik niet, vanaf 13/14 begint de vermoeidheid pas te komen.