Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is het wel gezond om te gaan hardlopen bij extreem overgewicht?

Ik zie in het programma Obese steeds dat die mensen met zo'n extreem overgewicht moeten gaan hardlopen. Ik heb niet zo'n extreem overgewicht, maar toch wel wat kilo's te veel (ik weeg 100 kg bij 1.72 m) en mag van de instructeur op de sportschool niet hardlopen omdat dat te belastend zou zijn voor mijn enkels en knieën.
Ik zie bij die mensen in Obese niet dat zij last hebben van hun enkels en knieën.
Kun je dus toch gewoon hardlopen met overgewicht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je gezondheid in gevaar is moet je altijd meerdere factoren tegen elkaar afwegen. De bijwerkingen van een geneesmiddel zijn bijvoorbeeld beter te accepteren als de kwaliteit van leven in een aantal andere opzichten sterk verbetert. Lichaamsbeweging is van grote invloed op je hormonale balans en daarmee op je stemming. Je stimuleert er de aanmaak van endorfinen mee en het is een uitstekend middel om insulineresistentie te voorkomen, een cruciale factor bij het bestaan van overgewicht. De conclusie dat lichaamsbeweging goed is, betekent nog niet dat je moet overdrijven. Enerzijds omdat de kans gewrichtsschade, die zich ook later in je leven nog kan manifesteren, groot is maar ook vanwege de cardiale risico's. Bovendien is het effect van minder eten vele malen groter dan welke vorm van lichaamsbeweging dan ook als je wilt afvallen. Waarom dan al dat fysieke afbeulen? Ik denk enerzijds vanwege het psychologische effect, iets doen werkt altijd beter voor je gevoel dan lijdzaam afwachten maar vooral voor het plaatje. Een tv-programma waarin obese mensen een worteltje en een blaadje sla knabbelen terwijl ze gemoedelijk zitten te klaverjassen en tussendoor de hond eens uitlaten trekt geen kijkers. Op een masochistische manier de kilo's eraf laten vliegen, waarbij de tranen rijkelijk vloeien wel.

bij extreem overgewicht kun je beter een activiteit kiezen, die minder belastend is voor de gewrichten. fietsen bijv. mocht je toch kiezen om te gaan lopen, kies dan voor goed schoeisel, dat je gewicht aan kan. anders krijg je te maken met dempingsproblemen bij je schoenen.

Je kunt wel gewoon hardlopen met overgewicht. Maar je moet dan wel weten wat je doet. Niet overdrijven en de boel goed in de gaten houden. Ik geloof wel dat die mensen bij zo'n programma heel goed in de gaten worden gehouden en goed gecontroleerd. Ik heb het toevallig vanavond een stukje gezien en ik zou me eerder zorgen maken om het hart als ik dat zo zie. De begeleiding is bij zo'n programma natuurlijk optimaal en dat heb je zelf niet. Je ziet niet alles wat er gebeurt. Hardlopen met overgewicht is niet lekker. Mijn dokter zegt dat ik beter iedere dag een stevige wandeling kan maken. Maar last van knieen door overbelasting kreeg ik, toen ik geen overgewicht had, maar wel heel veel had gesport.

Bij neerkomen belast je de enkels en knieen met een factor 2-3 van je gewicht. Hardlopen is dus behoorlijk belastend en zwemmen of fietsen minder belastend. Ik loop zelf wel hard met 100 kg (inmiddels 92) en investeer wel in goede schoenen die goed dempen en de schok opvangen. Als je het rustig aan opbouwt is dat wel mogelijk. Een fijn programma om conditie op te bouwen is Start to run. Bij morbide obesitas, zoals bij de deelnemers, zou ik het gek vinden als ze meteen zouden hardlopen. De meesten kunnen nog niet eens de hond uitlaten. Ik denk dat ze in het begin heel andere oefeningen doen en pas later ook gaan hardlopen. Bedenk wel dat dit programma de deelnemers over een jaar heeft gevolgd en dat dit in een aflevering wordt getoond. Ze lopen wel hard als ze nog steeds een hoog gewicht hebben, maar dat gaat wel onder begeleiding.

Ik zou luisteren naar de instructeur. En het klopt dat je met stevig wandelen veel meer calorieën verbruikt dan met hardlopen. Waarom zou je jezelf (je gewrichten) overbelasten. De lopende band bij de sportschool heeft verschillende programma's, met of zonder helling, afwisselend wat sneller of minder snel; als je die om en om gebruikt zul je snel resultaat zien. Ook spinning is erg goed.

Nee, dat kan niet. Ze gaan voor een korte termijn resultaat en nemen daarbij beschadigingen op langere termijn voor lief. Veel beter is het om bij overgewicht aan brisk walking te doen, wandelen in hoog tempo, alsof je de trein moet halen. Heeft bijna hetzelfde cardiovasculaire effect, leidt tot hoge vetverbranding, maar zonder de overbelasting op pezen en gewrichten.

Naar mijn mening is dat absoluut niet gezond. Ik zit dat programma ook iedere keer met stijgende verbijstering te bekijken. Het frappante vind ik ook, dat ze een kort shotje laten zien van een mand met gezonde voeding en soms zie je, dat ze een gezonde maaltijd eten.... maar dáár gaat het om bij afvallen: gezond eten. Dit wordt in het programma totaal onderbelicht. Uiteraard is beweging ook belangrijk, maar 1/2 uur per dag extra beweging is dan voldoende en niet dit totaal extreme gedoe. Hou je aan je aan de info van je eigen instructeur en vooral aan wat jouw lijf je aangeeft. Gewoon hardlopen met extreem overgewicht is gevaarlijk! Toegevoegd na 6 minuten: Nog los van bovenstaande: veel mensen met extreem overgewicht eten vanwege psychische problemen. Daar wordt in dit programma totaal geen aandacht aan geschonken.

Het ligt er en beetje aan hoe je gebouwd bent. Sommige dikke vrouwen hebben de onderbenen vanaf de knieën, naar buiten staan, waardoor het zwaartepunt niet recht boven het kniegewricht zit maar een beetje scheef. Als je daar mee gaat rennen, hou je het niet lang vol. Natascha, van gisteravond, heeft dat niet, en kan dus qua knieën nog goed uit de voeten. Bovendien was ze nog erg jong (31/32) en had een behoorlijk goede conditie (voor iemand van 200 kilo). Als je dan heel rustig en onder begeleiding opvouwt, kun je een redelijk eind komen, ook met zware sporten. Heb je echter al beduidend meer schade / slijtage opgelopen, dan kan een dergelijke sport inderdaad veel te zwaar zijn om te beginnen. Bovendien is hardlopen niet de enige sport die ze doen, maar slechts een klein deel van de totale training. Alleen twee uur per dag hardlopen op dat punt zou veel te zwaar zijn. In dit programma is het hardlopen maar een klein onderdeel van de training, dat, afhankelijk van hoe het gaat, langzaam wordt opgebouwd. Het is altijd verstandig om je medisch te laten keuren voor je intensief gaat sporten met eender welk gezondheidsprobleem, maar het is niet zo dat als iets pijn doet, het ook meteen niet meer mag of kan. Dat verschilt sterk van persoon tot persoon.

Het heeft wat weg van racen met vrachtwagens, die daar absoluut niet op berekend zijn. Als je 200kilo weegt, verbrand je bij dezelfde afstand lopen VEEL meer energie dan iemand met een normaal gewicht. Dat er door deze aanpak later (of al tijdens het programma) schade aan de gewrichten ontstaat is dan ook te verwachten. Zelf ben ik van mening dat als je dat overgewicht in 5 jaar hebt opgebouwd, dat er ook in enige jaren kwijt ziet te raken en dat ZONDER je gewrichten te verklooien. Dergelijke programma's laten dikwijls de reboundeffecten niet zien, alleen succesverhalen komen naderhand terug op het scherm. Te snel afvallen kan diverse systemen in het lichaam ontregelen en dan heb je er ernstige problemen bij, zelfs afgewogen tegen het kwijtgeraakte gewicht wat ook een ernstig gezondheidsrisico is. Toegevoegd na 9 minuten: Neem de tijd om voortvarend en regelmatig gewicht kwijt te raken, uithongeren en uitdrogen mogen in die therapie geen plaats hebben. Dat geldt ook voor zware overbelasting voor het skelet en de gewrichten , die het met morbide obesitas toch al heel moeilijk hebben. Geforceerde bootcamp methoden zorgen vaak voor een jojo-effect, na het programma vliegen bij sommigen de kilo's er weer aan, dan echter zijn de knieen versleten.... Dan in (hard)lopen ook geen optie meer. Dit soort programma's tilt mensen tijdelijk boven zichzelf uit, het gat daarna is diep en dan zijn de hulptroepen verdwenen...... Zelf heb ik diverse malen aan Tv programma's meegewerkt en ken ik deze wereld van binnen. Toegevoegd na 12 minuten: Dat had trouwens niets met gewicht of lichamelijke gezondheid te maken. Als de cameraploeg verdwenen is , gaan ze vlug naar het volgende project. The show must go on...........

Ikzelf woog 1 jaar geleden 92 kg bij 1.74, en begon gewoon met hardlopen, fietsen en cardio. De eerste weken was het erg vermoeiend. Als je het rustig opbouwt is het helemaal geen probleem. Nu weeg ik 75kg bij 1.78, en sport 3/4 maal in de week. Dus ja, je kan gewoon hardlopen, als je het maar rustig opbouwt.

Bronnen:
Eigen ervaring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100