Is het wel gezond om te gaan hardlopen bij extreem overgewicht?

Ik zie in het programma Obese steeds dat die mensen met zo'n extreem overgewicht moeten gaan hardlopen. Ik heb niet zo'n extreem overgewicht, maar toch wel wat kilo's te veel (ik weeg 100 kg bij 1.72 m) en mag van de instructeur op de sportschool niet hardlopen omdat dat te belastend zou zijn voor mijn enkels en knieën.
Ik zie bij die mensen in Obese niet dat zij last hebben van hun enkels en knieën.
Kun je dus toch gewoon hardlopen met overgewicht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen last heb of krijgt kun je het doen. Je kunt beginnen met een beginnersschema van zeg maar 2x per week naar een kwartier hardlopen in 12 weken.
Lukt dat niet door de spieren en gewrichten, dan moet je wat anders gaan doen eerst. Houd jezelf goed in de gaten.

Het beste antwoord

Als je gezondheid in gevaar is moet je altijd meerdere factoren tegen elkaar afwegen. De bijwerkingen van een geneesmiddel zijn bijvoorbeeld beter te accepteren als de kwaliteit van leven in een aantal andere opzichten sterk verbetert. Lichaamsbeweging is van grote invloed op je hormonale balans en daarmee op je stemming. Je stimuleert er de aanmaak van endorfinen mee en het is een uitstekend middel om insulineresistentie te voorkomen, een cruciale factor bij het bestaan van overgewicht.

De conclusie dat lichaamsbeweging goed is, betekent nog niet dat je moet overdrijven. Enerzijds omdat de kans gewrichtsschade, die zich ook later in je leven nog kan manifesteren, groot is maar ook vanwege de cardiale risico's. Bovendien is het effect van minder eten vele malen groter dan welke vorm van lichaamsbeweging dan ook als je wilt afvallen.

Waarom dan al dat fysieke afbeulen? Ik denk enerzijds vanwege het psychologische effect, iets doen werkt altijd beter voor je gevoel dan lijdzaam afwachten maar vooral voor het plaatje. Een tv-programma waarin obese mensen een worteltje en een blaadje sla knabbelen terwijl ze gemoedelijk zitten te klaverjassen en tussendoor de hond eens uitlaten trekt geen kijkers. Op een masochistische manier de kilo's eraf laten vliegen, waarbij de tranen rijkelijk vloeien wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ben ik zooooooooooooo met je eens!!!!!!!!
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie beschouwing Kees! Ik ben het als bioloog helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++ als ik kon...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die keiharde confrontatie met jezelf - waar die trainer inderdaad erg op aanstuurt in de eerste fase - is gewoon heel erg nodig om heel veel patronen te doorbreken en letterlijk boos te worden op jezelf, waardoor je de energie kunt opbrengen voor iets dat normaliter niet in je natuur ligt (behalve wellicht bij de eerste kandidaat, die vroeger veel sportte en nu weer) en waar je een bloedhekel aan hebt. Natuurlijk vallen ze eigenlijk veel te snel af, maar wel omdat ze in een lichaam zitten dat meer risico's oplevert naarmate je er langer mee loopt. En dan is het inderdaad afwegen van risico's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, dank voor alle bijval en zeker ook voor de nuances, Marleen. Je hebt zonder meer gelijk dat 'je kwaad maken' energie op kan leveren die je dan vervolgens natuurlijk de juiste kant op moet sturen. Over de risicobalans zijn we het eens. Juist die surfhunk onderschrijft echter mijn opvatting dat zwaarlijvigen niet dik zijn omdat ze te weinig bewegen maar weinig bewegen omdat ze te zwaar zijn. Mensen die superslank zijn hebben vaak al last van één kilootje teveel, waardoor ze niet lekker in hun vel zitten en de sportschool maar een keertje over dreigen te slaan. Als dat mechanisme gaat stapelen dan stapelen ook de kilo's gestadig. Overigens ben ik meestal geen zachte heelmeester die stinkende wonden maakt, dus heus niet vies van een rigoureuze aanpak, als die helpt. Daar moet je dan wel redelijk zeker van zijn want anders resteert er toch een wat katterige relatie met je klanten. :-) Aan een tv-programma waag ik me maar niet meer, Bastanovum. Enkele goeie uitzonderingen daargelaten, stralen de meeste programma's mij teveel lippendienst aan de kijkcijfers uit. Bovendien kan ik in mijn spreekkamertje mijn ei voorlopig nog heel goed kwijt. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden zijn erg goed en behulpzaam. Maar Keesvi, jij hebt me (net als in andere antwoorden) wel aan het denken gezet.
Bedankt!

Andere antwoorden (9)

bij extreem overgewicht kun je beter een activiteit kiezen, die minder belastend is voor de gewrichten. fietsen bijv.

mocht je toch kiezen om te gaan lopen, kies dan voor goed schoeisel, dat je gewicht aan kan. anders krijg je te maken met dempingsproblemen bij je schoenen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe doen ze dat dan bij Obese? Die mensen wegen 200-300kg en gaan toch hardlopen...
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
is gewoon niet gezond. misschien laten ze de mensen hardlopen, omdat het even leuk staat voor het shot van de cameraman.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dat.
Je ziet niet alles.
En ik zie ze ook niet echt verder hardlopen dan op
een stukje gras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niet alles geloven wat ze laten zien op tv.
Volg gewoon je eigen patroon,dat is vaak het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ze lopen een paar keer een paar honderd meter hard - zeker in het begin. En met hele goede spullen en onder hele goede begeleiding. Hardlopen is geen gezonde sport voor je skelet en je gewrichten, niet als je dun bent, en al helemaal niet als je te dik bent. Maar bewegen is dat wel, en verder dan 'bewegen' gaat het hardlopen bij Obese - zeker in de eerste twee fasen - echt niet.
Je kunt wel gewoon hardlopen met overgewicht.
Maar je moet dan wel weten wat je doet.
Niet overdrijven en de boel goed in de gaten houden.

Ik geloof wel dat die mensen bij zo'n programma heel goed in de gaten worden gehouden en goed gecontroleerd.
Ik heb het toevallig vanavond een stukje gezien en ik zou me eerder zorgen maken om het hart als ik dat zo zie.
De begeleiding is bij zo'n programma natuurlijk optimaal en dat heb je zelf niet.
Je ziet niet alles wat er gebeurt.

Hardlopen met overgewicht is niet lekker.
Mijn dokter zegt dat ik beter iedere dag een stevige wandeling kan maken.

Maar last van knieen door overbelasting kreeg ik,
toen ik geen overgewicht had, maar wel heel veel had gesport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij neerkomen belast je de enkels en knieen met een factor 2-3 van je gewicht. Hardlopen is dus behoorlijk belastend en zwemmen of fietsen minder belastend.

Ik loop zelf wel hard met 100 kg (inmiddels 92) en investeer wel in goede schoenen die goed dempen en de schok opvangen. Als je het rustig aan opbouwt is dat wel mogelijk. Een fijn programma om conditie op te bouwen is Start to run.

Bij morbide obesitas, zoals bij de deelnemers, zou ik het gek vinden als ze meteen zouden hardlopen. De meesten kunnen nog niet eens de hond uitlaten. Ik denk dat ze in het begin heel andere oefeningen doen en pas later ook gaan hardlopen. Bedenk wel dat dit programma de deelnemers over een jaar heeft gevolgd en dat dit in een aflevering wordt getoond.

Ze lopen wel hard als ze nog steeds een hoog gewicht hebben, maar dat gaat wel onder begeleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx! Ik hou me maar aan wat mijn instructeur zegt. Lijkt me het veiligst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je er ook lekker bij voelen. Ik moet kunnen hardlopen en een goede conditie hebben omdat ik wekelijks hockey en ook training geef. Dus bij mij voorkomt hardlopen ook blessures. Maar ik loop ook drie keer per week nu 5 km. Om af te vallen hoef je het niet te doen, 80% van wat we aan voedsel binnen krijgen wordt gebruikt voor het metabolisme, inclusief het op temperatuur blijven. Het is dus veel verstandiger minder te eten. Een combinatie met sporten/dieet werkt wel, maar de sport hoeft niet intensief te zijn. Een half uur wandelen per dag is effectiever dan een uur sporten in de week. Je kunt dus beter op dit moment de instructies van de instructeur opvolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat en de tips van de diëtiste. Ik zwem nu 2-3 keer in de week een uur tot anderhalf uur (afhankelijk van hoe lang het zwembad open is). Helaas lukt het (nog) niet om iedere dag structureel iets te doen aan sport, maar voor mij is 2-3 keer in de week al een enorme vooruitgang omdat ik voorheen niets deed.
Wat betreft het eten moest er een knop om en ook een flink aantal dingen uit het verleden verwerkt worden. Kort gezegd: ik ben nu zover dat ik weet wanneer ik genoeg heb gegeten. Dat is dus ook een flinke vooruitgang. Ik val momenteel een halve kilo in de week af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WAUW Dounja!!!! Petje af voor je, super!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Wendy!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo Dounja! Ik doe letterlijk met je mee. Ik val ook ongeveer een halve kg per week af. Sporten helpt bij mij ook voor de motivatie, ik ga zo weer hardlopen. Voor je spieren is zwemmen heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon heel vreemd om te merken dat ik een heel andere instelling heb dan een paar maanden geleden. En inderdaad motiveert sporten, hoewel ik mezelf ook weer moet motiveren om te gaan sporten. Ik zwem echter heel graag, dat helpt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai,ik sport sinds 1 jaar 3x p.w om af te vallen in combi met dieet,ben nu 27 kilo kwijt in 10 maanden. op de sportschool ga ik op de loopband niet hardlopen,is echt niet goed voor me knieen en enkels,ik zet de loopband op vetverbranding,dan komt er afwisselend een helling,en snelheid zo'n 4.5. dit een half uur aan het eind van krachttraining.stuk beter voor je gewrichten en effectief voor de vetverbranding!
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Langzamer afvallen is beter dan snel.
Ik ben ooit in een jaar 30 kilo kwijtgeraakt, inderdaad ook ongeveer zo'n 0,5 per week.
Belangrijker is het bewuster eten en dat in combinatie met beweging.
Ik zou luisteren naar de instructeur. En het klopt dat je met stevig wandelen veel meer calorieën verbruikt dan met hardlopen. Waarom zou je jezelf (je gewrichten) overbelasten. De lopende band bij de sportschool heeft verschillende programma's, met of zonder helling, afwisselend wat sneller of minder snel; als je die om en om gebruikt zul je snel resultaat zien. Ook spinning is erg goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, Wendy :)
Nee, dat kan niet. Ze gaan voor een korte termijn resultaat en nemen daarbij beschadigingen op langere termijn voor lief.
Veel beter is het om bij overgewicht aan brisk walking te doen, wandelen in hoog tempo, alsof je de trein moet halen.

Heeft bijna hetzelfde cardiovasculaire effect, leidt tot hoge vetverbranding, maar zonder de overbelasting op pezen en gewrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor wat betreft het programma Obesitas: dit is zeker niet korte termijn denken. Het programma volgt en begeleid deelnemers over een jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Desalniettemin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@som, ik denk dat Sherpa hier bedoelt korte termijn voor het aantal kilo's. Als je ruim 100 kg in een jaar afvalt is dat toch een extreem korte termijn. Mijn diëtiste raadt max. 2 kg op de maand (= dus 24 kg in een jaar) aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, het is inderdaad wel extreem. Maar als de deelnemers goed begeleid worden in dat jaar - en daar lijkt het wel op - is het kennelijk niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk, dat blijkt... als de gegeven info juist is natuurlijk.
Maar ten koste van wat????
1 Pond per week afvallen is prachtig.
Ik vind dit programma op vele fronten zeer extreem en absoluut niet goed voor de gezondheid.
Wat zijn de effecten op de lange termijn?
Velen met een extreem overgewicht eten vanwege psychische problemen, daar wordt geen seconde aandacht aan besteed. En gezond eten wordt maar zeeeeeeeer kort en mondjesmaat belicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch vind ik dat kort door de bocht. Het programma Obesitas vat in één aflevering samen wat er in een jaar is gebeurd. Daarom worden sommige aspecten heel kort samengevat. Deze mensen krijgen volgens mij zeer veel persoonlijke begeleiding in dat jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je laatste zin ben ik het eens (hoop ik in ieder geval).
Natuurlijk zie je maar een heeeeeel klein stukje van wat er werkelijk allemaal is gebeurd in dat jaar.
Maar ze laten welbewust vrijwel alleen de fysieke inspanning zien: het afbeulen, afzien, de tranen....
Zooals Keesvi ook schrijft: mooi voor de beelden....en de kijkcijfers.
Dat geeft dan een totaal vertekend beeld: ze geven wel aan, dat je ook gezond moet eten, maar dat komt nauwelijks terug in de uitzending.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In één van de afleveringen werd wel aangehaald dat ze een persoonlijke psycholoog hebben, die helpt om de terugvallen en dips te verhelpen. Gisteren bleek dat ze een obesitas-arts hebben. In de ene aflevering laten ze zien dat ze op zomerkamp zijn geweest, in de andere niet. Ik denk inderdaad dat ze wel degelijk alle hulp krijgen die nodig is, anders kun je die psychische omslag ook niet maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop het met je!
Naar mijn mening is dat absoluut niet gezond.
Ik zit dat programma ook iedere keer met stijgende verbijstering te bekijken.
Het frappante vind ik ook, dat ze een kort shotje laten zien van een mand met gezonde voeding en soms zie je, dat ze een gezonde maaltijd eten.... maar dáár gaat het om bij afvallen: gezond eten. Dit wordt in het programma totaal onderbelicht.
Uiteraard is beweging ook belangrijk, maar 1/2 uur per dag extra beweging is dan voldoende en niet dit totaal extreme gedoe.
Hou je aan je aan de info van je eigen instructeur en vooral aan wat jouw lijf je aangeeft.
Gewoon hardlopen met extreem overgewicht is gevaarlijk!

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog los van bovenstaande: veel mensen met extreem overgewicht eten vanwege psychische problemen.
Daar wordt in dit programma totaal geen aandacht aan geschonken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar ; daar wordt ook aandacht aan geschonken, ze krijgen ook psychische begeleiding, en die gaat na het programma zelfs nog vier jaar door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HUH, ècht? Waar haal je die info vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de hyves van Natascha (die ik ken) en de Twitter van diverse andere kandidaten (die ik niet ken). Omdat Natascha meedeed (en ik op haar verjaardag in september het 'resultaat' al had gezien) volg ik dit programma op de voet.
Zie ook http://www.rtl.nl/gezondheid/obese/home/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Marleen: ik kon deze info nergens vinden, heb er zeker naar gezocht. Ook niet bij RTL.
In de programma's zelf heb ik ook geen enkele info gehoord over psychologische begeleiding, hetgeen ik dus verbijsterend vond. Ik zal zo gaan lezen. Dank Bastanovum.
Uh... welke plus? ;-))))
Het ligt er en beetje aan hoe je gebouwd bent.
Sommige dikke vrouwen hebben de onderbenen vanaf de knieën, naar buiten staan, waardoor het zwaartepunt niet recht boven het kniegewricht zit maar een beetje scheef. Als je daar mee gaat rennen, hou je het niet lang vol.

Natascha, van gisteravond, heeft dat niet, en kan dus qua knieën nog goed uit de voeten. Bovendien was ze nog erg jong (31/32) en had een behoorlijk goede conditie (voor iemand van 200 kilo). Als je dan heel rustig en onder begeleiding opvouwt, kun je een redelijk eind komen, ook met zware sporten.

Heb je echter al beduidend meer schade / slijtage opgelopen, dan kan een dergelijke sport inderdaad veel te zwaar zijn om te beginnen. Bovendien is hardlopen niet de enige sport die ze doen, maar slechts een klein deel van de totale training. Alleen twee uur per dag hardlopen op dat punt zou veel te zwaar zijn. In dit programma is het hardlopen maar een klein onderdeel van de training, dat, afhankelijk van hoe het gaat, langzaam wordt opgebouwd.

Het is altijd verstandig om je medisch te laten keuren voor je intensief gaat sporten met eender welk gezondheidsprobleem, maar het is niet zo dat als iets pijn doet, het ook meteen niet meer mag of kan. Dat verschilt sterk van persoon tot persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft wat weg van racen met vrachtwagens, die daar absoluut niet op berekend zijn.
Als je 200kilo weegt, verbrand je bij dezelfde afstand lopen VEEL meer energie dan iemand met een normaal gewicht.
Dat er door deze aanpak later (of al tijdens het programma) schade aan de gewrichten ontstaat is dan ook te verwachten.
Zelf ben ik van mening dat als je dat overgewicht in 5 jaar hebt opgebouwd, dat er ook in enige jaren kwijt ziet te raken en dat ZONDER je gewrichten te verklooien.

Dergelijke programma's laten dikwijls de reboundeffecten niet zien, alleen succesverhalen komen naderhand terug op het scherm.

Te snel afvallen kan diverse systemen in het lichaam ontregelen en dan heb je er ernstige problemen bij, zelfs afgewogen tegen het kwijtgeraakte gewicht wat ook een ernstig gezondheidsrisico is.

Toegevoegd na 9 minuten:
Neem de tijd om voortvarend en regelmatig gewicht kwijt te raken, uithongeren en uitdrogen mogen in die therapie geen plaats hebben.
Dat geldt ook voor zware overbelasting voor het skelet en de gewrichten , die het met morbide obesitas toch al heel moeilijk hebben.

Geforceerde bootcamp methoden zorgen vaak voor een jojo-effect, na het programma vliegen bij sommigen de kilo's er weer aan, dan echter zijn de knieen versleten....
Dan in (hard)lopen ook geen optie meer.

Dit soort programma's tilt mensen tijdelijk boven zichzelf uit, het gat daarna is diep en dan zijn de hulptroepen verdwenen......

Zelf heb ik diverse malen aan Tv programma's meegewerkt en ken ik deze wereld van binnen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dat had trouwens niets met gewicht of lichamelijke gezondheid te maken.
Als de cameraploeg verdwenen is , gaan ze vlug naar het volgende project. The show must go on...........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf woog 1 jaar geleden 92 kg bij 1.74, en begon gewoon met hardlopen, fietsen en cardio.
De eerste weken was het erg vermoeiend.
Als je het rustig opbouwt is het helemaal geen probleem.
Nu weeg ik 75kg bij 1.78, en sport 3/4 maal in de week.

Dus ja, je kan gewoon hardlopen, als je het maar rustig opbouwt.