Kunnen er nog meer oorzaken zijn voor opvliegers dan de overgang?

Ik lees hier oa al schildklier en PMS, maar dat is bij mij niet aan de orde. Ik heb het gevoel dat ik het nu wel erger heb nu ik verkouden ben, maar ik weet niet of dat kan.

Ik ben overigens 44 jaar, dus het kan misschien ook best wel met de overgang te maken hebben, maar ik wil graag wel graag weten of het nog meer oorzaken kan hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
1x graag is genoeg ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Als ik een te lage bloedsuiker (hypo) heb, krijg ik ook dergelijke verschijnselen. Ik ga dan ook zweten, en word een beetje trillerig. Je zou dus (eenvoudig bij de huisarts of soms bij de apotheek) je suiker kunnen laten bepalen. Dat is geregeld met één prikje in je vinger.
Het kan ook zijn dat de assistente dat kan doen, en vaak hebben huisartsen een diabetesassistente in dienst.

Het lijkt me vergezocht, maar het is het uitsluiten waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Testen ze bij je bloedonderzoek ook je Hba1c? Dat is de gemiddelde waarde van de afgelopen 3 maanden; daar zien ze meer aan dan de vingerprik, dat is immers een momentopname. Als je al een bloed-prik-formulier hebt, even je huisarts bellen of je het ook aan mag kruizen, of dat gewoon doen... En in de tussentijd wat druivensuikertabletten bij je steken, er een paar (wel 5 of 6, zie http://www.diabetesfonds.nl/artikel/hypo-en-hyper), of een glas frisdrank met suiker drinken.

Andere antwoorden (5)

Schommelingen in je bloedsuikerspiegel geven dezelfde klachten.
Heb hierzelf redelijk veel last maar heb geen diabetes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik vitamine B3 (niacine) slik heb ik het ook. Meestal weet je wel als dat slikt, dus dat is in jouw situatie niet heel waarschijnlijk.
Als ik verkouden ben reageert mijn lijf overal anders op. Wanneer de verkoudheid voorbij is en je hebt er nog steeds last van zou je eens langs de huisarts kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bepaalde medicijnen kunnen ook opvliegers geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij overgewicht komen zweetaanvallen ook voor maar ook stress kan het veroorzaken
Beide kan op het gevoel van een opvlieger lijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal best in de overgang zitten dit kun je na laten kijken bij je huisarts dan nemen ze bloed bij je af