Het is alleen mogelijk om je voeten te laten opereren, zodat ze ervoor kunnen zorgen dat de bolling in je voet terugkomt. Verder kun je om klachten te voorkomen speciale steunzolen laten maken in bijvoorbeeld het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kunt operatie achterwege laten door steunzolen te gebruiken, indien je niet te veel klachten hebt. Maar van platvoet af te komen zul je moeten opereren.
Van platvoeten kom je normaal gesproken niet af.

Maar weet je zeker dat je die hebt?

Ben je al eens naar een podotherapeut geweest, of een podoloog, zoals men in Belgie zegt.

Die heeft de kennis en de kunde en de apparatuur om jouw voeten uitgebreid en in 3D op te meten.
Vervolgens zal hij/zij speciaal voor jou zolen maken voor in je schoenen.

Kijk even in je verzekering in hoeverre dat vergoed wordt!!

Daarmee heb je een goede ondersteunig voor je voeten en dus veel minder last.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de geboorte heeft iedereen platvoeten.
Ontwikkelen ze zich goed, dan is de voetboog rond de 12/13 jarige leeftijd helemaal ontwikkeld. wat een goede ontwikkeling bevorderd is een goede training, zoals bijv. op blote voeten door het zand lopen. Kinderen die dit vaak doen hebben dus vaker een goede voetboog ontwikkeld. Het betekent dus dat op jonge leeftijd wordt bepaalt of je platvoeten blijft houden.
Heb je nu eenmaal platvoeten na 12/13 jarige leeftijd, dan
is er zelfs met training niets meer te doen aan de eenmaal ontstane voetboog.

Er zijn 2 soorten platvoet; de soepele-en de stijve platvoet. Je kunt bepalen of je een soepele platvoet hebt, door op je tenen te gaan staan. Als de spieren in je tenen
goed aangespannen zijn,komt dan de voetboog terug, bij de stijve niet.

Toegevoegd na 14 minuten:
De soepele platvoet is niet slecht voor je knieën, heupen of rug. Kinderen met soepele platvoeten hoeven dan ook in principe geen speciaal schoeisel te dragen.
Ze kunnen echter wel klachten veroorzaken en dan kan het prettiger zijn om een steunzooltje te gebruiken. Deze kunnen de druk beter verdelen en zorgen dat de klachten minder worden. Ze zorgen er echter niet voor dat de voet
in de juiste vorm groeit. Bij zeer ernstige klachten kan er chirurgisch worden ingegrepen. de doorzakking van de voetboog wordt oa veroorzaakt door de spierspanning en de onderlinge grootte van de botjes. Met een operatie kan bijv.een botje vergroot worden wat het doorzakken vermindert.

Stijve platvoeten zijn meestal aangeboren. Heeft iemand er last van dan zullen er eerst röntgenfoto's gemaakt worden om te bepalen wat de oorzaak is. Het kunnen bijv.
gewrichten uit de kom zijn of vergroeide voetbotjes.
Vaak kan dan met operatief ingrijpen de voet weer zodanig worden hersteld dat lopen zonder aangepast schoeisel mogelijk kan zijn. Dit gebeurt het liefst in de jeugd als de voeten nog niet helemaal uitontwikkeld zijn.
amc