Waarom laat ik laatste tijd voortdurend windjes (scheetjes)?

Ik ben niet ziek en gebruik geen medicijnen ofzo. Het begint irritant te worden. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
ben je wat anders gaan eten? het word wel winter, dus misschien heb je dingen als stamppot boerenkool gehad. Dat zijn nogal gasproducerende producten.

Antwoorden (8)

Ik citeer: "Wie veel winden laat heeft geen problemen met zijn darmen, maar eerder met zijn eetgedrag. Als je bijvoorbeeld gehaast eet en slecht kauwt, bezorg je je darmen overwerk. De winderigheid die daarmee gepaard gaat, leidt ook tot een opgeblazen gevoel en opboeren."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zou kunnen zijn dat je meer voedsel binnenkrijgt waar je scheten van gaat laten
12 jaar geleden
Vaak is het een gevolg van veranderde eetgewoonten. Misschien ben je net op dieet, of net op vakantie geweest.
12 jaar geleden
Misschien is er iets veranderd aan je voeding. De hoeveelheid gas die in de darmen wordt gevormd is vooral afhankelijk van de voeding. De gassen ontstaan door gisting van bepaalde voedingsbestanddelen, vooral koolhydraten (suikers en zetmeel), onder invloed van bacteriën die van nature in de dikke darm aanwezig zijn.

Vooral bepaalde groenten zoals uien, bonen, prei, koolsoorten en schorseneer, die relatief veel niet-verteerbare koolhydraten bevatten, kunnen aanleiding geven tot overdreven winderigheid.

Meestal zal het volstaan om de voedingsgewoonten aan te passen en de consumptie van moeilijk of niet-verteerbare koolhydraten te verminderen. Denk dan aan de reeds genoemde groenten, maar eventueel ook aan lactose wanneer de klachten optreden na het drinken van melkproducten.

Let ook op de consumptie van verborgen suikers (zoals fructose) of kunstmatige zoetstoffen (zoals sorbitol en mannitol) in allerlei dranken (bv. druivensap, appelsap) en snoepjes (kauwgom!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dit een tip;
ls je gevoelige darmen hebt kunnen ze soms snel van streek raken. Heb je bijvoorbeeld zgn 'spastische darm' dan kun je bij stress al winderig worden.
Het kan ook zijn dat je een verkeerde bacterie in je darmen hebt. Meestal zijn deze dingen eerder lastig dan gevaarlijk.
Wat bij mij helpt (heb spastische darm) is het drinken van yakult. De darmen worden er iets rustiger van.

Toegevoegd na 47 seconden:
ls= Als
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan komen door wat je gegeten hebt. Vaak heb je dit na het eten van bv veel drop of kauwgom. Ga nog eens na wat je allemaal gegeten hebt en wacht het anders even af, grote kans dat je er morgen weer vanaf bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door onregelmatig eten en drinken , soms heb ik dat ook !
Je maag is dan op hol geslagen.
Maar geen paniek het gaat wel weer over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook een darm parasiet hebben binnengekregen , maar die veroorzaken dan ook vaak diarree of verstopping, , en evt vermoeidheid of andere klachten . Niet alle darmparasieten zijn makkelijk op te sporen. Er zijn ook een aantal alternatieve praktijken die aan dit soort dingen aandacht besteden , zoals praktijk van As e.a.