Ik heb jaren lang nachtdienst gehad, en nu heb ik een probleem! Ik kan niet vroeg slapen wat nu ?

Ook als ik een keer vroeg ga slapen , na een week val ik weer in me oude ritme terug!
Word er gek van !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

In jouw geval zal het gebruik ban Melatonine helpen, dat is een hormoon wat je slaperig maakt. Haal dit niet bij de drogist want dan is de dosering veel te laag, maar ga naar je huisarts. Door jarenlang op een andere tijd geslapen te hebben is je lichaam in de war
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik d8 er aan om naar de dokter te gaan , maar ik ben meestal bang om verslaafd te raken aan melatonine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten kun je hier niet verslaafd aan raken. Aan andere slaapmedicatie wel, hier kun je na een paar weken al aan verslaafd zijn.
Prima dus om slaapmedicatie een weekje te gebruiken om weer in het ritme te komen, maar ik denk niet dat dit bij jou zal helpen, omdat je schrijft dat je ook na een week goed slapen weer in dat oude ritme zit. Ik zou me inderdaad daarom eens verdiepen in melatonine. Wat bij betreft een plusje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melatonine is een lichaamseigen hormoon.
Normaal maak je dit zelf aan, dat begint in de loop van de middag en loopt langzaam op. Bij jou is die aanmaak verstoort omdat je steeds op andere tijden hebt geslapen. Jouw lichaam maakt die melatonine niet meer voldoende aan of op het verkeerde moment.
Zodra jij weer een goed slaap ritme hebt heb je die Melatonine niet meer nodig.
Ik zou echt naar de huisarts gaan en vertel erbij dat je bang bent er afhankelijk van te worden, ik denk dat de huidarts je gerust kan stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede reactie! Er zijn natuurlijk ook heel veel huismiddeltjes die tegen slapeloosheid kunnen helpen, zoals een mok warme melk met honing of ontspanningsoefeningen. Echter jouw probleem heeft een oorzaak die met melatonine heel goed aangepakt kan worden, omdat daar inderdaad waarschijnlijk juist die verstoring bij je zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en vooral: het is als een jetlag van 12 uur, dus het duurt bijna 2 weken om je lichaam te laten omschakelen aan het andere ritme. Als je zou verhuizen naar de andere kant van de aarde, zou je lichaam na een poosje ook echt wel het andere ritme te pakken krijgen.
Dus goeie moed! Dat komt goed :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goed antwoord :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thans voor jullie advies, dit slaapt een stuk lekkerder ; )
Als jij jaren een nachtritme hebt gehad, moet je niet van jezelf en je lijf eisen dat dat in een week even is omgedraaid.
Consequent het ritme volhouden dat je nu wilt hebben, liefst ook in het weekend, liefst met elke avond hetzelfde ritueel: op tijd comp/foon/tv uit, rustig toewerken naar het moment dat je in bed stapt.
Toen ik, avondmens pur sang, tijdenlang vroeg op moest, heeft het een paar maanden geduurd voor dat dat echt makkelijk was, en in het begin sliep ik duidelijk meer uren dan ik sliep dan wel slaap als ik m'n 'eigen' ritme kan bepalen. Maar vroeg opstaan en ook vroeger gaan slapen lukte prima toen m'n lijf er eenmaal weer aan gewend was.