Wat kan er aan de hand zijn wanneer iemand alleen 's morgens bij het opstaan hard moet hoesten?

Mijn zusje van 3,5 jaar heeft al 14 dagen last van hoest. Eerst moest ze de gehele dag door hoesten, maar na het gebruik van een hoestdrankje is dit heel wat minder geworden. Nu moet ze enkel nog 's morgens hoesten, rond 6 uur tot wanneer ze weer een poosje uit bed is. Wat kan dit zijn? En zou het slim zijn om hiermee naar de dokter te gaan of kan het bestreden worden met een ander soort hoestdrankje/middel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoffige slaapkamer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat zou niet de oorzaak kunnen zijn. Haar kamer wordt geregeld gestoft. Toen het begon, had ze ook verschijnselen van verkoudheid, dus ik heb het gevoel dat dat doorzet ofzo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Burtie, het is heel lief dat je zo zorgzaam bent voor je zusje maar zouden je ouders zich hier niet mee bezig moeten houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder houdt zich er ook mee bezig, maar ik wilde zelf wat informatie opdoen over wat er aan de hand kan zijn. Vind het antwoord van Cryofiel erg goed.
Maar aangezien ik 19 ben, help ik mijn moeder sowieso waar nodig. Door af en toe mijn zusje uit bed te halen en dingen doen die anders mijn moeder zou doen, doe ik ervaring op voor de toekomst. Ik denk dat het in elk gezin wel gebeurd dat de wat oudere broer of zus zijn/haar mening geeft en helpt waar nodig is. Ik vind het niet alleen de taak aan mijn moeder om haar goed op te voeden. Ook omdat we best anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe gaat het nu verder thuis? Met puberbroertje enzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loop inmiddels bij een psycholoog en heb mijn gedachten goed onder controle, af en toe wel mindere dagen. Maar mijn broertje is niets veranderd. Heb wel gemerkt dat het niet door mij komt en heb inmiddels meer steun van mijn ouders, gelukkig. Hij keert zich tegen alles waar regels aan verbonden zijn. Ik denk dat hij met zichzelf in de knoop zit. Ik ben van mening dat hij eens naar de huisarts moet gaan, ik denk dat mijn ouders dat ook het liefste willen, maar hij ziet niet in wat hij aanricht met zijn gedrag. Dus ik krijg hem niet aan verstand dat hij eens hulp moet zoeken, want mij heeft het immers ook geholpen tot nu toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn Burtie, dat je je gedachten nu goed onder controle hebt en contact hebt met een psycholoog.
Over je broertje, tja, je kan hem niet dwingen hulp te zoeken. Maar misschien dat hij nog wel tot inkeer komt. Het feit dat het met jou nu beter gaat is voor hem misschien wel een mooie aanmoediging. Dit wil ik nog even aan je kwijt: je bent hartstikke lief dat je zo goed voor anderen zorgt maar vergeet jezelf niet hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zorg wel dat ik momentjes voor mezelf heb;) Dankjewel voor je lieve antwoord.

Het beste antwoord

Wat er aan de hand is, is dat ze heeft geslapen.

Bij het slapen zijn twee dingen aan de hand.

Ten eerste lig je horizontaal. Slijm loopt daardoor minder goed vanzelf via de slokdarm naar beneden. Het blijft dus meer in de buurt van de keel hangen. Wanneer je wakker wordt, merk je dat, en ga je hoesten.

Ten tweede adem je in je slaap vaker door je mond dan wanneer je wakker bent. Daardoor droogt de keel uit. Dat zorgt voor een geïrriteerd gevoel, en dat wakkert de hoestreflex aan.

(Ook als je met gesloten mond slaapt, droog je 's nachts een beetje uit. Dat komt doordat je wel vocht verliest door te zweten, terwijl je geen vocht binnenkrijgt - je drinkt immers niet.)

Toegevoegd na 2 minuten:

Over het laatste stuk van je toelichting:

De hoest is flink verminderd, schrijf je. Dat betekent dat het hoestdrankje werkt, en dat het lichaam de rest doet.

Naar de dokter gaan is niet nodig. Dit is een normaal restverschijnsel. Het lichaam kan dat zelf oplossen. Sterker nog, het is zelfs beter als het lichaam dit zelf moet oplossen, anders wordt het "lui".

(Je kunt en hoeft echt niet elke klacht te bestrijden.)

Geef het anderhalve week de tijd. Pas als er dan nog geen verbetering is, kun je overwegen naar de dokter te gaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We gaan het tijd geven. Heel duidelijk antwoord en ook wel erg logisch, al had ik er nooit zo over nagedacht. Dankjewel!