Waarmee kun je je darmen het beste spoelen?

Is het effectiever om een clysma te doen of heeft een goed laxeermiddel hetzelfde effect om je darmen te spoelen/reinigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
waarom zou je dat willen?
Cryofiel
12 jaar geleden
De beste darmspoeling is GEEN spoeling. Een darmspoeling is tegennatuurlijk. Er zijn geen bekende positieve effecten. Eventuele afvalstoffen worden het beste afgevoerd door het lichaam zelf het werk te laten doen; ingrepen hierin kunnen hooguit verslechtering brengen. -- Noot:
Bovenstaande gaat niet meer op wanneer je een gediagnosticeerd darmprobleem hebt. Denk daarbij aan een abces, een afsluiting, een verkeerde peristaltiek en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inderdaad een gediagnosticeerd darmprobleem. Ik heb de laatste tijd heel ongezond geleefd, waardoor ik enorme last heb.
Cryofiel
12 jaar geleden
In dat geval heeft een arts het probleem gediagnosticeerd, en heeft diezelfde arts jou een darmspoeling voorgeschreven. (Wat me overigens verbaast, omdat een darmspoeling slechts in zeer uitzonderlijke situaties een positief effect heeft. Maar goed, misschien ben jij zo'n uitzonderingsgeval.) Als een arts de diagnose heeft gesteld en een darmspoeling heeft voorgeschreven, zal diezelfde arts je kunnen vertellen welke vorm van darmspoeling in jouw geval het beste is. Zeker als je een darmprobleem hebt, moet je niet zelf gaan experimenteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De diagnose is bij mij jaaaaaaarenlang geleden gegeven. Ik voel dat het van binnen niet goed zit. De reiniging is mijn eigen idee, ik heb geen arts gesproken. Daar zie ik het voordeel ook niet van in, aangezien ik prima een spoeling mag doen. Ik vraag me alleen af welke manier effectiever is, zodat ik misschien niet hoef te 'kloten' met een klysma.. Iedereen gaat anders om met zijn gezondheid: de een vindt het wel een goed idee, de ander niet. Maar dat is mijn vraag niet. :-) doch bedankt voor je reacties.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zelf een spoeling doen *mag* natuurlijk altijd. Het is alleen de vraag of het verstandig is. Zeker als het over een diagnose gaat van vele jaren geleden. Ik zou niet op die manier durven knoeien met mijn darmen.

Het beste antwoord

Gezien je reactie waarin je darmproblemen meldt, zou ik als ik moest kiezen, voor een klysma kiezen.
Een laxeermiddel maat niet 'schoon' zoals jij het bedoelt, en je loopt het risico dat je je darmfunctie flink verstoort.

Toegevoegd na 21 seconden:
'maat' = 'maakt'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Clysma is effectiever. Met water van 37graden met een beetje zout.

Met laxeermiddelen week je niet de vastzittende stukjes los.