Ik kan de R niet goed uitspreken, wat kan ik er tegen doen?

Bijv. bij uitspreken, klinkt het een beetje als: uitspeken.

Ik vind het erg vervelend als ik ermee gepest word.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Je kan naar een logopediste gaan. Misschien kan die je helpen. Mijn zusje kon de R eerst ook niet uitspreken, met hulp van logopedie kan ze het nu wel. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha :p waarschijnlijk omdat je de 3 overslaat bij het woord prins. En veel mensen die de r niet kunnen uitspreken, gebruiken dan de L ipv de R. Je moet je tong tegen de bovenkant binnen in je mond zetten en dan je tong laten trillen. Net ff gekeken hoe het moet :P Maar dat hebben ze je al verteld i guess. Nouja, je kan ook zegmaar de r uitspreken netals hoe ze hem in het gooi uitspreken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar in het gooi spreken ze de r ook niet uit. daar doen ze het zegmaar, netals hoe je "right" uitspreek in het engels? Zo spreken hun de R uit. En trouwens, zo erg valt het toch niet op als je de R niet uitspreekt? bijv de zin " Ik ga naar huis" Je kan net zo goed gwn zeggen: ik ga naa huis. of "tuulijk" Maar bij het woord "Wanneer: zal het wel opvallen. Je hoeft je er niet voor te schamen. Zonder de R uit te spreken zullen mensen je heus wel begrijpen :P
Als iemand er iets van zegt, gewoon hardop lachen en zeggen dat je Japans bloed hebt!

Het punt is: je kan 'overal' mee gepest worden... Is 't niet de r, dan later wel weer iets anders. Het gaat erom of je je kunt weren. En dat is niet altijd even makkelijk voor iedereen. Vraag eventueel hulp van ouders, misschien kunnen ze je naar een weerbaarheidstraining/assertiviteitstraining sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee joh, iedereen is weer anders, iedereen heeft weer een andere uitspraak, als ze daar over zeiken zijn 't echt... eh... ZEIKERDS! Maar je kan 't pareren door er een grapje van te maken, ook in de comments terug, zoals dat van dat Japanse bloed. Als ze dan nog zeuren... Als het goed is kan je ze wissen (als het commentaar bij jouw vid betreft).
In plaats van de R proberen op die plaats in een woord de D uit te spreken.
Vervolgens de D in dat woord herhalen, repeterend. Daarmee oefen je de duidelijker verstaanbare tongR boven de keelR.