Wat is het verschil tussen allergisch zijn voor mascara of een hooikoorts allergie hebben?

Ik heb heel vaak last van branderige ogen, ik weet niet waarvan.

Toegevoegd na 23 uur:
Of kan het zijn dat de mascara oud is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Probeer even je mascara een tijdje niet te gebruiken dan ben je er zo achter waar het vandaan komt.
De symptomen zijn een beetje het zelfde, branderige jeukende ogen, wat snotterig ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het verschil is dat de ene allergie wordt veroorzaakt door pollen in de lucht. Die adem je in en als je allergisch bent kan je tranende ogen krijgen.

Voor Mascara kan je ook allergisch zijn. Je lichaam reageert dan ook op de vreemde stof. Maar mascara kan ook gewoon irriteren en branderige ogen geven.

Je komt hier achter door een tijdje geen mascara te gebruiken. Heb je dan nog branderige ogen, ga dan eens naar de dokter en laat je testen op hooikoorts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijgaand in de bron wat meer informatie over hooikoorts allergie en irritatie door cosmetica.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Cosmeticairritaties uiten zich ook vaak in roodheid van de huid of eczeem klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk zou ik even langs de huisarts gaan en uitleggen wat je probleem is.
Misschien is het een optie om een allergie test te doen, misschien ben je allergisch voor een stof, zodat je bepaalde merken mascara niet kan gebruiken.

Wanneer het hooikoorts is onderkent een huisarts dit waarschijnlijk meteen.

Wanneer hooikoorts het geval is kun je in overleg met huisarts besluiten, alsnog allergie test te doen, misschien heb je last van beide.