Horen je knie'en te kraken als je ze beweegt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dat ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dat ook, maar als je even tussen de antwoorden kijkt bij andere vragen dan staan daar veel antwoorden tussen. Het is geen teken van een ziekte maar hoort ook niet. Het is een soort gas tussen de gewrichten wat 'knapt'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt van het soort "kraken" af. Veel mensen hebben chondropathie in de knieën waardoor ze kraken bij beweging. Dus als je de trap op gaat, dan kraken ze vaak harder dan de treden van de trap. Er zijn enkele simpele manieren om te achterhalen of het om chondropathie gaat.

Antwoorden (4)

Ze kunnen kraken. Meestal is dit niet erg, zolang je ze maar niet expres laat kraken. als je er last van gaat krijgen in de vorm van pijn, ga dan naar de dokter, er kan dan een ontsteking in de knie zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou niet mogen gebeuren, is niet gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik buk hoor ik ''knak'' ik heb het al mijn hele leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nienke, waar baseer je dat op? heb je een bron of denk je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook wel eens ja.
Het kraken van gewrichten vindt plaats in het (toepasselijk zo genoemde) kraakbeen. Deze zachte substantie bevindt zich tussen 2 scharnierende botten en houdt de bewegingen soepel.

Binnenin het kraakbeen zit vloeistof die zeer dik is.
Grote druk op het kraakbeen, veroorzaakt door het lang zitten in een bepaalde houding, maakt deze vloeistof dunner. En dat geleidt het geluid beter. Nu kraken botten altijd een beetje, maar door dunnere vloeistof is dat dus beter te horen. Bovendien kan een abrubte beweging voor onderdruk in een deel van het kraakbeen zorgen. Op het moment dat die onderdruk door de rest van de vloeistof wordt opgeheven, klinkt een duidelijke klik in het gewricht.

In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trekt u aan uw vingers of drukt u met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.
Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou u immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Heeft u een verhoogde behoefte aan knakken dan kan dit op een magnesium tekort duiden. Magnesium is het aangewezen middel tegen het “stak zitten” van de spieren. Magnesium ontkrampt en ontspant de spieren, en is daarnaast onmisbaar in talloze processen in het lichaam.
Aanbevolen hoeveelheid 2-3 tabletten magnesium extra (huismerk) per dag.

Bronnen:
meetingpoint
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij krijg je ook echt een plus
Je gewrichten horen niet te kraken.
Het zou een gevolg van overbelasting kunnen zijn dat je gewrichten zijn gaan kraken. Een gewricht heeft normaal gesproken een stroperige vloeistof in zich. Dit helpt o.a. bij het geleiden van de bewegingen in het gewricht. Als er sprake is van overbelasting is het weefsel rond het gewicht minder goed doorbloed. Dat geldt ook voor het kapsel rond het gewricht. Dit kapsel maakt o.a. de vloeistof in het gewricht aan. Als het minder goed doorbloed is, wordt de kwaliteit van de vloeistof slechter. Deze wordt wateriger. Het gewricht kraakt altijd, alleen een waterige vloeistof geleidt dit geluid beter dan een stroperige vloeistof en het gekraak valt meer op.
Bij de knie zien we vaak als gevolg van overbelasting dat het kraakbeen achter de knieschijf wat ruwer wordt. Ook dit geeft meer gekraak