Wat kan de oorzaak zijn van een flink opgezette maagstreek?

Kan oas over twee weken bij de dokter terecht. Ik heb opzich geen last ervan, behalve dat hij natuurlijk flink is opgezet en daardoor tegen mijn longen en darmen ed duwt waardoor ik lucht tekort, duizelig word en uiteindelijk wat buikkramp heb. Verder geen pijn in maagstreek blablabla. Wel buik vaak dikker dan borsten en doet mijn onderbuik vaak niet mee met opzetten. Grote kans dat het van lever, milt, maag.... komt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
fremar
7 jaar geleden
daar moet je zeker geen twee weken meer met wachten,ga naar je huisarts
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben al bij huisarts geweest, na weken maagzuurremmers en bloedtest mag ik eindelijk naar het ziekenhuis
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb wel een beetje overgwicht, niet super veel. Maar loop bij dietist dus doe mijn best. Het is trouwens ook wel elke dag even weg maar het komt en het gaat, als is het er 90 procent en gaat het 10 procent. Eten is een trigger maar ik hoef niet te eten om het op te laten zetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alchol drink ik bijna nooit. En anders zeer klein beetje
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja bloedbeeld, bezinking goed, heliobacter negatief. Nee loop er al anderhalf jaar. Niet extreem afgevallen of aangekomen. Weinig stress. Vroeger ook heeeeeel af en toe zo iets gehad met onderbuik ivm lactose intolerantie, maar daar ben ik nu aan aangepast en dat was mijn onderbuik niet maagstreek
Erna55
7 jaar geleden
Wacht af wat de specialist je te vertellen heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het komt en gaat dan zullen het gassen of lucht zijn. Een grote hoeveelheid vocht verdwijnt niet zomaar.
Bij een lactose intolerantie worden de gassen vooral in de dikke darm gevormd. Je maag zal het waarschijnlijk niet zijn, die zit hoger dan de meeste denken, grotendeels achter je ribben. Ook zou je dan waarschijnlijk gaan boeren en/of overgeven. Wat het wel is is lastig. Heb je verder nergens last van?
Geen gasvorming, ontlasting perfect, enzovoorts? Je zegt dat voedsel een trigger is.
Je zou een dagboek bij kunnen houden om te kijken of je een verband kan vinden.
Een tijdelijk streng eliminatie dieet kan ook veel inzicht geven. Zo kan je voedsel als oorzaak uitsluiten. Ik denk wel dat de kans dat voedsel er veel mee te maken heeft groot is. Uitvinden welk voedsel precies, kan je veel onderzoeken schelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt er zitten echt wat goede tips bij. Dat het mijn maagstreek echt is ben ik zeker van en huisarts ook. Wat je beschrijft met misselijk ed heb ik ook vandaar dat ik nu maagzuurremmers heb en die heb ik echt nodig! Voedsel is een trigger idd. Vanmorgen stond ik alweer met een dikke buik op en soms komt het door een kopje thee, eerste wat ik drink smorgens voor ik mijn ontbijt eet, wel vaak na avond eten ed. Misschien idd slim om bij te houden. Verder idd gasvorming maar stoelganf is prima! Wel fijn dat het waarschijnlijk door gassen komt. Vraag is dan alleen nog:wat is de oorzaak. Hoop dat de meeste oorzaken onschuldig zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik geloof je meteen dat het in de maagstreek zit. Dat is echter een vol gebied, bekijk een plaatje en je ziet dat de maag en een deel van de dikke darm zelfs tegen elkaar aan liggen. Heel lastig dus om te zeggen welk orgaan het is. Kan je wel boeren laten? Als je dat kan dan zou dat normaal gesproken ook gebeuren als je gas in je maag hebt. Overmatige gasvorming in het eerste gedeelte van de dunne darm verlaat meestal ook via de maag en via (ongemerkte) boeren het lichaam. Zwak maagzuur kan zorgen voor een slechte vertering van eiwitten. Maagzuurremmers verergeren dat dan. Grote groepen voedsel die vaak problemen geven en redelijk makkelijk te testen zijn.
Zuivel: Als dat het is is een paar dagen absoluut zonder zuivel meestal genoeg om het te weten. (in veel brood zit ook zuivel, ook in kant en klaar en veel vleesproducten)
Gluten geven vaak problemen als er al andere problemen zijn. NB: Je kan veel zelf testen, maar zeker ook naar de specialist. (dit zeg ik ook omdat anderen dit mogelijk gaan lezen)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat laatste is misschien wel een idee. Al zou,ik het vreemd vinden als je bovenbuik opzet en je darmen niet. Maar als er niets uit komt ga ik het zeker vragen! Ja boeren gaat prima. Haha Ja alles druk nu tegen alles dus idd moeilijk aan te geven. Wel raar dat het je buikomvang zo drastisch vergroot. Wel weer mooi dat je huid zo rekbaar is! Bedankt voor je tips!

Het beste antwoord

Begin met je normale porties eten te halveren. Eet geen koolsoorten, vermijdt vet, zoals friet, snacks, chocolade, chips en koek. Ook geen en koolzuurhoudende drankjes en weinig suiker nemen. Niet meer dan 2 kopjes koffie per dag. Drink veel water maar geen vol glas achter elkaar, elk half uur 2-3 slokjes is beter. Helpt dat, dan weet je al veel meer. En kun jij je bevindingen aan de ha vertellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Eet niet meer na 19.00 uur 's avonds!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt dat doe ik al bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het reageren allemaal