Afhankelijk van wat je een zwakke blaas noemt, is er zeker wat aan te doen. Zaak is om eerst te ontdekken wat het probleem is: is het inspanningsincontinentie, ook wel stressincontinentie, waarbij je scheutjes urine verliest bij lachen, hoesten, niezen enzovoorts?
Is het aandrangincontinentie waarbij je soms ineens ontzettend nodig moet, zo nodig dat je de wc niet haalt?
Is je blaas overactief, zodat je bij elk beetje vulling van je blaas het gevoel hebt dat je heel nodig moet plassen zonder dat je echt veel urine uitplast?
Is het een combinatie, of nog iets anders?
Je blaas heeft een binnenste en een buitenste kringspier. Tegen de tijd dat je naar de wc moet, gaat die binnenste openstaan, en kun je het nog even ophouden door je buitenste kringspier bewust aan te spannen. Als dat niet goed lukt, kun je problemen krijgen zoals boven beschreven.

Je kunt naar de huisarts gaan (ook om andere oorzaken zoals een blaasontsteking uit te sluiten) en vragen om een verwijzing naar een bekkenfysiotherapeut om oefeningen te leren om je bekkenbodem te trainen, sterker te maken en die goed te leren aanspannen en ontspannen - als je je bekkenbodemspieren altijd aanspant, kun je ze niet meer extra aanspannen indien nodig.
Je kunt het zelf proberen: als je diep inademt (je buik bolt mee) en daarna langzaam diep uitademt, span je je bekkenbodemspieren bewust aan (niet persen, maar samenknijpen). Als je weer inademt, laat je los.
Ook kun je proberen om als je naar de wc gaat je plas nog even op te houden - lukt het niet, dan is er niets aan de hand want je zit toch al op de wc. Wel proberen voor het plassen bewust 'los te laten' en na het plassen bewust te 'sluiten'. Zorg ook dat je goed rechtop zit bij het plassen (dat is de toch de beste houding).
Vooral nóóit persen en nóóit tijdens het plassen ophouden voor je klaar bent!

Als je last hebt van (flink) overgewicht, kan afvallen ook helpen: die bekkenbodem torst dat gewicht ook allemaal mee en wordt zo overbelast.

In sommige gevallen komt incontinentie doordat de blaas wat verzakt is. Als spieroefeningen niet helpen, kan de blaas met een speciaal ringetje wat 'opgehesen' worden (via een operatie).
Maar nogmaals: het is eerst zaak om uit te zoeken wat precies het probleem is, en daar kan een fysiotherapeut bij helpen.

Zie ook: http://nvfb.fysionet.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn speciale oefeningen voor.
Vraag maar an je huisarts die weet waar dit wordt gegeven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je last hebt hierdoor van urineverlies kun je ook bij de huisarts terecht voor incontinentiemateriaal.
Maar dat is alleen als het extreem is.
Meestal krijg je oefeningen voorgeschreven.
12 jaar geleden
* Bestel direct het oepsbroekje.
http://www.oepsbroekje.nl/?gclid=CPj9kPizyaoCFU2FDgod-ztMhQ

* Gebruik VSM mineraalzout
http://www.vsmschussler.nl/klacht-blaas-zwakke?gclid=CP2jhY60yaoCFQSEDgodzH3D2w

* Doe oefeningen
Omdat urine-incontinentie meestal een gevolg is van slappe spieren, kan het helpen om de blaas- en bekkenbodemspieren te trainen. Bij aandrangincontinentie kun je proberen je plas elke keer als je moet plassen 15 minuten op te houden. Bij inspanningsincontinentie kun je de bekkenbodemspieren trainen door ze tien keer gedurende vijf tellen aan te spannen. Doe dit vijf maal per dag. Doe net alsof je de plas ophoudt of even onderbreekt. Span hierbij je buikspieren niet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die oefeningen moet je wel leren...
Een goede oefening die jezelf alvast kunt doen, is het aanspannen van je bekkenbodemspieren. Dat doe je door middel van dezelfde beweging die je maakt als je je plas wilt ophouden. Je knijpt de spieren dus samen. Een paar seconden volhouden en dan weer ontspannen. Doe dit een keer of tien achter elkaar in meerdere sessies per dag, en je zult zien dat het gauw helpt. Voor meer oefeningen verwijs ik je zoals hierboven ook al aangegeven, door naar je huisarts of een speciale therapeut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. Met oefeningen voor de bekkenbodemspieren krijgt u vaak meer controle over de blaas. Een fysiotherapeut kan je daar wellicht het beste bij helpen.

Als je het toch alleen wil doen, vind je op de website hieronder speciale oefeningen voor mannen.

http://www.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/content/7B22AE479519E733CA256F19000FFA9A/$File/du_pmen.pdf