Ik slik ascal als bloedverdunner. Mag je samen met ascal ook vitamine K slikken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is altijd veiliger om deze vraag aan de apotheker te stellen, of de huisarts. Veel beter dan hier op GV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op internet is het niet helemaal duidelijk,het lijkt er op dat het wel mag omdat Ascal iets anders is dan Marcoumar,maar voor de zekerheid kun je dit veel beter aan je huisarts vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je daantje1954?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die kun je gewoon kopen bij de drogist of apotheek.

Antwoorden (5)

Ja in de bijsluiter staat niks over vitamine K gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht het wel maar je kunt altijd in je apotheek navragen.
Daar krijg je betrouwbare informatie hierover en is het altijd safer.
12 jaar geleden
Vitamine K heeft een stollend effect en doet daarmee de werking van de bloedverdunner teniet.
Vitamine K is belangrijk bij de coagulatie van bloed, de naam "vitamine K" is afkomstig van het Deense woord koagulationsvitamine, dat wil zeggen bloedstollingsvitamine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hierom dus zeggen dat je de 2 niet samen moet gebruiken. Ik vraag me ook af waarom je een vitamine ter bevordering van de bloedstolling zou gebruiken als je tegelijkertijd Ascal gebruikt. Ik raad je aan om even contact op te nemen met de huisarts of specialist die je Ascal heeft voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzinnig geredeneerd. Vitamine K 'bevordert' de stolling niet lineair naarmate je er meer van gebruikt, zoals jullie impliceren. Je hebt een minimale hoeveelheid vitamine K nodig voor de normale bloedstolling. Dat is iets anders. Het is toch niet de bedoeling om de ene kwaal (trombose) in te wisselen voor een andere (hersenbloedingen)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@keesvi ik ben geen arts of verpleegkundige, maar het lijkt mij niet log. dat je 2 soorten medicatie gaat slikken die eljaar tegen gaan werken bloedverdunnen, een bloedverdikker, wat zijn de verder voordelen om vit K te slikken. Ik slik zelf ook ascal en mijn stolling is oke. Waarom dan vit K. Daarom sta ik achter het advies van cavdme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je krijgt Ascal niet voor niets voorgeschreven! Dat is omdat je bloed 'te goed' stolt. Dus waarom dan nog Vit. K gebruiken? Dat is wat ik bedoel. En om problemen te voorkomen adviseer ik dus om even contact op te nemen met arts/specialist. Voedinggsupplementen zijn niet altijd onschadelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@biga en cavdmeent: Vitamine K is GEEN medicijn en al helemaal geen bloedverdikker. Het is een vitamine, dat wil zeggen een VITALE STOF die het lichaam nodig heeft om NORMAAL te functioneren. Bij een tekort aan vitamine K loop je kans op bloedingen. Ik kan er niets anders van maken. Ook mensen die het risico lopen op trombose-achtige aandoeningen hebben die minimale hoeveelheid vitamine K nodig, en zeker als ze antistolling gebruiken. Antistolling, of dat nu ascal is of een coumarinederivaat, gebruik je om lokale stolsels, trombose, te voorkomen. De onder leken populaire uitdrukking 'bloedverdunners' is misschien begrijpelijk maar klopt gewoon niet, laat staan dat vitamine K het bloed verdikt. Overigens speelt vitamine K ook een rol bij de aanmaak van botweefsel.
Vitamine K en ascal kunnen prima samengaan. Vitamine K is nodig voor een normale bloedstolling. Zonder vitamine K zouden wonden blijven bloeden. Mensen die veel antibiotica gebruikt hebben of mensen met leverfunctiestoornissen kunnen een tekort hebben, waardoor aanvulling nodig is. Het is dus niet zo dat het bloed sneller stolt naar gelang je meer vitamine K neemt.

De kleine dosering ascal cardio (100 mg) of neuro (38 mg) vertraagt de stollingstijd bij een verhoogd risico op een hart- of herseninfarct.

Gebruik je antistollingsmiddelen (zeker anders dan ascal) dan moet je supplementen altijd in overleg met je arts gebruiken. Het gaat om subtiele evenwichten die de arts onder controle moet houden.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ter aanvulling met dank aan Marjoleintje: gebruik alleen extra vitamine K in overleg met je arts als je antistolling gebruikt. Ascal werkt weliswaar anders op de bloedstolling dan de echte antistollingsmiddelen maar, zoals gezegd gaat het om het evenwicht tussen stolling en anti-stolling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me geen goede combi,het een werkt bloedverdunnend en het ander juist bloed stollend.Ik zou dat zomaar niet op eigen houtje gaan gebruiken samen.Overleg even met je Huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect, Marjoleintje, maar ook jij redeneert tekort door de bocht. Vitamine K en ascal zijn geen antagonisten. Vitamines heb je nodig voor een aantal lichaamsfuncties. Daar vormt vitamine K, o.a. nodig voor een normale bloedstolling en voor de botopbouw, geen uitzondering op. Weglaten of een tekort in stand houden vergroot gezondheidsrisico's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Keesvi, Wie bepaalt of je een te veel of te kort aan Vit K heb? Als dit een arts is dan zal deze Vit K toch voorschrijven? Dus als iemand het advies geeft dit aan een arts te vragen hoe zo is dit dan te kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Advies vragen aan de huisarts vind ik prima. Waar beweer ik dat dat tekort door de bocht is? Nog een keer: Vitamines zijn stoffen waar je een minimale hoeveelheid van nodig hebt voor het normaal functioneren van het lichaam. Dat geldt ook voor vitamine K. Maakt het lichaam om wat voor reden dan ook te weinig vitamine K aan dan werkt het stollingsmechanisme van het bloed onvoldoende waardoor wondjes blijven bloeden, bijvoorbeeld bij het scheren. Vervelender is dat dit ook geldt voor inwendige bloedingen, die veel onheil kunnen veroorzaken voordat je het in de gaten hebt. Ascal wordt gebruikt om stolsels in de bloedvaten zelf tegen te gaan maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat er allerlei bloedingen ontstaan. Nu zijn de hoeveelheden ascal cardio en neuro heel klein, maar ascal overdoseren is heel goed mogelijk, waardoor ongewenste bloedingen kunnen optreden. Bij vitamine K is overdosering zo goed als onmogelijk. Er is niet eens een hoeveelheid bekend voor overdosering. Zelfs als je twintig keer de aanbevolen dosering gebruikt levert dat nog geen gezondheidsschade op, ook niet als je een verhoogde kans op trombose hebt. Vitamine K heb je gewoon nodig, net als alle andere vitamines. Daar zijn gewoon geen uitzonderingen op. Dat bepaal ik niet. Dat hebben wetenschappers voor ons gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij iemand die Ascal slik is de normale bloedstolling zoals jij dit noemt verstoord, dus ik blijf er bij niet zelf gaan zitten rotzooien met vit, medicatie of wat dan ook, waarom vit K gaan slikken als het door het lichaam zelf wordt aangemaakt, Alleen als arts zegt neem vit K dan gaan slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@biga: ik beweer helemaal niet dat bij iemand die ascal slikt de bloedstolling verstoord is. Ik gaf aan dat ascal een middel kan zijn om stolsels te voorkomen. Dat is geen mieren copuleren maar het is echt iets anders. Ik wil bij gelegenheid best wel uitleggen hoe dat hele gedoe met vernauwde bloedvaten, littekenvorming, ontstekingen etc, werkt maar dat gaat me hier even te ver. Bottom line van mijn reactie is en blijft dat ascal en vitamine K geen antagonisten zijn, dwz. elkaar niet tegenwerken, dan wel elkaars werking opheffen. Als het goed is dan produceert het lichaam zelf voldoende vitamine K maar ik zie binnenkort de normen wel omhoog gaan, net zo goed als dat voor C en D al gebeurd is, zo niet gaande. En verder bepaalt iedereen toch zelf wat ie naar binnen kiepert of niet? Net zo goed als iedereen helemaal zelf bepaalt om hier een vraag te stellen wat te doen met de antwoorden. Als jij ervoor kiest om alleen vitamines te nemen als je dokter dat adviseert dan hou ik je echt niet tegen, al zou ik het kunnen. Ik spréék je niet eens tegen. Ik probeerde slechts iets uit te leggen. Als iemand hier een vraag stelt waarop ik een antwoord weet waar de vraagsteller maar mogelijk ook meelezers iets aan kunnen hebben, dan geef ik het. Soms reageer ik ook op dingen die niet kloppen. Soms, want naast heel veel waardevolle en juiste antwoorden zie ik teveel onzin de revue passeren om daar allemaal op in te gaan. Degenen die mij een beetje kennen weten dat ik over het algemeen niet uit mijn nek zit te kletsen. Gezondheidszorg is mijn vak. Maar als jij er anders over denkt, het zij zo. Een beetje discussie in de reacties moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die antistollingsmiddelen gebruiken moeten goed letten op de dosering vitamine K in supplementen. Een grote hoeveelheid vitamine K kan de werkzaamheid van het antistollingsmiddel verminderen. Bevat een supplement minder dan 100 microgram vitamine K (125% ADH), dan treedt dit effect niet op.

Het eten van vitamine K-rijke groenten is geen probleem. Slechts tien tot dertig procent van de vitamine K hieruit wordt opgenomen in het lichaam. Het is wel zaak om gevarieerd te eten en niet elke dag groente te kiezen die rijk is aan vitamine K. Dit zijn vooral groene bladgroenten zoals boerenkool en spinazie.

Zonder vitamine K geen bloedstolling, want vitamine K helpt bij de aanmaak van stollingsfactoren. Dat zijn eiwitten die voorkomen in bloedplasma en noodzakelijk zijn voor de bloedstolling. Je hebt dus wel vitamine K nodig. Bij trombose stolt het bloed echter te goed: in de bloedvaten of in het hart ontstaat spontaan een bloedstolsel. Dat is gevaarlijk, want een stolsel kan de bloedtoevoer naar organen en weefsels afsluiten. Daarom moeten mensen die een grote kans op trombose hebben, dagelijks antistollingsmiddelen gebruiken.
De meeste antistollingsmiddelen danken hun werking aan het feit dat ze vitamine K tegenwerken; het zijn zogenoemde vitamine K antagonisten. Hierdoor worden er minder stollingsfactoren aangemaakt, waardoor het bloed minder snel stolt en de kans op trombose daalt.

In het ideale geval is er een evenwicht tussen de werking van de antistollingsmedicijnen en die van vitamine K. Echter, uit recent onderzoek van de Universiteit Maastricht (1) blijkt dat hoge doses vitamine K uit supplementen dit evenwicht kunnen verstoren.

.
Bronnen:

1. Schurgers LJ et al. Effect of vitamin K intake on the stability of oral anticoagulant treatment: dose response relationships in healthy subjects. Blood First Edition Paper, prepublished online July 1, 2004; DOI 10.1182/blood-2004-04-1525
Ik wil me verder niet in jullie discussie mengen maar vond dit nog op Internet.Misschien voor beide meer duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, Marjoleintje. Ik heb inmiddels ook iets gelezen over die antistollingsmiddelen. Het onderschrijft in ieder geval dat die minimale hoeveelheid wel nodig is. Ascal wordt overigens niet gerekend onder de antistollingsmiddelen, zoals sintrom en dergelijke. Informeren bij de (huis)arts blijft natuurlijk een goed idee bij onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mijn oprechte excuses, Marjoleintje. Je had het veel beter bij het rechte eind dan ik aanvankelijk dacht. Goeie leer voor me...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus is niet nodig hoor Keesvi,maar aanvaard.Ik dacht dat jullie (en ook ik zelf) allebei een beetje gelijk hadden.En he" we leren allemaal elke dag een beetje bij.Zolang je open en respectvol met elkaar mening omgaat is een beetje kritiek en discussie,juist op deze site, alleen maar erg leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blij dat je er zo over denkt. Ik moet gewoon uitkijken dat ik niet van verouderde informatie uitga en liever mijn energie stoppen in natrekken hoe de vork in de steel zit.