Ik heb ruis in mijn oor, hoe kom ik er van af?

Is gisteravond begonnen, rechts. Ik dacht: gaat wel over maar vanmorgen zat het er nog steeds. Natuurlijk wacht ik sowieso even af in de hoop dat t nog wel weg zal trekken ( 9 van de 10 klachten lossen vanzelf op). Toch vraag ik me af of er wat aan te doen is. Ik wil mijn stilte terug!

Toegevoegd na 45 minuten:
Mijn vader had dit blijvend, dat hoop ik niet te krijgen:-(
Oor zit niet verstopt, ben wel al jaren beetje doof, zoals zo veel mensen...
Voor zo ver ik weet is er aan ruis niets te doen en moet je er mee leren leven. Ik hoop dat t gewoon over gaat, maar als er iets voor is lees ik dat graag!

Toegevoegd na 5 uur:
Inmiddels is gehoor weer normaal. Heb t wel eens eerder gehad, zoals velen, maar nooit zo lang, avond en nacht. Ben veel wijzer geworden dankzij de antwoorden! t T beste antwoord zal moeilijk worden t kiezen ....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Als je schrijft dat je al jaren een beetje doof bent zou ik je adviseren eens een audiologisch onderzoek te laten doen bij een KNO-arts of nog beter een Audiologisch Centrum, het beetje doof zijn en ruis in je oor kan een symptoom zijn van tinnitus.Tinnitus,of fantoomgeluid, soms ook oorsuizen genoemd, is het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren. De waarneming wordt door de lijder gedaan maar niet door anderen.
Het kan zeer veel oorzaken hebben zowel lichamelijk als als gevolg van een psychisch probleem. Maak er werk van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan het weten want ben zelf dubbelzijdig zwaar slechthorend (verliezen van 70 + 80 DB)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit onderzoek vond vorig jaar plaats in het AMC, ik sta op de wachtlijst voor een onafhankelijk advies tov gehoorapparaten. Er is geen haast bij, alles is verder o.k., alleen de tonen waarop gepraat wordt zijn bij mij slechter..
De ruis lijkt al te verminderen, ws trekt het langzaam weg gelukkig;-)
Aan tinnitus dacht ik ook, kan daar wat aan gedaan worden dat jij weet?
Vervelend trouwens voor je, lijkt me geen pretje, al heb je er inderdaad misschien een manier gevonden om er mee te leven?....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tinitus kan helaas niets aan gedaan worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft met acceptatie te maken denk ik, wat de vraag over de behandelvormen betreft zijn er diverse mogelijkheden doch 1 specifieke methode voor behandeling bestaat niet en zal van patient tot patient nader onderzocht moeten worden. Bekijk de bron verder maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gerardlothering: Mooi antwoord! +
Maar je schrijft in je toevoeging dat je het kunt weten omdat je zelf ernstig slechthorend bent, maar heb je ook Tinnitus? Dat is namelijk écht heel anders dan 'alleen' slechthorend. Ik ben ook ernstig slechthorend (80 DB links, 85 rechts) maar ik kan me God Zij dank, niet voorstellen wat het is om Tinnitus te hebben. Ik denk, maar dat is mijn mening, dat het veeeel storender is dag in dag uit een harde ruis of piep te horen dan de stilte die ik hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me ook, gelukkig is t weer weggetrokken. De stilte waardeer je daardoor des te meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer nuttige info, merci!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook vanwege de nuttige link!
Het is weer over, maar ben een stuk wijzer geworden;-)

Andere antwoorden (3)

Voelt het ook dicht of verstopt aan? Ruis is bij mij vaak een eerste teken dat het oor verstopt is. Dan kan het bij de huisarts uitgespoten worden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is heel groot dat het vanzelf weer wegtrekt.
Maar je vooralsnog niet ongerust.
Ik heb ook af en toe ineens een ruis in mijn oor. Heel vervelend. In een drukke omgeving hoor je het niet, maar wel als het stil is.
Tot nu toe altijd weer vanzelf weggegaan, meestal na een paar uur.
Oorzaak? Geen idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet gelijk bang te zijn voor Tinnitus hoor! ;-) Ik snap dat je dat doet, zeker vanwege de ooraandoening van je vader, maar daar is na 1 dag oorsuizen nog geen reden voor.
Het is een mogelijkheid ja, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Verstoppingen of gekwetst trommelvlies komt veel vaker voor. Ook geluid dat jij niet per definitie als hard ervaart kan schadelijk zijn voor je oor en het een paar dagen doen suizen. Zeker als je al wat slechthorend bent, heb je soms niet goed door hoe schadelijk het geluid is.

Het feit dat je in een reactie schrijft dat het al weer wat minder wordt is zeer positief en wijst er op dat er waarschijnlijk (!!! Ik ben geen arts en zie bovendien jou oor niet! Dit is slechts wat het meest voorkomt!) iets in je oor beschadigd is geraakt, het zij door een hard of hoog geluid, het zij door iets wat in je oor heeft gezeten (denk bijvoorbeeld aan een beestje dat per ongeluk even naar binnen vloog en gelijk er weer uit, die kunnen soms best een harde tik veroorzaken).

Dat er aan ruis niks te doen is is alleen in geval van Tinnitus en een paar andere hooraandoeningen. Er zijn een hoop oorzaken waar wel iets aan te doen is, soms met oordruppels, vaak met uitspuiten van het oor, en héél soms operatief. Maar meestal gaat het vanzelf na een dag of twee weer over. Het advies is vaak bij drie dagen oorsuizen, zonder bijkomstigheden (duizeligheid, plotseling (vergroot) gehoorverlies, koorts etc), de dokter te bellen. Als je wel andere klachten (ook oorpijn!) er bij hebt, dan kun je het best even naar de huisarts bellen (ook als je al bij KNO onder behandeling bent. Bij de huisarts kun je opvallend veel eerder terecht)

LET OP!: Heb je ook last van duizeligheid? Bel dan wel direct de dokter voor een afspraak, duizelingen, oorsuizen en gehoorverlies zijn de symptomen van de Ziekte van Ménière. In dat geval kun je beter een keer te veel langs de dokter dan te weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dit is zeer nuttige info. bedankt, plus. Inmiddels is suizen weg:-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan hoor (Maar volgens mij ben je de plus vergeten, haha). Fijn dat het suizen weg is! Dit komt bij veel mensen voor hoor, dat ze last hebben van suizen voor een paar dagen en dan weer weg. Mocht je het regelmatig krijgen, elke maand bijvoorbeeld, dan is het toch verstandig een keer contact op te nemen met een arts. Maar voor alsnog is daar geen reden voor. Succes!