Klachten in de vingers, nek, rug? (zie omschrijving)

Ik computer best vaak, en mijn toekomstige baan houd ook in veel computeren...

Ik heb sinds een tijdje alleen wat last van mijn vingers, nek en rug.

Mijn nek en rug vallen daarbij nog wel mee, ik probeer er telkens op te letten om recht te gaan zitten.

Maar nu mijn vingers, daar heb ik meer last aan... Ik voel zo nu en dan (meestal als ik ze dan beweeg) een soort pijnscheuten in m'n vingers. Het lijkt juist minder vaak voor te komen als ik aan het computeren ben... Uit irritatie probeer ik ze dan meestal een beetje te rekken maar dat verhelpt het probleem meestal niet.

Nu is mijn vraag, wat is het en nog belangrijker wat kan ik er tegen doen??

Ik zat zelf al aan beginnende (?) RSI-klachten te denken, maar kan hierover op het internet geen goede informatie vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Stijve vingers, steken in de handen, zeurende pijn: RSI kent vele gezichten. RSI is de overkoepelende term voor een reeks onaangename klachten als gevolg van repeterende bewegingen. Nek, schouder, arm, pols, hand en vingers raken voelbaar overbelast.
RSI is een sluimerende aandoening. Het grootste gevaar voor beeldscherm- en andere routinewerkers is het gedurende lange tijd in een bepaalde houding dezelfde beweging maken.

In de wetgeving wordt RSI enkel gekoppeld aan beeldschermwerk. Werknemers die aan risico voor RSI blootstaan kunnen klachten voorkomen door na uiterlijk twee uur RSI-belastend werk tien minuten pauze te nemen of andersoortig werk te doen. Maximaal mag er vier tot zes uur RSI-belastend werk per dag worden verricht, afhankelijk van de mate van RSI-belasting en intensiteit van de taken die worden uitgevoerd. Uitgegaan wordt van normale arbeidsomstandigheden.

Is de werkplek ergonomisch niet ideaal en is sprake van deadlines en stressvol werk, dan wordt de maximale grenswaarde teruggebracht naar twee tot drie uur per dag RSI-belastend werk. Krijgt een werknemer RSI klachten, dan is de werkgever verplicht het werk aan te passen. Een bedrijfsarts kan u hierbij helpen. Via de ondernemingsraad van het bedrijf kunt u contact opnemen met de Arbeidsinspectie indien u te maken heeft met een werkgever die niets wil veranderen of u zelfs wil ontslaan. U kunt de inspectie ook zelf inschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zie bovenstaand, je kan ook even zoeken op CANS dat is de nieuwe benaming. Wat ik ook wel zou aanraden is naar een oefentherapeut te gaan. Die kan je helpen om op een gunstige manier te zitten en werken. Het helpt vaak om een ander daarnaar te laten kijken. Die ziet meer dan jijzelf