Kun je longembolie krijgen van te lang in de auto zitten?

Ik las net iets over een britse jongen die overleden is, omdat hij 12 uur achterelkaar gegamed zou hebben in de zelfde houding. Maar wat nou als je 14 uur in dezelfde houding zit in bv de auto. Dan zou je dit toch ook kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

In een rijdende auto is het onmogelijk om voortdurend in precies dezelfde houding te zitten, door het accelereren, afremmen en het nemen van bochten worden er steeds krachten op je lichaam uitgeoefend waardoor je je lichaamshouding moet aanpassen.

Toegevoegd na 25 seconden:
Het antwoord is dus nee.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je krijgt het niet van het in de auto zitten, het kan je wel overkomen terwijl je in de auto zit.
Een oorzakelijk verband lijkt mij niet aanwezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien kan je nog steeds een bloedprop ontwikkelen door in dezelfde geforceerde houding te blijven zitten. Ondanks het accelereren, afremmen e.d. Het is namelijk ook meer dan eens in vliegtuigen gebeurd. oorzakelijk verband is dus ook zeker wél aanwezig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een vliegtuig wordt veel minder geremd onderweg (gelukkig maar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet er niet toe. Het gaat om de houding, en het daardoor afknijpen van bloedvaten en het daardoor stollen van je bloed. Maargoed, als je me niet gelooft:
http://www.elsevier.nl/web/1088245/Stijl/Reizen/Ook-gevaar-trombose-na-uren-in-auto-of-trein.htm
Ja dat zou ook kunnen, het maakt niks uit wat je doet. Een longembolie krijg je doordat er ergens een bloedprop heeft gevormd en in de longslagader is blijven steken waardoor de longen geen bloed krijgen en de hersenen geen zuurstof. Om een bloedprop te vormen moet je lang stilzitten dus dat kan zijn tijdens het gamen maar ook tijdens het autorijden (vooral als passagier).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct Roland! +1
Als je aanleg voor trombose hebt bestaat inderdaad die mogelijkheid. Vaak stoppen voor wat beweging en goed drinken is de beste remedie. Ook een aspirientje voor het vertrek kan helpen, omdat het bloed dan dunner wordt en niet zo gemakkelijk stolsels zal maken.

Een longembolie is het gevolg van trombose, dat wil zeggen van de vorming van bloedstolsels in de aders – meestal de aders in het onderlichaam. Een embolie ontstaat als een bloedstolsel in de aders van bijvoorbeeld een onderbeen loslaat en door de bloedstroom wordt meegevoerd. Het stroomt mee via de aders naar de rechterhelft van het hart en komt vervolgens in de longslagaders terecht. Een longembolie gaat vrijwel altijd samen met trombose elders. Eigenlijk zijn het twee uitingen van dezelfde ziekte.
Bloedstolsels in het onderlichaam kunnen ontstaan door lang stilzitten, bijvoorbeeld in het vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier staat niks nieuws in voor het antwoord op de vraag. Alleen wat info over wat een embolie is en hoe je het kan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal de vraagsteller wel uitmaken.
Een longembolie kun je krijgen als je vooral met je benen te lang stil zit. Dit kan inderdaad in een vliegtuig zijn, maar ook wanneer je een been zou breken en voor lange tijd rust moet houden, dus in dezelfde houding moet liggen met je been. Maar in de auto is het onmogelijk om je benen stil te houden, of je moet bijrijder zijn. Af en toe de beentjes strekken en dan is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1
en wel hierom:
http://www.elsevier.nl/web/1088245/Stijl/Reizen/Ook-gevaar-trombose-na-uren-in-auto-of-trein.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je mijn antwoord blijkbaar niet goed gelezen hebt!