Wat kun je allemaal (laten) doen tegen littekens,

Ik heb een (best groot) litteken en wil weten hoe ik dat weg kan krijgen of minder opvallend, dus wat is er allemaal mogelijk?

Toegevoegd na 45 minuten:
Het litteken zit trouwens op m'n voorhoofd dus niet alles kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

In principe vervagen littekens in de loop der tijd vanzelf. Siliconenpleisters en -gels kunnen dit proces versnellen. Ik las dat bij jou het litteken op je voorhoofd zit. Mijn advies zou daarom dermatix zijn. Dit is een siliconengel die je 2x daags in een flinterdun laagje op het litteken smeert. Je kunt een tubetje met een recept van de huisarts bij de apotheek krijgen, het wordt dan vergoed (althans dit was een aantal jaren terug het geval, even navragen dus).

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik heb zelf goeie ervaringen met Hansaplast littekenpleisters. Ik had zelf een groot litteken op mijn been, maar na een paar maanden de pleisters te gebruiken is het een stuk platter en minder zichtbaar geworden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik kan zo snel die van Hansaplast niet meer vinden, maar dit is een vergelijkbaar product: http://www.dermatix.nl/content/hoe-gebruik-je-dermatix-siliconenpleisters

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zijn ook mensen die zeggen dat producten als Bio-oil of vitamine E olie goed helpen.

Hier staan ook wat tips: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/59994-littekens-verminderen-veelgestelde-vragen.html
12 jaar geleden
Als je er van houdt dan kan dit de oplossing zijn:
Er een tatoeage omheen laten zetten, dat het litteken dus deel uit gaat maken van de tatoeage. Maar goed, zoals ik al aangaf, je moet dit willen en je moet een goede artiest zien te vinden die creatief genoeg is en de kennis heeft om er een mooi geheel van te maken.

Een kennis van mij heeft precies hetzelfde gedaan, ik vind het werkelijk een prachtig kunstwerk. Maarja, smaken verschillen natuurlijk. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T74 Wou ik ook bij mij doen, maar ik ben zo bang voor de pijn, geven zij geen plaatselijke verdoving?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, tattoo artiesten mogen dat niet en is ook niet goed omdat je dan eventuele pijn (als het niet goed zit) dan ook niet opmerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een tattoo gaat hem niet worden op m'n voorhoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Roland, nee dat snap ik. Sorry, had niet begrepen dat hij daar zat. Je andere reactie is onzin. Tuurlijk mag er getatoeëerd worden rondom een tattoo. Alleen over een litteken doen sommige artiesten niet (en dat zijn meestal niet de bekendste van Nederland) omdat dit moeilijker te zetten is vanwege het dikkere huidweefsel. Maar dat dit niet mag is onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het over de verdoving ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OEPS Roland, ik veeg het vuil uit mijn ogen en begrijp jouw antwoord nu pas. Het ging om de verdoving en niet om of het mogelijk was een litteken te tatoeeren.
Excuses! Je hebt gelijk en zie de 2e alinea van mijn vorige reactie als niet gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine troost misschien dan: Veel vrouwen vinden een litteken in het gezicht bij een man enorm sexy. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van bijna 10 centimeter niet zo denk ik ;)
Bio-oil helpt enorm goed, dit is oorspronkelijk bedoeld tegen zwangerschapsstriemen. Het dringt door in de diepere huidlagen en maakt de litteken minder diep en n lichtere kleur. Bij mij is n diep litteken in mijn wenkbrauw praktisch verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep, ik heb ook hele goede ervaringen met Bio-oil! En vitamine E (olie) helpt ook goed.
Je kan t proberen met bio oil.
http://www.bio-oil.com/nl-nl/application/scars
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou naar een Huidtherapeut kunnen gaan. Die kunnen een heleboel op gebied van littekens. Even googlen voor adressen bij jou in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na alle bovengenoemde antwoorden (zelf ga ikaltijd voor bio dermal litteken zalf) kun je ook je haar ervoor laten groeien. Bv op zn Biebers, of iets subtielers. Kapper kan je vast adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zelf niet de hele dag met pleisters op mijn litteken willen zitten, maar ik neem aan dat die alleen 's nachts op moeten ;-) Lijkt me overigens ook niet erg prettig, maar goed.

Heb zelf ook een in het oog springend litteken op mijn gezicht. Wat voor mij zelf heel erg hielp/litteken veel minder zichtbaar maakte was een product van een 'natuurlijke drogist'. De winkel was in Zwolle maar bestaat niet meer. Was geen keten-winkel. Maar in essentie was het een soort scrub met bolletjes erin, het rook naar perzik. Ik moest er 1 x per dag mee over het litteken scrubben. Je haalt er steeds een dun laagje van je huid mee weg, zonder dat je dat kan zien ten opzichte van de rest van je huid. Stukje bij stukje werd mijn litteken er minder zichtbaar van, al moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat dit zeker een jaar of 1 a 1,5 geduurd heeft. Voordeel hiervan is denk ik wel dat je het niet kunt zien ten opzichte van de rest van je huid, en dat vond ik toch wel één van de belangrijkste overwegingen om deze weg te proberen.
Omdat je het langzaam aan doet, laat het geen nieuwe/andere zichtbare tekens/kleuren achter.

Ik weet zeker dat er nog steeds vergelijkbare producten op de markt zijn. Misschien even vragen in zoiets als "De Tuinen" ofzo, als het je tenminste wat lijkt ;-)

Succes in ieder geval!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pcle creme, er is ook een speciale littekencreme van pcle, maar die is veel duurder, de gewone pcle creme van bional bevat precies dezelfde ingredienten.
Je zou ook naar een camouflagiste kunnen gaan, dan leer je zelf hoe je hem kan camoufleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een enorm lelijk litteken op mijn buik door een buikoperatie. De fysiotherapeute gaf mij het advies bio-oil te gebruiken daar zij daar goede ervaringen mee had. Ben er net mee begonnen, kan dus nog niet zeggen of het werkt! Het is in elk geval te koop bij de apotheek en kost zo'n 12 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Johannesolie van dokter Vogel id niet duur en helpt ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt het met oesterkalk inwrijven.
dat gaat zo: verse oesterschelpen
druppel er wat versgesperste citroensap in
nachtje laten 'weken'
en insmeren, 3x dgs.
mijn dochter had een flink litteken op haar wang,
het is wat minder maar toch nog (lichtjes) zichtbaar.