Kun je een whiplash oplopen door plat voorover op je gezicht te vallen?

Ik heb het de algelopen nacht gepresteerd dor in nuchtere toestand bij het gaan zitten op de WC bril voorover te vallen,waar bij ik eerst de deur en daarna de vloer toucheerde .
Omdat ik mijn vingers achter het elastiek van mijn pyamabroek had, was ik niet in staast mijn val te breken en liep daardoor een gebroken neus en een kapot voorhoofd op.
Nu, ongeveer 12 uur later, begint ook mijn nek en schouderpartij pijn te doen.Zou dat een whiplash kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow Keesje, doe je voorzichtig?
Rieneke1
13 jaar geleden
shit zeg, dat schiet niet op keesje :(
beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen idee of het een whiplash is, maar de symptomen lijken er wel op. sterkte en een snel herstel toegewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auw :-( Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auw, kunnen we je dan nooit alleen laten Keesje?
Sterkte met je herstel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat de rest van het nieuwe jaar rooskleuriger wordt voor je, beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Bart, maar dit Moolkeesje is een rare vogel :) Moolkeesje: Ik moet zeggen dat ik jouw trefwoord erg treffende vind :)

Het beste antwoord

In nuchtere toestand? Wat een pech zeg!

Dit is waarschijnlijk ook de reden dat je zo'n last hebt, omdat je van nature verstijft als je valt / of omzwikt. Hierdoor zijn de spieren aangespannen, waardoor de klap die je spieren krijgen nog groter wordt. Dit is ook de reden dat dronken mensen over het algemeen niet snel iets breken.

Of u een whiplash heeft dat is moeilijk te zeggen. Over het algemeen ontstaat een whiplash door een plotselinge krachtige beweging van het hoofd. De nek wordt "verrast" en het resultaat is een vorm van kneuzing.

Houdt het dus goed in de gaten en check de link voor de symptomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zou kunnen, maar ik zou het er in eerste instantie op houden dat je door de klap je spieren zodanig verkrampt hebt, dat je nu flinke spierpijn in je nek en schouder krijgt. Daardoor kun je ook hoofdpijn krijgen.

Tip: Ga morgen naar de huisarts en laat jezelf naar de fysiotherapeut sturen om het los te masseren en te oefenen.
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een klap gehad, dus het zou kunnen. Bel even de huisartsenpost, de assistente daar kan je prima te woord staan en eventueel ook inschatten of je nog langs moet komen, of wanneer. Het kan natuurlijk ook gewoon spierpijn zijn van de klap, maar hij/zij heeft haar ervaring en protocollen. Geen gelukkig nieuwjaar dus, auw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat jouw hoofd/nek een daarmee flinke 'knauw' hebben gekregen, dus zou best eens kunnen. De huisarts gaat morgen natuurlijk uitsluitsel geven. Lekker begin van dit prille jaar, sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Whiplash is het gevolg van het plotseling strekken van de nek vaak als gevolg van een kop-staart-botsing. Andere vormen van geweld, zoals vallen van een hoogte of een gewelddadige overval kunnen eveneens dit syndroom uitlokken. Het kan veroorzaakt worden door een sportongeval, vallen op het hoofd (bijvoorbeeld bij paardrijden) vallende voorwerpen tegen het hoofd, maar ook door botsauto's en harde vliegtuiglandingen. Meestal is er direct na het ongeluk wel last van duizeligheid en lichte hoofdpijn, maar de klachten zijn nog niet zo ernstig dat er niet meer normaal gefunctioneerd kan worden.

Een van de meest opvallende aspecten van het whiplashsyndroom is de tijd die er in de meeste gevallen zit tussen het ongeluk en het ontstaan van de klachten. Het is niet ongebruikelijk dat een whiplashpatiënt pas na een aantal dagen, weken of zelfs maanden na het ongeluk last krijgt van zijn klachten. Vaak stort de patiënt met een whiplashtrauma pas na enkele dagen of weken in.
Het zou een whiplash kunnen zijn als de pijnklachten gelokaliseerd zijn in de nek en/ of vanuit de nek. En wanneer de pijn verergert door nekbewegingen, spanning, langdurig zitten of lezen. De pijn in hoofd, nek en schouders en de vermoeidheid moet zodanig toegenomen zijn dat normaal functioneren niet meer mogelijk is.
Amadea