Ik heb iets met mijn Grote teen, als ik hem beweeg dan knakt hij een beetje als ik er kracht op zet dan hoor je een harde knak.?

Ik ben er achter gekomen dat het hallux rigidus heet, maar dat is volgens alle informatie de stukje bot boven je teen die kraakt? ik heb hem daaronder dat middelste stukje van je teen, (bij je vinger heb je een knokkel dat is: hallux rigidus maar dat van mij zit onder de knokkel) ik hoop dat je het begrijpt. maar als ik hem zelf beweeg knakt het, als ik er kracht op zet en hem beweeg dan hoor je echt een harde knak? ik heb nergens pijn ofzo? lopen gaat prima.

Weet iemand wat ik hier mee moet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.9K

Antwoorden (4)

Als je geen pijn hebt, dan is het gewoon het gewricht dat 'knakt'. Dat knakken kan geen kwaad.
Een gewricht is een overgang van het ene bot naar een ander stuk bot. Tussen die botten vindt er beweging plaats. Bij het knakken worden er dus twee botten uit elkaar getrokken. In de gewrichtsholte komt een bepaalde soort vloeistof voor, wat synovium wordt genoemd. Dit zorgt ervoor dat je botten zich op makkelijke manier kunnen blijven bewegen. Die vloeistof zorgt ervoor dat er minder wrijving ontstaat tussen je botten en zo wordt de kans kleiner dat je botten gaan slijten. Verder is het zo dat synovium de grote veroorzaker is van het knakken.

Wanneer er meer ruimte is in de gewrichtholte, door het knakken, onstaat er een soort vacuüm. Het vloeistof kan door die grotere ruimte de ruimte niet meer helemaal vol krijgen. In die 'lege' ruimte krijg je daar overal een lage druk, waardoor het opgevuld wordt met een gas. In gewrichtsvloeistof zit zo'n vijftien procent koolzuurgas. Vervolgens gaat het koolzuurgas en de waterdamp weg uit het gewrichtsvocht, waar je die lage druk had. Daardoor onstaat er een luchtbel die ook gelijk weer kapot gaat. Het gewrichtsvocht zakt naar beneden met een hoop lawaai. Dan hoor je een knakgeluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook al jaren en ik heb er nog nooit last van gehad. Hallux rigidus is een stijve grote teen die pas meestal pas optreedt na je vijftigste. Of het moet een sportblessure zijn. In het laatste geval moet je misschien even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook, is niks raars. Precies hetzelfde wanneer je andere gewrichten laat knakken. Ik kan het ook met alleen maar buigen van mijn duim bijvoorbeeld en zo zijn er veel meer andere voorbeelden. Zou het alleen niet te vaak doen want je gewrichten slijten er wel sneller van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had een keer precies hetzelfde, ga naar de dokter, hij weet precies de juiste dingen erop te geven.