Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kun je gebruiken/doen tegen eczeem/irritaties in je oor?

Ik ben gisteren naar de huisarts geweest voor heftige jeuk en een dovig gevoel in mijn oor. Ik kreeg zure oordruppels, maar het is juist erger geworden, in plaats van minder. Ik ga maandag op vakantie naar Spanje, en hij zei dat de druppels snel zouden werken, maar ik denk niet dat het klopt dat het erger wordt? Ik ben nu ook al verkouden geworden. Zijn er anderen druppels/middeltjes tegen eczeem in mijn oor (die ook ontstekingen tegengaat)? Ik wil ook graag zwemmen in Spanje en ik ben bang dat als ik geen goed middel vind, het alleen maar erger wordt. Hebben jullie tips? Ik vind het heel erg, want dit is de eerste keer met mijn vriend op vakantie en dan gebeurd er dit. :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen verhoging/koorts krijgt zal het allemaal wel meevallen. Op zich is het logisch dat de klachten even verergeren als je begint met druppelen maar de kans is groot dat alles na een paar dagen helemaal over is. Ga maandag gewoon lekker weg en maak je geen onnodige zorgen. Onderstaande adviezen van T74 zijn prima. Prettige vakantie!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zure oordruppels is wel hèt middel tegen eczeem en ontstekingen in de gehoorgang.

Dat je het nu een dag hebt gebruikt wil niet zeggen dat het meteen weg is.

Door het zuur laten er dode huidschilfers los en kan er prut en smeer uit jouw oor komen. Dat is een normale reactie. Het vuil en het smeer kan maar 1 kant op, dus het is logisch dat het erger oogt.

Ook het dove gevoel wordt versterkt omdat de gehoorgang nu met druppels vol zit, een beetje het gevoel alsof je water in jouw oor hebt zitten. Mijn inziens ga je na een dag of 3 merken dat het minder wordt. Tenminste, ik heb hetzelfde gehad en bij mij was dat het geval.