Wat kun je gebruiken/doen tegen eczeem/irritaties in je oor?

Ik ben gisteren naar de huisarts geweest voor heftige jeuk en een dovig gevoel in mijn oor. Ik kreeg zure oordruppels, maar het is juist erger geworden, in plaats van minder. Ik ga maandag op vakantie naar Spanje, en hij zei dat de druppels snel zouden werken, maar ik denk niet dat het klopt dat het erger wordt? Ik ben nu ook al verkouden geworden. Zijn er anderen druppels/middeltjes tegen eczeem in mijn oor (die ook ontstekingen tegengaat)? Ik wil ook graag zwemmen in Spanje en ik ben bang dat als ik geen goed middel vind, het alleen maar erger wordt. Hebben jullie tips? Ik vind het heel erg, want dit is de eerste keer met mijn vriend op vakantie en dan gebeurd er dit. :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen verhoging/koorts krijgt zal het allemaal wel meevallen. Op zich is het logisch dat de klachten even verergeren als je begint met druppelen maar de kans is groot dat alles na een paar dagen helemaal over is. Ga maandag gewoon lekker weg en maak je geen onnodige zorgen. Onderstaande adviezen van T74 zijn prima. Prettige vakantie!

Het beste antwoord

Zure oordruppels is wel hèt middel tegen eczeem en ontstekingen in de gehoorgang.

Dat je het nu een dag hebt gebruikt wil niet zeggen dat het meteen weg is.

Door het zuur laten er dode huidschilfers los en kan er prut en smeer uit jouw oor komen. Dat is een normale reactie. Het vuil en het smeer kan maar 1 kant op, dus het is logisch dat het erger oogt.

Ook het dove gevoel wordt versterkt omdat de gehoorgang nu met druppels vol zit, een beetje het gevoel alsof je water in jouw oor hebt zitten. Mijn inziens ga je na een dag of 3 merken dat het minder wordt. Tenminste, ik heb hetzelfde gehad en bij mij was dat het geval.

Een jeukerige gevoel is juist goed, dat betekent dat de huid zich aan het herstellen is.

Nog een tip als je gaat zwemmen, probeer te voorkomen dat je (veel) water in jouw oor krijgt en zorg dat ze na het zwemmen zo snel mogelijk droog worden (de gehoorgang dus). Ga NIET met een wattenstaafje lopen pieren, want dat kan het verergeren. Een goede oplossing is als je een haarföhn hebt, om je gehoorgang hiermee droog te blazen. Dat advies had ik ook gekregen, maarja, ik heb een kale kop, wat moet ik met een föhn.... :-)

Ik ben geen dokter maar denk dat het wel goed komt.
En mocht dit niet goed komen, dan een kleine troost, in Spanje kan je iedere Pharmacia (apotheek) binnenwandelen en als je uitlegt waar je last van hebt, kan je daar zonder problemen en zonder recept (zwaardere) medicijnen er voor krijgen.

Misschien alvast een ideetje om nu al even op te zoeken wat gehoorgang ontsteking/exceem in het Spaans is.

Hoe dan ook, goede vakantie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord! Ik ben nu een stuk meer gerust gesteld! :-) Al hoewel, ik ben wel verkouden erbij geworden, dus dat is minder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, (mijn oog viel erop) 't is ECZEEM. Scheelt misschien weer bij opzoeken. :-) (nou ja, vooruit: eccema, eczema, irritación cutánea, eflorescencia in het Spaans)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dankjewel! Ik schrijf ze op voor de zekerheid :)

Andere antwoorden (1)

ontsteking = inflamátion
exeem = exéma

Toegevoegd na 21 minuten:
overigens heb ik slechte ervaringen met het in handen-en voeten-Spaans uitlegen wat er mis is. je weet nooit wat je uiteindelijk voor paardemidel meekrijgt en dat kan ook verkeerd uitpakken (zoals bij mij met maagklachten, mijn maag is nooit meer 100% geworden).
ik heb zelf geregeld last van jeukende oren (en hoofdhuid en jeukplekjes) en heb een paar tips voor je:
*altijd na het douchen/haar wassen/zwemmen je gehoorgang voorzichtig droog maken met een wattenstaafje.
**wat mij heel goed van de jeuk afhelpt is 'Tea Tree olie".
dat is in natuurwinkels (o.a. bij 'de Tuinen')te koop. het is superontsmettend en bijvoorbeeld ook heel effectief op jeukplekjes, insectenbeten enz. aanbrengen met een wattenstaafje, brand wel heel eventjes.