Wat te doen als je wagenziek bent?

Wat kun je eten/drinken/doen als je tijdens een lange rit met de auto ineens wagenziek wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik wou gewoon vragen, waarom helpt het om uit het raam te kijken??
Amadea
4 jaar geleden
Vooruit kijken om te zien hoe de weg loopt, dan bereid je jouw evenwichtsorgaan alvast voor op de bocht die komen gaat en kun je daar beter tegen. Juist door onverwachte bewegingen raak je misselijk. Bij bergpassen met haarspeldbochten lukt dat helaas niet, daar gebeurt het té vaak... Het schijnt beter te gaan als je zélf achter het stuur zit, want dan heb je invloed op de manier waarop je de afslagen en hobbels neemt.

Het beste antwoord

Vooraf een lichte maaltijd. Vooral niet te zwaar maar met een lege maag is ook niet prettig.
Naar buiten kijken. Liefst rechtvooruit en niet door de zijkant.
Niet lezen
Frisse lucht is ook prettig.
Zelf rijden
Water drinken, geen koffie of koolzuurhoudende dranken.
Word je tijdens het rijden misselijk dan een stukje droog brood of een biscuitje.

In de drogist zijn middelen te koop die je kunnen helpen bij reisziekte. Onder andere primatour. Deze moet je voor de reis innemen. Deze mag je niet innemen wanneer je zelf moet rijden. Het onderdrukt de braakprikkel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik was onvolledig:
Je mag het niet innemen als je zelf rijd omdat je er duf van kan worden.
Met het onderdrukken van de braakprikkel bedoelde ik dat het het misselijke gevoel wegneemt en je minder snel hoeft over te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Lichte dingen eten, water drinken, en uit het raam kijken. Dat laatste helpt bij mij altijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar een (vast) punt ver weg kijken zoals een toren. Van tevoren een pil tegen reisziekte nemen. Water drinken, mocht je toch ziek worden en overgeven dan is het minder schadelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf als ik ineens wagenziek wordt ( dus niet als je bent voorbereid door pilletjes enzo ) dan stop ik, en wandel even 5 minuten door de frisse lucht totdat het een beetje gezakt is. Daarna weer met frisse moed ( altijd voorin zodat je goed vooruit kan kijken ) weer verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het zelf ook lange tijd geweest. Een reispil van de kruidvat huismerk werkte altijd prima. Ik werd er altijd supersuf van, maar werd dan ook niet ziek. Verder kon ik alles eten.

en... veeeeel drinken.

Toegevoegd na 29 seconden:
veel water dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij helpt tonic of bitter lemon erg goed, terwijl ik dat normaal nauwelijks drink.
Verder vooral frisse lucht, voorin zitten, zeker niet lezen of iets anders doen, maar vooral naar buiten kijken. Niet achterom kijken (naar de kinderen op de achterbank in mijn geval...Kijk eens mama! en mis is het alweer)
Crackertjes eten, of iets anders lichts, maar ook niet te veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast bovenstaande punten, werkt t bij mij ook als ik me richt op mn misselijkheid en dan een boer kan laten. Beetje vies, het lucht wel (letterlijk) op.

Goeie reis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de bovenstaande tips heb ik er nog twee:
Je hebt de zg. seabands tegen wagenziekte. Het zijn een soort armbandjes met een "knoop" die je om je pols moet doen met de "knoop" aan de binnenkant van je pols. Door het drukpunt tussen 2 pezen voorkom je misselijkheid.

Verder helpt ook het eten van een bolletje gember.

http://www.seaband.be/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na van alles geprobeerd te hebben en meerdere malen de auto van me ouders ondergekotst te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat alleen voorin zitten echt helpt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit het raam kijken en je vingers door een kiertje van het raam houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij helpt het als ik heel erg op mijn ademhaling let en naar mijn buik adem en je moet ook naar dingen kijken die stilstaan niet naar dingen kijken die ook bewegen veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kauwgom kauwen met sterke pepermuntsmaak en pepermuntjes eten helpt goed. Pepermuntolie of eucalyptus olie op de binnenkant van de polsen smeren en hier regelmatig aan ruiken helpt ook. Steeds bij elke stop je tanden poetsen helpt ook.
Pepermunt is echt een krachtig middel bij misselijkheid.

Pepermunt recept: (deze is extra fijn als je al gespuugd hebt vanwege de suiker die een extra oppepper geeft, maar ook voor het voorkomen daarvan)

Voeg een druppel Pepermunt olie op een suikerklontje en langzaam zuigen tot hij volledig gesmolten is. Dit zou direct verlichten geven voor de misselijkheid en maakt direct je maag en slokdarm rustig. Een andere remedie is om twee druppels van de olie toe te voegen aan een bekertje water en dit rustig opdrinken. Of lauwe pepermunt thee met 2 druppels extra pepermunt olie erin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf ben ik ook wagenziek, en bij mij helpt het om (als je achterin de auto zit) in het midden te gaan zitten. zodat je door het voorraam alles kan zien. je word meestal wagenziek omdat je niet elk bobbeltje of bocht in de weg ziet. als je dan precies weet wat er gaat gebeuren dan kan je je als het ware voorbereiden.

een reispilletje kan naaturlijk ook gewoon helpen, die neem ik namelijk ook altijd in als we wat langer moet rijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na alle goede antwoorden, zoals kijken naar een vast punt in de verte, toch nog een tip. Ik wordt ook vaak misselijk als het te warm is in de auto. Dan kan verkoeling helpen, door even een raam open te zetten. Maar hoera voor airconditioning! Dat is voor mij al vaak een heel goede hulp geweest.