Iemand heeft het ene been langer als het ander (onderbeen), wat kan hieraan gedaan worden zodat heupslijtage verder wordt voorkomen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gaat om het onderbeen., Is het dan mogelijk een onderbeen nog in te korten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een been inkorten gaat niet zomaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
andere been verlengen ligt idd meer voor de hand maar alleen in ernstige gevallen doen ze dit.

Het beste antwoord

ach wat een bekend iets. heb zelf een beenlengte verschil van 1 cm (en dus scoliose en chronisch ontstoken kraakbeen in de knietjes)

inkorten is wel mogelijk medisch gezien, maar het ligt zeker niet voor de hand :)
als het verschil niet te groot is is het met steunzolen op te lossen. soms laten mensen met een beenlengte verschil ook een stukje van de hak van een schoen afhalen.

alleen bij ernstige gevallen doen ze iets aan de beenlengte. dan zal het niet verkort worden, maar zal een been bot van het onderbeen onder narcose in 2en worden gezaagd, en dmv van schroeven de ruimte tussen de te genezen botdelen zover laten wijken dat de ruimte met nieuw bot overbrugt kan worden zodat het beenlengte verschil opgeheven kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kijken of bij de orthopedisch schoenmaker de schoenzolen verhoogd kunnen worden. Zodat er weer evenwicht is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Na je toevoeging: als het verschil niet te groot is zou ik eerder die schoenen aanpassen dan zo'n operatie. Lijkt me uitermate ingrijpend, àls het al kan...

Zou zeker bij een Mensendiecktherapeut advies vragen hoe het best met de belasting om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat ook iets dat door het ziekenfonds vergoed wordt? wat is de naam van zulk soort schoenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@forallweknow: Mijn moeder heeft dat, maar die moet het zelf betalen. Maar zou natuurlijk kunnen dat andere verzekeraars wel vergoeden (sowieso misschien verschil tussen nederland en belgie, als jij in belgie woont?). Er is niet echt een naam voor de schoenen. Je koopt gewoon schoenen die je leuk vindt (zijn wel beetje voorwaarde aan maar een goede orthopedisch schoenmaker kan bijna met alle schoenen werken), neemt die mee naar de orthopedisch schoenmaker en laat er een extra zooltje onder zetten op de goeie maat. Dat gebeurt heel netjes, zie je heel weinig van.
Meestal wordt dat opgelost met aangepaste schoenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een familie lid had daar ook last van ivm een ongeluk.
Ze hebben bij hem een soort pin in zijn onderbeen gemaakt en daarmee konden ze het elke maand een paar centimeter uitrekken. Het is wel erg pijnlijk en je kunt het niet zomaar laten doen.
Ik zou inderdaad eerst voor zooltjes gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het verschil niet te groot is, dan kun je steunzolen nemen die aan de ene kant hoger zijn dan aan de andere kant. Dat kun je meer verschillende schoenen dragen.