Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is het mogelijk om de aanmaak van natriumbicarbonaat in het lichaam te verhogen? Zoja, hoe?

Dit in verband met een andere vraag. Natriumbicarbonaat wordt in het lichaam aangemaakt en voert allerlei taken uit, volgens mij heb ik er een tekort aan.

Ik eet/drink nauwelijks geraffineerde suikers/fructose uit pak. De enige suikers die ik dan binnen krijg komen uit echt fruit. Groente eet ik minder vaak. Vlees en/of vis eet ik dagelijks. Ik slik geen vitaminepillen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik weet niet precies wat natriumbicarbonaat doet, maar jouw eetpatroon is volgens mij prima. N mens kan zonder toegevoegde suikers, maar dan moet je wel fruit en koolhydraten eten als brandstof. Ik kan uit jouw verhaal niet opmaken of je koolhydraten eet. Maar dat zou ik wel doen.

natriumbicarbonaat zorgt ervoor dat de zuren in je lichaam geneutraliseerd worden. het is ook goed voor je nieren. ik weet wel dat er tabletten zijn maar niet hoe je de aanmaak natuurlijk kunt verhogen

Het was even zoeken maar ik denk dat je doelt op onderstaande. Natriumbicarbonaat kun je gewoon innemen. Het is dubbelkoolzure soda oftewel bakpoeder. Meteen de tips er maar bij gekopieerd uit een artikel over de zuurgraad van het lichaam: U neigt naar acidose als u: • intensieve lichamelijke oefeningen uitvoert waarbij grote hoeveelheden melkzuur zich ophopen in het bloed; • lijdt aan suikerziekte: dat kan leiden tot acidose door verlies van kalium, natrium en ketonen (zuren die ontstaan uit vetzuurafbraak) in de urine; • lijdt aan chronische diarree; • nierproblemen hebt; • een ketogeen dieet volgt (vetrijk en koolhydraatarm, waardoor relatief veel ketonen worden gevormd), dat gunstig is voor epilepsie maar licht verzurend werkt; • een lactose-intolerantie heeft (dit geldt ook voor een milde vorm daarvan) zodat zuivelproducten lactose-acidose veroorzaken. Als u inderdaad acidotisch bent ( naar alle waarschijnlijkheid): • Ga na welk type stofwisseling u hebt (zie kader). • Eet meer zuurvormend voedsel als u oxidatief dominant bent (u hebt meer eiwitrijk voedsel nodig om u goed te voelen) en eet meer basenvormend voedsel als u autonoom dominant bent (u hebt koolhydraatrijk voedsel nodig om u goed te voelen). • Drink heel veel water; soms wordt basisch water aanbevolen, maar er is geen klinisch bewijs dat dit waardevol is. • Neem een kaliumbicarbonaat supplement. • Eet zoutarm of neem kaliumcitraat. • Vermijd alcohol. • Vermijd geraffineerde koolhydraten. • Wees voorzichtig met suiker, zelfs met fructose, dat bij intraveneuze toediening acidose kan veroorzaken. • Neem vitamine B1 (thiamine) en B2 (riboflavine), beide kunnen een ernstige acidose corrigeren. Een van de verborgen en vrijwel niet bekende effecten van een tekort aan thiamine is metabole acidose. Een onderzoek bij arbeiders die over slapte en oedeem in de benen klaagden, wees uit dat ze allemaal aan een thiaminegebrek leden. • Ga na welke medicijnen u gebruikt. Medicijnen waaronder aspirine, ijzerpreparaten, epinefrine en metformine kunnen acidose veroorzaken.