Heb bijna geen reukvermogen meer. Wat kan ik hier aan doen?

De laatste tijd is mijn reukvermogen erg slecht. Ruik bepaalde geuren nauwelijks. Als een lucht niet sterk geconcentreerd is bijvoorbeeld. Wierook ruik ik dan weer wel bijvoorbeeld.
Moet er wel bij zeggen dat ik rook (maar geen jaren lang). Verkouden ben ik ook niet..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Roken is de meest logische oorzaak van jouw afnemende reukvermogen, ik zou zeker proberen te stoppen om te kijken of het reukvermogen weer toeneemt ( als een roker stopt neemt over het algemeen de reuk weer toe ) .
Mocht dat niet helpen is het zeker de moeite om te achterhalen wat dán de oorzaak kan zijn, dmv een bezoekje aan een huisarts bijv.
Kijk op ondertaande url voor meer info over dysosmie ( reukstoornis ) en mogelijke oorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gebruik je medicijnen?
Anders toch eens aan de dokter vragen.
12 jaar geleden
Rook test je reukvermogen aan dit kan heel schadelijk en vervelend zin.
dat is waarschijnlijk de oorzaak van je klachten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mogelijkheden van behandelingen van reukstoornissen zijn afhankelijk van de aard van de stoornis.
Bij neuspoliepen en chronische sinusitis wordt vaak een verbetering van de reuk gezien na behandeling.

Roken heeft een schadelijke functie op de reuk!

Je schrijft dat je niet verkouden bent, maar de reukstoornis kan ontstaan zijn na een eerdere verkoudheid.

Bij reukverlies na een bovenste luchtweginfectie, de zogenaamde postvirale anosmie, wordt vaak een spontaan herstel gezien. Meestal wordt tussen de 3 en 6 maanden eerst een vreemde reuksensatie opgemerkt; de maanden daarna treedt verder herstel op.

Laat je onderzoeken en informeren door een KNO arts.