Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Als je spierpijn hebt is het dan beter om rustig te sporten of is het beter om tijdelijk even te stoppen?

Ik heb het niet over kramp, maar over spierpijn wat na ongeveer 1 dag ontstaat na het sporten. Wat is beter voor je lichaam, gewoon door de pijn heen sporten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het beste is om te rusten totdat de spierpijn over is (max 2 dagen, daarna kan je weer gaan sporten). Spierpijn is namelijk een gevolg van een overbelasting van je spieren. Je spieren zijn tijdens de tijd dat je spierpijn hebt druk bezig met het afvoeren van afvalstoffen en aanvoeren van stoffen voor het opbouwen. Ook word de spier sterker tijdens deze fase (supercompensatie). Als je gaat sporten terwijl je nog spierpijn hebt zorg je er eigenlijk voor dat de supercompensatie minder word, en je dus minder rendement uit je training haalt. Ook zal je minder lang c.q. goed kunnnen sporten omdat je spieren nog niet volledig hersteld zijn. Met supercompensatie bedoel ik het volgende: Al je spieren kunnen een bepaalde belasting aan (wat iets hoger ligt dat wat je normaal in je dagelijks leven doet). Als jij ineens iets gaat doen wat je normaal niet doet (bijv. opeens sporten als je nooit sport, of meer doen tijdens de sport die je normaal doet) geef je je spier een trainingsprikkel. Je spier word namelijk hoger belast dan normaal (wat ie niet fijn vind). De reactie van je lichaam op zon trainingsprikkel is dat hij de spier nog sterker maakt (de belasting ligt dan hoger dan wat je tijdens die specifieke training hebt gedaan, dit fenomeen heet supercompensatie). Hierdoor kun je de volgende keer dat je gaat trainen dezelfde belasting makkelijker aan, en kan je zelf meer doen (opbouw). Als je gaat trainen terwijl je lichaam wilt opbouwen zorg je er voor dat er minder supercompensatie plaats vind, en word je rendement van je training lager. Misschien niet helemaal lekker uitgelegd maar ik hoop dat je t begrijpt :P.

Naar je lichaam luisteren en even rust nemen een dag extra om je spieren te laten herstellen.

Het beste is dan om licht te gaan sporten. Beweging is altijd beter voor het lichaam dan stilstand. Je zult merken dat door de beweging de pijn vanzelf voor een deel verdwijnt. Uiteindelijk heb je dus minder last van de spierpijn.

zwemmen is voor je lichaam goed als je spierpijn hebt. Maar zeker niet door je pijn heen gaan, dit is een signaal van je lichaam, namelijk: Stop. Toegevoegd na 9 minuten: Maar een beetje pijn is niet zo heel erg, door te zwemmen ontlast je je spieren heel goed, omdat je een stuk lichter bent in het water en bewegen dus makkelijker gaat. Toegevoegd na 10 minuten: En de warmte van het water is een extra voordeel voor de spieren.

Juist door rustig aan toch te sporten worden afvalstoffen, die spierpijn veroorzaken, sneller afgevoerd. Ook zal de doorbloeding van de spieren beter zijn waardoor de spierpijn sneller over gaat. Spierpijn is een normale reactie op een zware training die meestal ongeveer 24 uur na het sporten optreed.

Je kunt beter niet door de pijn heen sporten. Spierpijn komt namelijk door te veel of verkeerd belasten van spieren. Hierdoor hopen zich afvalstoffen, vooral melkzuur in het spierweefsel. Hierdoor worden de spieren stijf en daardoor voel je pijn. Je spieren geven dus aan dat ze rust nodig hebben. Het is dus zeker belangrijk dat wanneer je spierpijn heb je rust neemt. Je kunt spierpijn het beste rustig over laten gaan.

Bronnen:
http://www.optimaalsporten.nl/Sporten/Spie...

Het beste is om op geleide van de pijn,voorzichtig in beweging te blijven.Na het sporten lekker een warme douche en je pijnlijke spieren warm houden. Dus luister goed naar je eigen lichaam.