Waarom voelt het onaangemaam als je (warm) water binnen krijgt via je neus?

Het gebeurt mij weleens, tijdens het douchen snuif ik per ongeluk wat warm water op. Dat geeft een naar gevoel aan de achterkant van mijn keel (gedeelte tussen neus en mond). Ik weet niet of dit ook geldt voor koud water; dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat hangt er van af wat voor water....

Ik heb helaas regelmatig last van holte ontstekingen. De beste remedie is spoelen met water (opsnuiven dus). Ik ben ondertussen een expert.

Gewoon water is gruwelijk, doet gewoon pijn, warm en koud, moet je ook niet doen (tenzij het per ongeluk is onder de douche) maar fysiologisch zout oplossingen
(dat is ca half theelepeltje zout in glas wat, 0.9% NaCl) VOEL JE NIET in je neus. Te veel zout brandt ook weer.

De reden dat het onaangenaam is, is dus omdat het zoutgehalte te laag is, je neus is daar gevoelig voor.

fysiologisch zout is ongeveer hetzelfde zoutgehalte is je zelf ook in je lichaam hebt in je weefsels, vandaar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je lichaam geeft hiermee aan dat het water daar niet hoort.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteindelijk staat je neus in verbinding met je longen, en je lichaam doet haar best om te voorkomen dat daar water in terecht komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je mond en neus hebben toch een open verbinding?
Dus dan staat je neus toch ook verbinding met je slokdarm?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zit het zo: als je snuift wordt de verbinding met je slokdarm afgesloten, omdat je neus verzonnen is om te kunnen ademen, niet om te drinken/eten.