Wat kun je doen tegen kaakpijn?

Ik heb al een tijd last van erge kaakpijn loop al bij de fysio maar heb daar geen baard bij. Ik kan bijna niks eten zo erg is het. En de fysio wil de volgende keer stoppen omdat het hielp maar daar is nu zekers wel verandering in gekomen. Maar mijn kaak knakt altijd en gaat vaak op slot zitten. Heeft iemand hier een tip voor hoe ik dit kan minderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (2)

Ik heb dat vroeger ook gehad. Knakken en pijn. Ik probeerde met mijn onderkaak bewust naar voren te bijten omdat ik een enorme overbezet had. Daarna op advies van de tandarts, ben ik juist de kaak naar achter gaan trekken met stukjes kauwgum ertussen. De pijn ging verdwijnen en de focus werd verlegd waardoor de klachten verdwenen. Misschien is dit een tip voor je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik kortgeleden ook gehad en jaren eerder ook.
Het kaakgewricht is een ingewikkeld gewricht met in het midden een heel klein stukje kraakbeen en dat alles wordt samengehouden door spieren en pezen. Als dat kleine gewrichtje iets verschoven is - kan door verkeerd op het hoofdkussen gelegen te hebben, een taai stukje brood of vlees etc- , dan krijg je er pijn aan en gaat alles ook kraken, omdat van binnen niet alles op zijn plek meer zit.
In feite is er niets aan te doen, ook niet bij de fysio. Het enige is tijd, reken maar op 3 maanden of een half jaar. Ik raad je wel aan om naar de tandarts te gaan om na te kijken of je tanden en kiezen wel op de juiste manier op elkaar staan. Is bijvoorbeeld een kies iets te hoog, dan compenseert de kaak dat door iets scheef te gaan staan en dan zijn de rapen gaar.
Soms kan je van de dokter uitermate pijnlijke injecties in het gewricht krijgen, maar ook die helpen vaak helemaal niet.
Blijkt dat er aan de stand van de gebit niets mis is, dan is het dus heel voorzichtig eten de komende tijd, voorzichtig kauwen, geen taaie dingen eten en gewoon heel voorzichtig doen en ook niet telkens heel hard gaan geeuwen om te zien of alles al beter gaat. Soms helpt het de onderkaak horizontaal te bewegen maar dat kan heel verkeerd uitpakken; luister naar je lichaam en wees heel voorzichtig. Geduld, meer kan niemand voor je doen.