Nee, helaas helpt afvallen niet bij striae. Er helpt eigenlijk zo goed als niets tegen.

Striae is voor een deel erfelijk bepaald.

Zo ken ik jonge mensen die er heel veel last van hebben. (nooit extreem bijgekomen of zo)
Ik daarentegen heb vroeger geen enkele striem overgehouden aan mijn twee zwangerschappen. En ik heb mijn buik nooit ingesmeerd...

Als je er aanleg voor hebt dan krijg je ze, daar is niets aan te doen. Gelukkig worden ze na een tijd wel heel licht van kleur, zodat je ze bijna niet meer ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dit zijn littekentjes in de huid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Striae ontstaan op huidweefsel dat relatief snel oprekt. Hoe jonger de huid, hoe groter het risico op striae. Het ontstaan van striae is voor een groot deel erfelijk bepaald.

Er is geen effectieve behandeling om striae te verwijderen. En striae verdwijnen zelden helemaal. In de loop der jaren worden striae minder zichtbaar omdat hun rode, paarsrode of roodbruine kleur langzaamaan verdwijnt. Omdat striae soms een onesthetisch aanzicht vormen worden er allerlei peperdure zalfjes, smeerseltjes, drankjes, pilletjes en siroopjes verkocht die ze zouden kunnen doen verdwijnen. Dit zijn echter zinloze behandelingsmethoden.

Om striae te voorkomen dien je je huid zo soepel mogelijk te houden. Zo scheurt het bindweefsel minder snel in wanneer de huid oprekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Ik kreeg last van striae op mijn benen in de puberteit, tijdens een groeispurt. Ze zitten er nu nog (ben 23) maar wel een heel stuk vermindert. Ze zijn nu wit en je ziet ze bijna niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Ik vind ze altijd een beetje zilverachtig na jaren. Maar echt goed zichtbaar zijn ze niet meer gelukkig.
Kimath
12 jaar geleden
Ja, dat scheelt een stuk :P
Ik heb nogal een bleke huid, dus je ziet ze bijna niet meer.
Nee, afvallen helpt niet. Het zal in de huid blijven zitten. De huid is te snel opgerekt in een erg korte tijd en het zal niet verdwijnen als je afvalt. Maar je kunt smeren met bijvoorbeeld bio oil. Dat helpt érg goed tegen littekens, dus ook tegen striae!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij jou niet, bij mij wel! Je moet wel consequent zijn en het goed inmasseren. Een vriendin van mij heeft brandwonden over haar hele gezicht en sinds ze bio oil (consequent) gebruikt is het een stuk lichter van kleur en veel egaler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brandwonden zijn iets anders dan striae.
Niet te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat weet ik, maar ik heb wél baat bij bio oil tegen mijn straie. Mijn antwoord wordt niet gewaardeerd.. :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij een plusje hoor! als het bij jou werkt, wil dat natuurlijk niet zeggen dat het bij iedereen werkt, maar het is het proberen waard.
Integendeel!
Als je overgewicht hebt en je gaat flink afvallen, dan ontstaat striae juist, op de plekken waar je het meest bent afgevallen. Zoals bv bovenbenen en buik.