Nee. Bij een hoge oogdruk gaat het echt om de druk in het oog. Als deze druk tot schade aan de gezichtszenuw lijd, praten we over glaucoom. Zo kan iemand dus met een druk van 30 rondlopen Zonder problemen, maar even goed kan een druk van 15 ook lijden tot 'schade. Je praat dan over low tension glaucoom.

Het verhelpen van glaucoom lukt niet. Schade die ontstaan is aan het gezichtsveld komt niet meer terug. Wel kan de druk verlaagd worden met bijvoorbeeld druppels, gaatje laseren in de Iris, een buisje voor het afvoeren van het vocht en vast nog wel een paar die ik vergeet :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Glaucoom kan op verschillende manieren behandeld worden. Dat kan met oogdruppels en ook met een laserbehandeling. Een andere oplossing is die ik vaak zie in mijn werk als opticien is Microchirurgie. Er zijn verschillende microchirurgische ingrepen voor de behandeling van glaucoom. Bij de filtrerende operatie worden openingen gemaakt in de kamerhoek en in de iris waardoor het kamerwater zich gemakkerlijker kan verspreiden. Bij het plaatsen van een glaucoomimplantaat wordt een hol buisje ingebracht waardoor het oogvocht makkelijker weg kan.

Toegevoegd na 53 seconden:
Oh en nee glaucoom is niet het zelfde als hoge druk achter je oren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb ook een aantal klanten die er mee rond lopen. Het valt mij op dat er veel mensen zijn met klachten van hoofdpijn en als ik een oogdruk meting doe er ook een hoge oogdruk uit komt. Laatst had ik iemand met een druk van in de dertig.