Kan iemand mij vertellen wat lever kanker precies is?

mijn moeder is langs geweest bij de huisarts en ze hebben gezien dat er een "vlekje" te zien is op haar lever, moet ik mij al zorgen maken dat dat kanker is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (4)

Je moeder zal de info hebben gekregen van de arts. Als er verder geen onderzoek wordt gedaan is het niet ernstig.
Waarschijnlijk is het een cyste. Krijgt ze over een paar maanden weer een echo om nog eens te kijken.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.maagdarmlever.nl/content/lever/leverkanker.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met echo is het niet altijd duidelijk of iets kanker is of niet. vaak moet er een aanvullend onderzoek worden gedaan zoals bv een ct-scan. ook kan de echo over een bepaalde tijd worden herhaald om te kijken of het vlekje groeit. Veel afwijkingen zijn goedaardig. Een hemangioom is een wittig vlekje op het echobeeld en geheel onschuldig. Dit zou het gerust kunnen zijn. Of iets een cyste is of niet is redelijk goed op een echo te zien, en wordt meestal niet als "vlekje" omschreven, maar als cyste (blaasje met vocht).
Leverkanker betekent dat er een tumor groeit in de lever. Meestal is dit een uitzaaiing van kanker dat ergens anders in het lichaam zit. Het komt minder vaak voor dat de tumor in de lever zelf ontstaat.
Voor kanker zijn verschillende behandelingen.
Als ik jou was zou ik alles even afwachten, de kans zit er in dat het allemaal wel meevalt. Ik wens je veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vlekje op de lever zegt niet zo veel. Kan wijzen op verschillende problemen met de lever, ernstige, zoals kanker, maar ook minder ernstige. Ik neem aan dat de huisarts het niet zomaar zegt, maar dat er een foto of CT scan is gemaakt. Ongetwijfeld zal er verder naar gekeken worden. Kanker in de lever is meestal een uitzaaiing van een eerdere kanker. Vooral darmkanker zaait uit naar de lever, maar ook andere vormen van kanker.
Vooralsnog zou ik eerst de verdere onderzoeken afwachten, want in dit stadium lijkt het nog te vroeg voor conclusies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vlekje op de lever hoeft niet meteen kanker te zijn. Er zijn nog andere mogelijkheden. Het kan ook goedaardig zijn. Om zeker te zijn zal de behandelende arts misschien een leverbiopsie willen doen om een betere diagnose te stellen.
Niet panikeren, eerst verder onderzoek afwachten.
Hou je sterk voor je moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel ^^