Hoe stop ik het uitvallen van mijn haar?

Mijn haar valt al twee jaar extreem uit. Bovenop wordt het heel dun. Ik ben een vrouw. Je kunt goed zien dat mijn haarinplant heel dun is. Door de huisarts ben ik doorverwezen naar de dermatoloog, maar de kans op een succesvolle behandeling is heel klein. Heeft iemand goede praktische ideeen of ervaringen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Het klinkt een beetje als een vorm van Alopecia.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb natuurlijk geen arts, maar daar lijkt het wel op. (Ik heb het zelf ook)
Hier is helaas niet veel aan te doen.
Er zijn wel wat tips om je haar beter te laten lijken.
- Niet te vaak wassen, 2-3 keer in de week met shampoo is genoeg. Vaker douchen kan uiteraard, spoel je haar dan alleen uit met water.
- Haar in een staart dragen (indien mogelijk). De dunheid van het haar is vaak bij de scheiding te zien, zo zie je het wat minder.

Toegevoegd na 14 minuten:
- Je kunt ook een goedkope oogschaduw halen (effen, zonder glitter) in de kleur van je haar. Als je dit met een grote poederkwast op je hoofdhuid aanbrengt op de kale stukken, word het een stuk minder zichtbaar.

Mocht het echt erger worden, dan is een haarstukje ook een oplossing.
Hier is een kapperszaak die dit aanbied: http://www.heuckeroth.nl/haaruitval.html
Het is goede kwaliteit wat ze leveren. Je kunt kiezen voor een gedeeltelijk haarstukje of een volledig haarwerk, afhankelijk van de situatie.

Ik heb zelf een periode een gedeeltelijk haarstukje gedragen. Dit was een soort keppeltje wat ik op mijn hoofd plaatste en met klemmetjes vastzette aan mijn eigen haar.
Hierdoor werd er een laag haar over mijn eigen haar heengezet.
Het ziet er erg natuurlijk uit, en je krijgt ineens veel meer haar :)

Je kunt dit gedeeltelijk vergoed krijgen met een briefje van de huisarts.

Als je hier meer vragen over hebt, mag je mij gerust een berichtje sturen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de reden dat je dat haarstukje nu niet meer draagt?
Ik vind het nogal een stap om zo'n ding te gaan dragen.
Als je er eenmaal mee begint kan je niet meer zonder.
En kan je ermee zwemmen enzo?
Als je het draagt lijkt het me wel fijn, maar je gaat ook slapen en douchen enzo. Dan doe je het neem ik aan af, en dat lijkt me zo raar
Kimath
12 jaar geleden
De reden dat ik het nu niet meer draag is omdat mijn haar de laatste tijd weer wat beter uit ziet.
Het is inderdaad wel even wennen als je zoiets voor het eerst draagt.
Je kunt er gewoon mee zwemmen, wel een beetje voorzichtig doen natuurlijk, maar het mag gewoon nat worden.
Voor het slapen en douchen doe je het haarstukje af.
Je kunt het apart wassen in de wasbak, stop erin, warm water en een beetje shampoo :P

Andere antwoorden (3)

Haar uitval kan verergert worden door stress. Ik weet niet of dit van toepassing is voor jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg ook steeds meer haaruitval voor mijn gevoel, niet echt kale plekken op mijn hoofd maar wel bij elke kambeurt (die ik ging vrezen uiteindelijk) BOSSEN haar in de kam.

Ik heb toen een tijdje een kuur van de apotheek gevolgd van Dercos (zie de link, de prijs klopt (helaas) ook)

Dat hielp toen eigenlijk wel goed, en nu heb ik het ook weer dus ga ze maar weer eens halen denk ik

Is je haaruitval het gevolg van een ziekte of zo zal het niet helpen, is het stress of zoiets helpt het mogelijk wel
12 jaar geleden
Masseer dagelijks je hoofdhuid een halfuur, dit stimuleert haarvaten die op het punt staan het op te geven alsnog tot groei. Zul je alleen de rest van je leven moeten blijven volhouden.
Vermijd stress, stress bevordert haaruitval
Als je donker haar hebt, kleur het dan met natuurlijke henna, te koop bij o.a. turkse toko's, dit geeft meer volume aan je haar, alleen wordt het dan wel bij natuurlijke henna bruin of rood. Dit kun je elke 6 weken of met langere tussenpozen herhalen, net wat jij prettig vind. hoe langer je het laat intrekken ( ik doe dat een hele dag) hoe mooier het resultaat en hoe meer diepe kleur en glans..
Vaak wassen met een niet sterk gezette kamillethee,
Twee maal per week met keukenzout of cognac met zout insmeren
Kale plekken wekelijks inwrijven met een halve rauwe ui...
Eet veel vitamine B, dat is belangrijk voor de haargroei. Zorg sowieso voor vitaminerijk voedsel.
Heb er nog wel een paar maar die zijn echt uit vervlogen tijden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. Voor mij lijkt stress wel een oorzaak. Wordt altijd erg onderschat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeer zeker, mijn haar is door stress in het velreden vaak qua volume gehalveerd.
Ik denk dat ook in mijn geval door afgelopen tijd dit een oorzaak kan zijn. Dus das het eerste waraan ik nu ga werken: stress vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stress vermijden zal moeilijk zijn. Omdat stress zo subtiel is en kan zijn.
Het is niet de handelingen die stress veroorzaakt, het is veel subtieler dan dat. En is namelijk de associatie die stress geeft naar een nare situatie/gebeurtenis uit het verleden. Heb daar vanochtend een nieuw inzicht over gehad. Waarbij ik plots en sinds lange tijd weer eens een korte en overduidelijke uit angst voorkomende gedachte had (doemdenken). De 'stress' die deze gedachte voortbracht, kwam dus ook uit een associatie van iets uit het verleden. Stress vermijden is dus ook het verleden oplossen, zodat associaties met dit verleden geen stress meer hoeft op te wekken. In mijn ochtend situatie, was die gedachte gerelateerd aan het werk. Ik kan natuurlijk wel stoppen met het werk, maar het was meer die associatie die de oorsprong was. Vermijden van een symptoom is niet vermijden van stress. Daarom zal stoppen met bv werken, niet een oplossing zijn van bijvoorbeeld RSI of depressie problemen. Daarom duurt het ook altijd lang (zoals RSI, depressie), omdat men 'verkeerde' uitgangspunten heeft aangenomen.
Stoppen kan wel helpen om even 'lucht' te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja kan niet anders dan me daarbij aansluiten, helemaal mee eens... Toch, je kunt leren van het lijden maar je hoeft niet te lijden om te leren. Het lijden op te zoeken... Als je ergens anders een leukere baan kan vinden waar je je happier bij voelt, of situaties buiten je werk kan creeeren waarbij je zo happy bent dat je je huidige baan vol plezier kan blijven doen en daarmee de stress beter aankunt, waarom niet? En hiermee krijg ik een inzicht... Dit geldt natuurlijk niet alleen voor een baan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... maar, soms 'vlucht' je door ander werk te gaan zoeken/nemen.
Je kunt jezelf de vraag stellen: "zijn deze huidige problemen ook al eerder voorgekomen in het verleden, zoals een vorige baan"; "zo ja, hoe groot is de kans dat ik ze opnieuw tegenkom in een toekomstige baan?"
Is die kans reëel, dan vlucht je en kan je beter blijven zitten om die problemen op te lossen en aan te pakken. Zo heb ik bijvoorbeeld een terugkerend probleem gehad met mijn managers. Zodanig dat ik overwoog om een andere baan te gaan zoeken.
Totdat ik mezelf die vraag stelde. Toen werd direct duidelijk dat ik dezelfde problematiek ook had bij mijn vorige werkgever en eigenlijk ook al bij mijn eerste werkgever. Daarmee was de kans reëel groot dat ik het ook in toekomstige werkgevers tegenkom aangezien ik de situatie dus kennelijk mezelf 'aantrek'. Dit was het begin om 'dieper' te gaan kijken en het bleek dat al die managers veel op mijn broer leken. Dezelfde type persoon. Dus het probleem met dat type (en dus ook mijn broer) was de oorzaak.
Ik heb intussen die problemen kunnen aanpakken en heb ook geen issues meer met managers. (De twee manager van mijn huidige werkgever zijn weg of zitten niet meer op die functie, terwijl ik nog wel steeds hier zit. Alsof het uiteindelijk vanzelf is verdwenen in het niets.)
Dus door juist te blijven zitten op mijn werkplek, heb ik toch een prettige werksituatie kunnen creëren. Welke ik nooit zou hebben kunnen doen als ik was blijven 'vluchten'.
Hoewel weggaan een advies was van diverse personen, heb ik naar mijn gevoel geluisterd.
Het advies was: "als je je niet prettig voelt, dan moet je wat anders gaan zoeken".
Een mooi advies, zolang je dus maar niet 'vlucht'.
Voor mij voelde dit advies niet goed, omdat ik dus kennelijk al twee keer eerder was 'gevlucht'. Vluchten had die situaties dus niet kunnen oplossen. Dus wil je weg, stel jezelf eerst de bovenstaande vraag en onderzoek of je misschien niet VLUCHT.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dat ben ik met je eens, alleen waarin ligt hier de grens... hoever ga je je grenzen te boven voor dat het toch tijd wordt om te gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms moeten die grenzen overschreden worden om je 'wakker' te schudden. Men kan vaak erg diep slapen.
'Pijnen' kunnen soms erg groot worden. Dat zijn alleen maar tekenen dat men maar niet in staat is om de luisteren/voelen (of nog steeds de verkeerde kant op gekeken wordt). Ik denk dat die grens bereikt wordt als je MOE bent geworden van al het vluchten...
Het vluchten van die innerlijke pijn en innerlijk verdriet. Gevoel, daar kan goed naar geluisterd worden. Hoe groot is de angst / hoe sterk is de wil om beter te worden.