Tramadol is een morfineachtige pijnstiller, het is dus geen morfine. Het heeft wel vergelijkbare effecten zoals dat het verslavend werkt, je moet het nooit lang gebruiken en altijd in overleg met je arts.

Bij bestrijding van pijn gebruik je in volgorde van heftigheid meestal eerst paracetamol, dan een NSAID zoals ibuprofen of naproxen, dan een middel als tramadol en als laatste morfine.
Maar uit ervaring (en dat blijkt ook vaak bij andere mensen voor te komen) weet ik dat dit niet altijd "klopt" met de pijn die je hebt.

Na een ongeluk verging ik ook van de pijn en startte ik met paracetamol, toen paracetamol met codeine, vervolgens ibuprofen, ibuprofen gecombineerd met paracetamol (nooit ibuprofen combineren met paracetamol met codeine!) en toen kreeg ik tramadol.
Ik heb er weinig tot niks van gemerkt. Ik probeerde diclofenacnatrium (een NSAID) en uiteindelijk werd na combinatie met paracetamol de pijn minder. Helaas had dit middel voor mij op langere termijn een te groot risico op een bepaalde bijwerking dus kreeg ik weer een ander middel voorgeschreven: naproxen. Je zou misschien denken dat is ook een NSAID, dat zal wel werken. Mooi niet dus, zelfs in combinatie met paracetamol merkte ik er niks van.

Pijnstilling is vaak zoeken naar het juiste middel. En die zoektocht moet je echt samen met je arts afleggen want zelf gaan proberen en combineren kan echt fout aflopen. (de combinatie ibuprofen-paracetamol mag bijvoorbeeld wel maar niet als er aan de paracetamol codeine is toegevoegd). Ook met flink googelen kom je daar niet altijd achter dus altijd naar je arts gaan.
Dit zeg ik overigens niet specifiek tegen jou nu want tramadol krijg je sowieso alleen op recept maar voor anderen die nu misschien denken dat ze op eigen houtje thuis kunnen gaan experimenteren met pijnmedicatie.

Sterkte met je herstel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vond nog een site:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/Pijnmedicatie-bij-volwassenen-1.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

jazekre, ik kreeg er verstopte darmen van, was suffig en de pijn werd niet minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik had een keer zon pijn en kreeg toen tramadol en na een half uur was die vreselijke pijn weg. Het is morfine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tramadol wordt voorgeschreven bij middelmatige tot ernstige pijn en is net iets minder sterk als morfine maar werkt wel verslavend. Je kan er suf van worden bij een hoge dosering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tramadol is een sterke pijnstiller met nogal wat mogelijke bijwerkingen. Het is geen morfine maar een morfine-achtig middel, dat zowel qua werking als neveneffecten op morfine lijkt. Het wordt gebruikt als NSAID's (diclofenac, ibuprofen, naproxen) niet voldoen. Je kunt je beter laten vervoeren dan dat je zelf achter het stuur kruipt als je tramadol gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb slechte ervaring met tramadol. Ik kreeg hele erge hoofdpijnen en heb overgeven. De volgende stap was dat ik ging hallucineren. Ik heb de hele dag op de bank doorgebracht, ik durfde er niet meer van af.