hoe herken ik rsi klachten?
Onderstaande symtomen horen bij rsi. Als je een of meerdere klachten herkent, neem dan direct maatregelen.

•pijn, tintelingen of een onaangenaam gevoel tussen de schouderbladen, in de schouderspier, rond het schoudergewricht, rond de elleboog, in de onderarm, in de pols of in één of meerdere vingers.
•klachten verergeren door fijne bewegingen en als je lang in dezelfde houding zit (bijvoorbeeld computerwerk en autorijden).
•klachten worden erger bij krachtzetten met de handen (wringen, tillen)
•klachten verergeren in gespannen situaties (stress).
•klachten ontstaan tijdens of juist vlak na een periode van toewijding aan een bepaalde taak, drukte of stress.
•klachten zijn gedurende een lange periode aanwezig (zo'n zes weken).
Klachten bij rsi zijn variërend van pijn, overgevoeligheid, vermoeidheid, tintelingen, stijfheid, verminderde beweeglijkheid van gewrichten tot verminderde spierkracht.

Rsi gerelateerde symptomen worden in drie fases onderverdeeld.

fase 1
In fase één zijn de klachten nog niet ernstig van aard. Er is sprake van pijn en vermoeidheid aan de polsen, handen, vingers, armen, schouders of nek. De klachten treden met name op tijdens het werk of na een lange periode van werken. Het bestaat vooral uit plaatselijke kramp of een doof gevoel. De rsi klachten worden echter snel minder wanneer de medewerker stopt met werken. In dit stadium is er een duidelijke relatie tussen het verrichten van werkzaamheden en de pijn. De pijn treedt met name op na langdurig werken of een zeer stressvol periode. Dit komt doordat men in ten tijde van stress spieren, veelal onbewust, aanspant. De doorbloeding van de spieren, die zorgt voor de toevoer van zuurstof en voedingstoffen, verminderd hierdoor en de afvoer van afvalstoffen is niet optimaal.

fase 2
In fase twee wordt de relatie tussen werk en pijn minder duidelijk. Ook ‘s avonds en in het weekend blijft de pijn aanwezig. De pijn kan een uitstralend karakter krijgen waarbij soms tintelingen en ook krachtverlies optreedt.

fase 3
In fase drie is er sprake van zeer ernstige rsi klachten. In deze fase is de pijn altijd aanwezig. Er treedt een verlammend gevoel op met tintelingen. In deze fase kunnen er zelfs geen lichte werkzaamheden meer verricht worden zonder pijn. Ook het verrichten van gewone klusjes in huis is vaak niet meer mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

RSI herkennen:
Tintelingen in vingers of hand(en)
Het gevoel dat de arm of hand dood aanvoelt
Pijnlijke pols en/of schouder
Pijnlijke schouderbladen, armen, nek, rugklachten, vingers
Hoofdpijn
Het gevoel dat het lichaamsdeel koud of juist warm wordt
Onvermogen om de arm op te tillen, bijvoorbeeld ’s nachts
Wakker worden van de pijn of niet in slaap kunnen komen
Bij pauze treedt verbetering op maar op den duur heeft u het gevoel dat niets echt helpt
Zodra het werk wordt hervat treden de klachten snel weer op, omdat de spieren weer in de oude kampende houding schieten
Stijfheid
Krachtverlies
Veel pijn en niet kunnen ontspannen door de pijn
Chronische pijn

RSI voorkomen:
De hele dag achter de computer zitten is niet goed, neem regelmatig een pauze waarbij uw armen ontspannen kunnen
Voorkom het herhalen van dezelfde handelingen en bewegingen
De hele dag typen is niet goed, afwisseling en de spieren kunnen ontspannen is heel belangrijk
De stoel moet de rug en het lichaam goed ondersteunen en op de goede hoogte staan in verhouding tot het beeldscherm
U moet goed recht voor de computer zitten
De arm moet niet in het luchtledige hangen terwijl de hand op de muis ligt.
Er zijn speciale muismatten die wat extra steun geven
Een touchscreen kan voor afwisseling zorgen
Spraakgestuurde programma’s kunnen de armen bij ‘typen’ ontlasten, aangezien u dan alleen hoeft te spreken om tekst te typen
Overleg bij klachten met bedrijfsarts, huisarts en zoek hulp in de vorm van fysiotherapie
Pijnstillers kunnen tijdelijk verlichting bieden maar omdat u dan tijdelijk minder pijn kunt hebben kan de plaats van de aandoening ongemerkt weer snel overbelast raken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat het is staat hier al.

ik heb zelf een half jaartje RSI gehad, door veel computergebruik en ben er ook zelf vanaf gekomen na er 5 maanden mee rond te lopen.

Ik had toevallig zo'n powerball gezien op een forum en had er zelf eentje aangeschafd.

Elke dag heel eventjes een paar minuutjes geoefend en langzaam opgebouwd, want je polsen doen echt heel erg pijn, en de eerste paar dagen deden ongelofelijk extra pijn.

Maar zodra mij spieren zich gingen ontwikkelen door gebruik van de powerball en was ik er na zo'n twee-drie weken helemaal vanaf, daarna nog een paar keer gevoeld, maar nu zo'n tien jaar later nooit meer last van gehad, terwijl ik nog steeds veel met computers werk.

Je houding is natuurlijk wel ontzettend belangrijk bij langdurig gebruik van een computer.

Een van mijn belangrijkste is nu: zorg dat je ellebogen een zachte steun hebben op het bureau, dat helpt enorm.